Vilken sadel skulle passa henne?

Sv: Vilken sadel skulle passa henne?

Jamen, du vet ju inter om sadeln är för vid eller om bommen är för kort, inte om det är ryggen som är för rak eller sadeln som är för "svängd " för ryggen på din häst är väl inte det som ger normen ? eller ....?

Jag skrev att om vidden är bra men sadeln släpper bak skulle jag säga att sadeln är för svängd för min häst. Förstår nog egentligen inte riktigt vad du menar men man skulle ju också kunna säga att hästens rygg är för rak men då är fortfarande bommen för svängd...bommen för kort kommer nog aldrig hända mig eftersom jag har arab men jag vet inte riktigt vad det skulle göra för skillnad. Givetvis kan det finnas en uppsjö anledningar till varför en sadel inte passar men jag tror inte riktigt på konceptet att alla bommar är lika, bara vidden som skiljer men som sagt ska undersöka detta ämne lite närmare...

Eller menar du att jag talar generellt i tråden att min häst sätter normen? Nej jag svarade på inlägget om att det "inte finns svängda bommar".

Jag har bl.a. startat upp en tråd om westernsadelns s.k. "kurvatur" i bommen. Läs här - det är ju "bara" 9 sidor så det gör du fort :D Jag tyckte den var MYCKET givande!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=731848

Skuggan_>> Ta ut olika sadlar och prova, man kan inte säga ett skit utifrån att se bilder (annat än att hästen kanske har hög manke ist. för lägre sådan). Eftersom jag har sett din häst live kan jag inte i min fullaste fantasi tro att du kan ha en fullquarterbom på henne, MAX quarterbom! Hon är inte tillräckligt bred :) Men det går säkert bra, bara du får ut ett gäng sadlar att prova och en duktig snubbe som kan ge dig hjälp =) Ha det så bra! :banana:

Jag vill ta mig in med armbågarna och knuffas lite i tråden.. :bump:

Många glömmer en sak. Det som kanske passar jätte bra på stallgången, kanske inte alls passar då hästen går i form och tränas ordentligt. Då har hästen en annan hållning på kroppen. Därför är det omöjligt att få en sadel till att passa ordentligt för alla tillfällen.
Vid skogs promenader kanske hästen får gå med huvudet i sin normala utsträckta form, och sänker då ryggen, i mot när den går i form och trampar under sig och då lyfter ryggen.

Därför är det alltid bra att ha två paddar att byta i mellan som tex en pad som passar vid träning, och en pad som går att korrigera till ute turer. :banana:

Nu har jag inflikat det jag ville. Go kväll! ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: liiinnea
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka