Vilken sadel till unghäst?

C

CindyLou

Jag ska köpa en sadel till min 2-åriga arabvallack. Har funderat på dessa tre. Hur är de i kvalite och är de sköna att sitta i.
Ska jag börja med en semiquarterbom?

1.Continental 6.700kr (semiquarterbom)
2.Simco Lucky S 3500kr inkl diverse tillbehör (semiquarterbom)
3.Circle L rundskuren-04 för 6 tusen (quarterbom)

Sv: Vilken sadel till unghäst?

CindyLou,

Snälla, söta du. Bli nu inte ledsen men du frågar så dumt så det finns inte... Fritt översatt till något helt annat blir det såhär...

Min 14-åriga dotter skall få ett par boots. Hur är de i kvalitet och är de sköna att gå i?
Skall jag börja med storlek 32?

1. Lacer boots 1200:-
2. Justin boots 890:.
3. Stompers 1399:-

Du hör själv att det blir omöjligt att råda någon på de uppgifterna.

Det som möjligen går att svara på är kvaliteten på de olika sadelmärkena. Personligen har jag haft några Continentalsadlar och trivts med dem och varit nöjd med kvaliteten. De andra märkena du nämner har jag inte fingrat på närmare så jag kan inte uttala mig.

Har du någon att låna lite sadlar av för att kunna utröna vilken storlek som kan passa. Eller kan du ta hjälp av någon erfaren vad beträffar storlek?

Tänk på att försöka köpa en kort sadel, gärna 15" i sitsen, Barrelsadlar är rent generellt lättare och lite nättare vilket kan vara att föredra på en ung häst.

mvh Eva

Hej _Eva_! Jag förstå precis hur du menar! Kanske formulerade mej lite dumt:o .
Jag är helt ny på westernsadlar men har haft två erfarna westernryttare här men även dom tycker att jag ska gå till någon som kan lite mer då det är viktigt med passformen dvs inte någon som jag känner.

Frågan är bla ska jag lägga ut pengar på en dyrare sadel el en ngt billigare då han blir 2 år i maj och skall börjas vänja sej vid sadel till våren är det tänkt. Inridning sker när han och hans kropp är mogen vilket jag inte vet när det kommer att hända men runt våren -08? Då kanske det är dax för nytt sadelbyte beroende på hur han ser ut i kroppen då.
Jag vet att sadelpassning via nätet inte är någon vidare smart idè men ngt hum på ett ungefär sedan ska jag ta hem några olika sadlar och en kunnig person.

alla de tre sadlarna som jag funderat lite grann på är 15 tum i sits och rund/arabskurna.

Hej igen,
Ser jag till hur jag själv skulle ha gjort, och har gjort, så har jag köpt en mindre sadel av vettig kvalitet, begagnat. Som jag sedan sålt igen för ungefär samma pengar när hästen vuxit ur den.

Så där tycker jag ditt tänk är helt rätt.

Passformen är naturligtvis det som måste och skall råda så under förutsättning att den passar så hade jag valt Simcon.
Anledningen är plättlätt. Lägger sig hästen, kastar den sig etc så lär sadeln inte vara så vacker längre.. I värsta fall kan hästen knäcka bommen (beroende på vilken typ av bom det är). Då får du inte en spänn när du vill sälja den vidare.

mvh Eva

tack för dina tankar har även jag tänkt på den men man är ju sugen på en lite bättre än en ganska simpel. Men med simcon så medföljer träns,brösta och pad så då har jag ju allt i ett. Och han är ju trots allt en unghäst som troligtvis inte kommer att tycka detta med sadel är alltför kul o man vet ju aldrig hur den kommer att se ut efter hans framfart:crazy:

Om du är intresserad så har jag en westernsadel av okänd modell och märke som du kan få låna till att börja med.

Om du är intresserad så har jag en westernsadel av okänd modell och märke som du kan få låna till att börja med.

jag köpte simcon till Phigalle..passar den inte får jag sälja den vidare. Hoppas att den kommer i veckan.

Vad har du för sadel? Letar en till welshstoet på 128 cm oxå. Han har ganska bred och relativ platt rygg.

nja det är nån skit sadel från börjes. jag gillar den fast använder den inte... Rider ju inte western:D

Det enda jag kan uttala mig om är kvalitén på sadlarna, där Circle L är den i särklass bästa sadeln av dessa tre, kvalitétsmässigt...

...vilket ju inte betyder ett "skit" om den inte passar och någon av dom andra gör det...då är det den bästa sadeln för din häst!

Du kommer kanske få byta sadel framöver i vilket fall... men ska man råda någon angående en bomstorlek utan att ha provat en sadel på en häst (vilket är i princip omöjligt) så hade jag ju valt en sadel med arabbom till en arab!

Lycka till!

Liknande trådar

C
Western Jag funderar på att köpa en begagnad continental montana arabian jag hittat en annons på men vet inget om den sadeln. Är den av bra...
Svar
1
· Visningar
872
Senast: Chex
·
U
Western Jag har tänkt och köpa en western sadel till min bruks nordis, han behöver x-tra vid bom, hittade en på h***s för halva priset, men...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Mount Never Rest
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka