Vilken sadel ska jag köpa?

C

Chapalina

Hej!

Letar "billigare" (Helst under 4000:- men kan ev. tänka mig att gå upp lite i pris) Ny eller begagnad dressyrsadel till ett halvblod. Hon är lite kraftigt bygd, lite svängd rygg och något hög manke. Jag tror en Medium-vid bom skulle passa henne och ett säte för mig på 17,5. Hon är ganska "normal" i ryggen och har inte haft svårt för att passa i olika sadlar.

Jag har kollat på begagnade sadlar främst County. Kollar då på sadlar för max 5000:-
Sneglar även på henri de rivels sadlar. Funderar då på att beställa en ny från USA. Av märket HDR Lexus Pro Dressage. kommer kosta mig ca 7000:-
Är det någon som testat dessa. Eller kanske har något annat förslag.

Vad tror ni.. får jag en bättre beg. sadel för de pengarna? Eller är det bäst att köpa en ny? Kanske även en syntetsadel?

ALLA kommentarer om dressyrsadlar tas tacksamt emot!
Ps. jag kommer att använda sadeln ca 1ggr per vecka. Ev. kommer andra även att använda den på min häst.

:)

Sv: Vilken sadel ska jag köpa?

Jag skulle först och främst lägga pengar på en sadelprovare, som kan testa och få fram förhoppningsvis flera olika sadlar som kan passa din häst och dig. Sen kan man ge sig ut på nätet och leta efter sadel;)
lycka till i sadeldjungeln//majeld

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Har köpt en ny häst, min sadelpassare har ej tid fören om ca 1-1,5 månad att prova ut sadel pga hon är bortrest. Vill hitta en...
2
Svar
23
· Visningar
3 093
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka