Vilken sadel att hoppa med?

Gwaeron

Trådstartare
Medryttarhästen har nu gått med sin FreeForm ett par månader och är hur glad och frisk som helst, inte en tillstymmelse till ryggont längre :D Nu när hästen är fräschare i största allmänhet har ägaren hoppat lite hinder utomhus och fått ordentlig mersmak! Planen är att hon tänker börja träna hoppning lite mer när väder och underlag tillåter men då behövs en lämplig sadel. Vid den här punkten är vi båda helt lost, hjälp? :angel:

Nyckelordet i det hela är Billig. Hoppsadeln kommer enbart användas på hoppträning för vi älskar FFsadeln :love: Eftersom hästen håller på och musklar sig behöver sadeln vara ganska anpassningbar. Min fundering går till det enda bomsadelsmärke jag känner till, wintec. Kan en sån ligga bra på den här ryggen? Eller finns det nåt annat bra alternativ?

7497622.jpg

Kom på en sak till! Om man tittar på henne rakt bakifrån är hon mkt större på högersidan av manken än vänster. Hon har musklat på sig lika mkt på båda sidorna efter sadelbytet så hon är mkt mer musklad men fortfarande sned :crazy: Vad gör man åt saken?

Senast ändrad:
Sv: Vilken sadel att hoppa med?

Detta har egentligen absolut ingenting med just sadel att göra, men står hon ofta lika illa som hon gör på just det kortet?
För helt ärligt så har i alla fall de flesta hästar jag sett som gärna står med alla benen under sig ha ont, spänningar/vara halta. Min känsla är att den hästen inte är helt fräsch, förmodligen inget under knä/has.
I övrigt så säger inte en stillastående rygg ett skit om hur hästen arbetar, min t ex är svängd i ryggen tills han börjar röa sig vettigt, då är han spikrak. Hur många cm rygg har ni att sadla på? Hur många grader mäter hästen i vidd? Har ni långa eller korta ben? Vill ni ha flatare eller djupare säte, större eller mindre stöd?
Och Wintecs bomsystem ger jag inte så mkt för, jag har då aldrig träffat en häst som blir mer svängd i ryggen ju mer muskler den bygger, snarare har de blivit rakare, dvs raka motsatsen till hur wintec uppför sig...

Men jag hade börjat med att ta ut en bra ET eller osteopat för kontroll, hästen må ha byggt muskler men om den inte snabbt blir jämnare så spelar det ganska liten roll, bilden säger fortfarande mig att det är en omusklad, kln häst som inte är helt fräsch...

Sv: Vilken sadel att hoppa med?

Oj så mkt att svara på :crazy:

Ja, hon står ofta sådär men jag har i huvudsak tolkat det som en reaktion på hur hovarna sett ut förut, vinklarna har för att uttrycka det milt varit dåliga. Nu är det på bättringsvägen och jag tycker att hon står bättre oftare men helt bra är det inte. Jag vet en bra ET och förhoppningsvis ska ägarna ta ut den nån gång i framtiden men med stallflytt och sadelbyte och så har det liksom inte blivit av.

Jag vet att en stillastående bild är rätt intetsägande men problemet med hennes rygg är att hon växlar mellan att gå jättesänkt till att gå helt normalt till att ibland arbeta med väldigt korta intervaller. Helst vill vi ju ha bomlöst att hoppa med men går ju då inte. Det är lite därför jag lutar åt en wintec. Luftstoppade putor är inte nåt som jag tror på i sadeln man använder varje dag, men att träna hoppning varje - varannan vecka med tror jag klart mer på. Eftersom hon rör sig så mkt i ryggen kanske luftputorna är bättre på att kompensera än en hård bom med ullstoppning på.

Bomsystemet tycker inte jag heller är nåt att hänga i julgranen men å andra sidan så tror jag att när hon breddat sig såpass i ryggen att det är dags att byta koppjärn, då har hon nog ändrat sig i ryggen tillräckligt mkt för att vi ska behöva byta sadel helt ändå.

Nu när jag tittade på henne sist jag var ute har hon faktiskt blivit jämnare i manken. Så det verkar vara på väg åt det bättre hållet.

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar