Vilken siffra är rätt? Dubbla budskap i analys

bigganl

Trådstartare
Jag fick en analys skickad till mig som ger mig dubbla budskap när det gäller energiinnehållet/MJ. Vilken siffra anser ni är rätt att gå efter och varför? (har inte stött på detta tidigare)
Så här står det i analysen per kg foder:

Omsättningsbar energi häst (MJ) 6,6
Smärtbart rp/omsättningsbar energi häst (g/MJ) 12,7

Jag har gått efter den översta och tolkar det som att det är 6,6 MJ per kg foder, men varför står det nedanför MJ 12,7? Har de lagt ihop protein och energi för att få fram den siffran eller vad?

Hoppas någon vill förklara. Jag kanske bara är trög?:D

Sv: Vilken siffra är rätt? Dubbla budskap i analys

Kan tillägga att det innehåller smältbart råprotein 84 g.
Så jag förstår inte den nedre raden där det står både protein och omsättningsbar energi. Vad är den siffran till för? Vad betyder den?

Den undre siffran är helt enkelt 84/6,6 =12,7

Om du inte vill ha höt så lommer du ha lätt att bli av md det. Det är ju fantastiskt :d

Tyvärr inte mitt. Jsg skulle älska det. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 176
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama