Vilken sadel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare brandbollen
  • Startdatum Startdatum
B

brandbollen

Jag blir lite förvirrad här:confused: Jag har sett att det finns montésadlar som liknar galoppsadlar. Så min fråga är om man kan änvända montésadeln när man rider lätt? Är vanlig eller montésadel bäst när man väljer att rida lätt?

Tacksam för svar:bump:

Sv: Vilken sadel?

brandbollen skrev:
Jag blir lite förvirrad här:confused: Jag har sett att det finns montésadlar som liknar galoppsadlar. Så min fråga är om man kan änvända montésadeln när man rider lätt? Är vanlig eller montésadel bäst när man väljer att rida lätt?

Tacksam för svar:bump:

Det går bra att rida lätt.. Kolla bara på Matieu Abrivard (Jag de Bellouet´s ryttare). Testa en monté sadel så känner du skillnaden själv! Du får en mer "löp-bar" häst som kan utnyttja steget bättre!

Jag har själv en galoppsadel som är omgjord till montésadel när jag rider löp och tycker/tror inte att den skulle funka så bra att rida lätt i. den är ju till för att man ska stå och det gör jag alltid även under värmning. Galoppsadlar har ju oftast inte bom och ligger inte superbra så de är ju inte till för att sitta ned med. Jag vill påpeka att detta är mina åsikter och det finns säkert de som tycker tvärt om!! Jag tyckar att vill du rida lätt så skaffa en montésadel de är lite stadigare också (=lite mer att sitta på)!

Förtydligande... Jag pratade om montésadeln...

Sen galopp så tycker jag att löpsadlarna inte går att rida lätt i alls som du skrev, pga avsaknaden av bom.. Men galopp-träningssadel med bom går det bra o rida lätt i ofta...

Jo, jag förstod att du pratade om montésadeln, men jag tänkte att det kanske inte inläggskrivaren gjorde...

ok..tack:) nu har jag blivit lite klokare på¨den punkten;)
men det går att tävla i vanlig sadel också eller?

Ja det går att tävla i vablig sadel, men du måste ha ryggstycke...

Red ett provlopp idag i en riktigt skön monte sadel. Den är som en vanligsadel men mycket lättare. Superskön. Sen är jag för att stå upp och mot att rida lätt, men du ska sj välja den stilen som passar dig bäst. hellre en som balanserat rider lätt än en som obalanserat står upp. Men jag har valt min stil o du får sk rida så som du känner dig bäst o kan få hästen att prestera sitt bästa

lie skrev:
Ja det går att tävla i vablig sadel, men du måste ha ryggstycke...

Ryggstycke ,måste du ha på ALLA sadlar (monté, galopp, och ridsadel). Samma med fäste för käken!

ok..finns det något ridsätt som är det bästa..har ni några bra tips för en nybörjare att tänka på? skulle vara väldigt tacksam:bump:

brandbollen skrev:
ok..finns det något ridsätt som är det bästa..har ni några bra tips för en nybörjare att tänka på? skulle vara väldigt tacksam:bump:

ALLT ska vara i harmoni med hästen.

När man rider lätt, så är det lätt att rida lätt i obalans så att du sitter ner lite innan eller efter hästen steg vilket skapar obalans...

När man står upp, är det lätt att tippa för långt fram o lägga all vikt på bogen så att det blir galopp...

Allt skall göras så attman "hjälper hästen fram" istället för att hästen ska få bära dig fram... så är det du som skall bära, driva, RIDA hästen sista biten när den är trött.... Det är då din balans, kondition och styrka sätts på plats...

Lycka till!

tänk på att träna konditionen, för ofta så får man se hästarna bära trötta ryttare i slutet i stället för tvärtom. i många fall så är det ryttaren som rider hästen trött i stället för att hästen springer sig trött.

jo..tycker inte att man ska klandra hästen för att ryttaren inte är i form;) har ni några bra tips på övningar att göra för att stärka benmusklerna?:bump:

är ju de uthålliga musklerna man vill åt. Är alltid bra att rida mycket, när du rider så passa på att stå upp så länge du orkar, vila, stå upp osv men se till att du har hittat balansen så att du inte ramlar framåt och gör hästen för framtung, ut och spring några km några ggr i veckan. Gör knäböj, sitt i nittiograder gå till gymmet om du känner för det o träna benen där. (men jag e inte en gymmänniska, gillar inte gymmet) men de finns massor, använd fantasin bara ;)

ok..jag kommer ju bli som en riktig friskus;) tack för tipsen!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp