Vilken sele, vagn mm ska jag köpa?

H

Happy

Jag har under vintern/våren kört in min ponny, dartmoor, och allt har gått kanonbra! Har hittils kört med en lånad rockard, och men en lånad travsele. Nu har jag upptäckt att del är KUL med körning, och hästen gillar det! Tänkte alltså köpa egna grejer, frågan är VAD ska jag köpa?? Jag vet ingenting om vad som är bäst, vad som behövs mm. Sen funderar jag på det här med att tävla i körning, vilken utrustning behöver man då? Behöver man olika i de olika momenten? Hur går allt till? Finns det några sidor eller böcker man kan läsa för att lära sig mer?

Tacksam för all hjälp! :)

//Happy -som vill veta allt.... :angel:

Sv: Vilken sele, vagn mm ska jag köpa?

Hej!

Det du behöver är en vagn eller gigg/rockard.
Till den köper du en maratonsele som tål påfrestningar. Den ska vara nylonförstärkt på utsatta ställe.
Du behöver draglinor med tillhörande svängel för att få tävla, men även för att kunna dra rätt.
En lagom lång körpisk, som når fram till däckeln.
En tränare är bra att ha, och så måste du ha en groom!

För olika selalternativ kan du titta på senaste månadens inlägg här, tror jag radat upp alla tillverkare med vettiga priser.

tärnsjö, equilex, selar.se, cliffords, shettisshoppen är värda ett besök även hööks o börjes.

vagnar finns hos många olika, lite svårt med din mellanstorlek, b ponny va?

Dartmorr ska vara väldigt trevliga att ha o göra med. Har inkörningen gått som på räls?

Bra böcker att börja med är Anders Erikssons som finns på hööks. Elisabeth Hjortvid har en bra bok oxå. Bor du i Skåne kan du göra ett besök på Flyingen hästbibliotek.

Lycka till med vagnletandet o selinköp.
Här på körning finns massor med bra trådar om det du frågor om.
/jenny

har shettisshoppen nån hemsida???
vill gärna kolla in :banana:

Tack så massa mycket för ditt svar!! :bow:

Ja, hon är ju en B-ponny... Hur vet jag hur stor vagn jag behöver/kan ha? Vilken sorts vagn är "bäst"? Prisklass?

Tränare låter bra, men var hittar jag en sån? Groom är lätt, men måste man ha det hela tiden när man kör?

Inkörningen gick verkligen som på räls...!!! Jag och min pappa gjorde allt själva från början, och ingen av oss har någon speciell erfarenhet. Ända gången som vi tog hjälp av en kunnig, var när vi satte på vagnen första gången. Helt otrolig häst! :love:

jag har ett jättebra tips på en vagn=).
Västbyvagnen sök på östergötland och rockard på bukeannonser (körutrustning) dom kan göra vagnen prescis så som du vill ha den. och billigt oxå=)

Tack för tipset! Jag ska genast gå och söka! :)

3439987_10062005212421.jpg

Vaddå hur man vill ha den?

Den vagnen kan man INTE åka i om man inte har en shettis och inbyggda fjädrar i rumpan!

Vad kostar det att få
* HÖG SITS så man ser över sin häst
* Fjädring
* Mjuk sittdyna
* Svängel
* alla reflexer man enligt lag ska ha.
* piskhållare kanske
* baksele ögla
* insteg eftersom man ju vill höja hela sätet.

bara undrar :) och suckar över alla VÄRDELÖSA nytillverkade rockard som säljs. det räcker ju med alla hemmabygge liksom.

/Jenny

Senast ändrad:

Jo, det finns många nya vagnar på annons från hemmatillverkare som de tar rena rövarpriserna på,som dessutom ser ut som rena skämtet.
när jag letade vagn frågade jag en gubbe("vagnstillverkare") vad han tog för svängel. Han började skratta och frågade vad jag skulle med den till, tack o adjö för mig sa jag!

Länge leve bullet som hemmavagn säger jag! :bow:
Kör man sedan shettis så behöver man ju ingen annan vagn än den, man ser ju redan över hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Precis som rubriken lyder; vad rekomenderar ni för rockard och sele till någon som ska köra på hobby nivå? Jag har ett inkört halvblod...
Svar
4
· Visningar
2 018
Senast: Ingela_S
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad jobbar du med, egentligen?
  • Burkmat
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur