vilken rp-hingst till mitt sto nästa år?

Evergreen

Trådstartare
blev inspirerad av en annan tråd, och tänkte att jag skapar en egen...

Vilken ridponnyhingst skulle ni välja till detta stoet?
jag vet att det finns många duktiga ridponnyuppfödare här inne och det skulle vara intressant att höra era åsikter.

Stoet är e: Balans rwr 5 ue: Alko Fa (dvs. 50 % arab & 50 % welsh)
Visad som 3 åring, fick en 8:a exteriört och en 7:a på gångarterna.
Full stamtavla: http://www.allbreedpedigree.com/ind...horse=AMIRA&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Ursäkta stor bild!
a4d336b3.jpg

mira4.jpg

Vilka skulle ni säga är hennes exteriöra svagheter?

Ridbild:
http://i11.photobucket.com/albums/a198/s0lsken/Precious horses/ae9b1c82.jpg

Just för tillfället är hon dräktig med veronas bo-gi, som honom kan vi räkna bort... ;)

Sv: vilken rp-hingst till mitt sto nästa år?

Jag önskar att jag kunde titulera mig ridponnyuppfödare, men tyvärr. :( Inte kan jag hjälpa till med hingsttips så här direkt heller, men däremot några frågor som de erfarna uppfödarna säkert önskar svar på.

Vad är ditt mål med aveln? Tävlingsponny till barnen eller elitponny att sälja dyrt? Vilken disciplin i sådana fall?
Vad har stoet för mankhöjd? Vilka mankhöjder finns bakom stoet?
Finns det något särskilt du själv anser behöver förbättras, som stoet inte kan bidra med?
Varför valde du Bo-Gi senast?

Att välja hingst till det här stoet är både lätt och svårt beroende på hur man ser det.

Lätt för att i princip ALLA ridponny hingstar skulle passa.

Svårt för att du har många att välja på.

Det enda som väl inte är så ridponnylikt och "rastypiskt" är väl "frissan"....

peråke

Tack för ditt svar!
Jag vill ha fram en bra ponny som ska kunna tävla i både hoppning och dressyr, en allroundponny som rör sig trevligt och som har ett bra huvud. Stoet är väldigt allround med aningen mer dressyr än hoppning i sig... ser gärna att avkomman blir liite smäckrare än stoet som är rätt maffig, dock utan att vara det minsta tung eller tungriden. Hon är 148, på hennes mammas sida finns det en del små storhästar och på pappans sida är det mest C-ponnys. Jag vet inte riktigt vad hon nedärver, då det blir hennes första föl till sommaren.
Stoet rör sig med rätt mycket knän, skulle gärna se att främst frambensmekaniken förbättras på avkomman.

Bo-gi tilltalade mig... han är rätt lik mitt sto fast mindre, smäckrare och bättre exteriör så jag tänkte att han skulle matcha henne bra. Har sett många trevliga avkommor efter honom också.

Vad tycker du annars om stoet? tilltalar hon dig? (frillan inräknas inte ;) )

Hm... Mina tankar går genast till Coelehage’s Prince Thatch. Från mina anteckningar ifrån premieringen har jag bland annat skrivit att han har härlig trav under ryttare och verkar gilla hoppning... Tyvärr har jag inte skrivit så mycket mer, då han inte var aktuell för mitt sto. Men jag gillade hans uppsyn! Han är ju 134 cm hög, hälften welsh, hälften fullblod. :) Genotyp A- Ee för oss nördar. ;)

Hej..
Jo jag gillar ditt sto och ston som ser ut ungefär åt det hållet.
Har sett många avkommor efter ridponnyhingstar undan ston som är korsningar welsh/arab och de brukar bli till utseendet "fullfjädrade" ridponnyer.
Hur dom sedan blir som sportponnyer beror mycket på modern och hennes kapacitet.

En hingst kan ju alltid påföra sitt utseende och rörelser på avkomman, men när det gäller temperament motor ridbarhet osv är det väl mest modern som påverkar.

Jag har ston som har avkommor med upp till fem olika ridponnyhingstar och som är inridna--givetvis ser dom olika ut beroende på vad fadern hade för typ och rörelser, men jag slås hela tiden av att trots att de ser så olika ut och även rör sig olika är de ändå väldigt lika att utbilda och rida.

Det här börjar vi se nu allt tydligare i Svensk ridponnyavel att stoet man BÖRJADE med och hennes sportegenskaper följer avkommorna i generationer oavsett hingstval, men att om man valt att betäcka med RP hingst i två generationer så har man totalt förvandlat utseendet.
Vi har russton i Sverige som har dotterdöttrar som får nia på Typ som ridponnyer.
Man kan säga att dessa russtons ättingar fått bättre "kläder" (förutsättningar) för att kunna vara sportponnyer, dom är lätta ädla och långbenta.(förhoppningsvis har det även tillförts prestationsegenskaper)
peråke

Ett bra exempel är tvåårstoet magi som vann ASRP´s stotest i Vetlanda.

magi.jpg

mormor är korsning russ/exmoore och dotter dottern en RIDPONNY e. BoGi ue L.Komet uue Ej godkännt russ

http://www.asrp.se/vetlanda.html

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bara ge dig ett litet extra tips på vägen...
Jag har nämligen träffat hennes mormor en del. Red henne ett par gånger då hon var tre år och under inrdining och har senare sett henne en hel del på tävling och träning. Och mormodern har/hade (?) en ganska lång och vek rygg, så jag skulle vilja rekommendera dig att vara noga med att den hingst du väljer har en bra rygg. Och mormors hoppteknik lämnade även en del att önska - välj gärna en hingst med riktigt bra hoppteknik om avkomman ska användas till hoppning.
Balans har annars lämnat väldigt många trevliga avkommor, både renrasiga welsh och korsningar. (han bodde på stuteriet i grannbyn...)

Liknande trådar

Avel Jag har ett connemara-sto, Asasara Dairinn, som är e: Coosheen Finbarr u: Norlunds Mama Mia. Hon hade föl hos uppfödaren i Danmark innan...
Svar
0
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka