Vilken sida?

R

RedHotChili

På vilken sida brukar man säga att hästen ska stå när den åker själv i en transport? :confused: Eller spelar det någon roll? Kommer inte håg :o :crazy:

Man brukar väl säga vänster sida, men det finns ju de som har hästen på höger också.

Vår häst åker på vänster...

Min hästs förra ägare sa att man skulle ha hästen
på vänster sida om man råkade köra ner i vägrenen
för då välter inte transporten lika lätt eller
nåt sånt.
Vi kör med min häst på vänster sida iaf.

Vänster sida! Jag hörde en kommentar en gång att vägarna sluttar en aning utåt och därför ställer man hästen på vänster sida. Jag vet inte hur mycket sanning det är eller om det bara var någons åsikt!

Har alltid kört på vänster sida, just pga om man kommer med transporten utanför vägrenen så har man tyngden på andra sidan.

Men jag kommer köra min på höger sida nu ett tag, eftersom mattan i transporten är "bubblig" på vänster sida, så han får stå på den bra sidan. Iallafall tills jag köp ny matta.

Sv: Vilken sida?

Vi kör också alltid på vänster sida men det finns de som kör på höger, de menar då att hästen inte ska stå intill mötande och omkörande trafik. Det ligger väl något i det men jag tror inte det spelar så stor roll. Bättre att ha tyngden på vänster sida ifall man kör på smala och krokiga vägar. Och som någon sa, vägarna lutar ju alltid lite utåt.

vänster alltså :D

malu

Då får jag väl vara den som står ut i mängden. Jag har nämligen alltid fått höra att man ska ha hästen på höger sida. Detta i fall man råkar köra av vägen så att hästen inte ska hänga och dingla över en mellanvägg. Om man kör två hästar, en större och en mindre, så ska den större stå på högersidan för att inte krossa den mindre ifall man kör av vägen. Detta är i alla fall vad jag alltid hört och det jag själv känner är mest logiskt. :)

Kör åxå alltid med pållen på vänster sida..eller den tyngsta pållen på vänster om man kör med två.

Halvblodet till höger för hon vill ta stöd mot väggen i vänstersvängar. Kallblodet står på vänster men står lika bra på höger sida

Har aldrig hört att det finns någon regel om det... Jag skulle nog satsa på höger.. Som en sa högre upp, ifall man åker i diket hänger inte hästen på mellanväggen, den står längst från trafiken..

Alltid på vänster sida, för precis som flera andra sagt så sluttar vägarna lite utåt, speciellt i svängar och för att behålla jämnvikten i transporten så mycket som möjligt bör vikten ligga åt vänster.
Likaså är det mycket större risk att transporten välter om vikten finns på höger sida om man skulle råka komma utanför vägkanten.

Alltid till vänster, vid två hästar den tyngsta till vänster.

snofflan skrev:
Då får jag väl vara den som står ut i mängden. Jag har nämligen alltid fått höra att man ska ha hästen på höger sida. Detta i fall man råkar köra av vägen så att hästen inte ska hänga och dingla över en mellanvägg. Om man kör två hästar, en större och en mindre, så ska den större stå på högersidan för att inte krossa den mindre ifall man kör av vägen. Detta är i alla fall vad jag alltid hört och det jag själv känner är mest logiskt. :)
Jag tror knappast att mellanväggen håller om hästen skulle "dingla" på den. Jag håller fortfarande på vänster sida, då minskar ju risken att man kör av vägen från första början.

malu

MaLu skrev:
Jag tror knappast att mellanväggen håller om hästen skulle "dingla" på den. Jag håller fortfarande på vänster sida, då minskar ju risken att man kör av vägen från första början.

malu

Nej, det är ju mycket möjligt att mellanväggen går sönder men hur bra är då det med en massa knökig, eller rent av kanske söndrig, metall som hästen ska ligga på?
Sen, om tyngsta hästen står till vänster så krossas ju den lättaste hästen, ifall släpet ligger på sidan.
Om hästen står till höger och man skulle köra av vägen så blir fallet för hästen inne i transporten lättare. Då lägger man liksom mer ner den än om den står på vänstersidan. Då blir det ju ett tyngre fall.
Tror inte det har någon betydelse om hästen står på vänster eller höger sida när det handlar om risken att köra av vägen. Om man kommer så långt ut med transporten så åker den nog av i vilket fall som helst. Det bästa är ju att hålla sig på vägen... ;)

Detta är bara mina små argument för att ha hästen på höger sida. Vill inte ha någon konflikt utan bara förklara hur jag tänker :p , eftersom jag tycker att det mest naturliga för mig är att ha hästen på höger sida.

okej, jag har uppfattat ditt budskap. Det bästa är ju att hålla sig på vägen såklart och jag tycker fortfarande att risken minskar om man har hästens tyngd bort från väggrenen. Det är ju trots allt 5-700 kg som "håller emot" eller om hästen står till höger -hjälper till att kasa ner i diket.

Lasta två hästar gör jag aldrig så jag har inte funderat på men det tror jag kan bli sak samma vem som krossar vem. -ställ den mest värdefulla hästen till vänster då så att den inte blir krossad, om man nu kan värdera sina hästar på det sättet...

malu

MaLu skrev:
okej, jag har uppfattat ditt budskap. Det bästa är ju att hålla sig på vägen såklart och jag tycker fortfarande att risken minskar om man har hästens tyngd bort från väggrenen. Det är ju trots allt 5-700 kg som "håller emot" eller om hästen står till höger -hjälper till att kasa ner i diket.

Lasta två hästar gör jag aldrig så jag har inte funderat på men det tror jag kan bli sak samma vem som krossar vem. -ställ den mest värdefulla hästen till vänster då så att den inte blir krossad, om man nu kan värdera sina hästar på det sättet...

malu

Jo, jag förstår vad ni andra menar också :smirk:. Antar att vi alltid har våra egna knep och ideer :p .

japp, i hästvärlden finns det inte två som tycker lika om allt. Kanske hästar men inte människor i alla fall.

malu

Jag ställer min häst på vänster sida av just denna anledning att risken att välta minskar. Skulle transporten välta ändå så är det ju inte säkert att transporten hamnar så där fint på sidan. Den kan ju lika gärna lägga sig uppochner eller rulla runt och hamna på andra hållet. Då spelar det nog ingen roll om hästen stått på höger eller vänster sida.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka