Vilken säkerhetsväst?

Tagliabue

Trådstartare
Jag är på jakt efter en säkerhetsväst, egentligen 2 .. en att köra kusen på banan i och en att rida kusen hemma i. I fredags var jag på shoppen och köpte den skönaste västen av dessa som de hade där, nu kommer jag inte ihåg märket men den satt skönast på mig iaf för 500 spänn. Dock om jag lutar mig bakåt så tar den i lite i ryggslutet vilket den säkerligen kommer göra då min kuse är lite peppad ibland ;)

Idag fick jag en galen idé att bara åka ifrån mina stallsysslor och köpa en säkerhetsväst så att jag kunde få modet att busa lite med min kuse i galopp. Dock så kom jag därifrån med en vanlig tunn väst .. alltså inte en säkerhetsväst :p Jag testade alla västar som fanns hemma, och såklart så var det den absolut dyraste västen som passade bäst, men saken var ju den att jag inte ens kände att jag hade på mig den! Körvästen jag köpte för 500 spänn kände jag, den satt inte alls formad efter min rygg trots att den var i rätt storlek .. ridvästen jag testade idag gick däremot på 2500 .. det är lite väl häftiga pengar men känns helt klart som en investering som är värd pengarna, jag har inga planer på att ramla av kusen, men man vet aldrig med honom, och jag vill gärna överleva om de skulle ske :D

Så .. vad har ni för västar när ni kör på banan eller rida hemma? Använder ni samma väst till båda sysslorna?

Bör jag lägga 3000 på 2 olika västar eller totalt 2500 på en väst som jag kan använda till båda grejerna? Ilands problem .. :p

Sv: Vilken säkerhetsväst?

Har en UFO som jag använder i sulkylöp, samt dom licenslopp i monté som jag hitills ridit. Tycker den funkar bra och är bekväm.

Jag tror att det viktiga är att man har en väst man trivs i och som inte krockar med sitsen eller sadeln för det blir obekvämt om västen puttas uppåt.

Själv kör jag fortfarande i min väst med småpaneler som jag haft i ett antal år.
Och slarvar när jag rider. :o Men nu har jag snälla pållar och skrittar just nu bara på dem.
Fördelen med den västen är att jag kan fälla upp den nedersta delen och bli helt fri när jag sitter i sadel med bakvalv eller i vagnen.

Precis .. den jag köpte på shopen, var den väst som satt bekvämast av alla jag testade där. Men om jag satt på en pall och lutade mig bakåt så fick jag västen in i ryggslutet vilket inte var bekvämt, och min häst är oftast lite piggare än "normala" kusar så jag måste ha något bekvämt, får köra som fan i lopp för att komma in i stallet fort annars ;)

En sådan ridväst med rutpaneler testade jag men den var inte riktigt lika bekväm som en annan jag hittade på H''ks var, den med rutpanelerna var någon hundrig dyrare än den andra ridvästen jag testade.

Ska man köpa en ridväst som sitt riktigt bra för några tusenlappar eller en travväst som inte sitter riktigt lika bra men som är tunnare? Min dress är väldigt stor i överkroppen, däremot sitter den slimmad på nedre delen :o Så de kommer nog inte synas att jag har en "tjockare" ridväst på mig.

Min dress är lite figursydd så den stramar på mitten.

Jag har provat nån körväst också men även om de är snidigare så gillar jag inte riktigt att de inte har skydd för axlarna (de jag kolalde på). Det är onekligen den klenaste leden vi har i den regionen och en av de viktigaste så den ska man vara rädd om.

För ska man ha väst tycker jag att den inte bara ska skydda om hästen slår utan även om man råkar gå i backen. Det händer så fort när det händer. Jag är fortfarande glad över att jag hade väst när vi krokade ihop i starten för 4 år sen. Proffset med den oregerliga hästen, han lämnade in licensen vid årsskiftet för han blev inte återställd. :eek:

Hm .. jag måste klura vidare på det här alltså, sjukt jobbigt det blev nu. Köper jag 2 västar har jag lagt ut 3000 på västar, känns inte riktigt OK i min plånbok just nu.

Men jösses! När jag tog licens, ledde jag volten me en häst, hästen utvändigt om mig låg för långt fram och av någon anledning så följde inte kusk och häst min volt så min sulk körde upp på hans sulk när jag helt sonika svängde runt min kuse i volten.. och vips stod sulken på ett hjul och jag kände hur jag gled närmare å närmare marken och till slut landade jag där, som tur var släppte jag aldrig tömmarna å hästen kom inte lös :D

I mitt fall var det i ett kval, en oregerlig häst från bakvolten som kom farande och jag hann inte undan (spår 4 så jag hade hästar på båda sidor).

Jag tappade inte heller min häst som tur var. Det hade troligen varit den sista starten den hästen gjort om jag inte lyckats hålla henne tills jag fick hjälp.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag alltid kört lopp/provlopp med väst sen jag tog montélicensen -05. :love:

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
858
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka