vilken sadel är egentligen bäst??

M

mallan

ganska okunnig om sadlar,undrar därför vilken sorts sadel som egentligen är bäst och som inte "ligger på hästens framdel".
tacksam för svar.. :bow:

Sv: vilken sadel är egentligen bäst??

Om alla hästar såg likadana ut och användes till samma sak, ja då kunde det finnas en sadel som var bäst.
men nu har hästar individuell kroppsform och används till olika saker, så därför finns det inte en enda sadel som är den bästa.
Tyvärr, mallan, om du söker en sadel så måste hästen prova den precis som du själv provar skor...

hehe,jo det är nog sant det du skriver...

Det är sant som pialotta skriver, dock finns det sadlar som är mer eller mindre lämpade för att placera vikten där den ska vara.

Våra moderna sadlar ligger alla, i regel, på hästens framdel. Dressyrsadlar, allround, hopp. De placeras för långt fram på hästens rygg.

Det finns en del mycket bra franska sadlar. De passar dock bara hästar under ponnymåttet.
Camargue-sadlarna är bra på det sättet att ryttaren får en mycket naturlig sits - om man jämför med andra sadlar. Men den är mest lämpad för kompaktare hästar med kort rygg.

Spanska och portugisiska sadlar är ofta mycket bra. Det finns för det första dressyrsadlar - vilka är ganska lätta och utformade för den högre skolan i dressyr. Sedan finns ju även tjurfäktningssadeln som är tygre.
I dessa sadlar hamnar ryttarens vikt långt bak och ger dessutom ryttaren en djup och naturlig sits.

Många anser att westernsadlarna är bra just i detta syfte. Men de är inte alls utformade att passa lika bra som de spanska dressyrsdlarna. De är dessutom för stora och för tunga. Dock finns det undantag med en del modeller.

Vad som är bäst beror på vad man har för häst och vad man gör med den. Sen ska man ju alltid variera så att man rider mycket barbacka för att skona hästen.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 816
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar