Vilken ras passar just oss?

Ainon

Trådstartare
Min mor har bestämt sig för att hon vill skaffa hund (restten av familjen är med på det) Vi skulle behöva lite förslag på raser.

Så här är våran situation

Ålder på personerna i familjen: 49, 46, 19, 16

Det kommer alltid finnas någon hemma med hunden dygnet runt i minst de närmaste 8 månaderna. Efter det måste hunden vara själv som mest 6h.

En i familjen springer marathon och vill gärna kunna ha med hunden på i alla fall 1h långa löparrundor i ganska snabbt tempo (när hunden växt klart såklart) nån gång i veckan.

En i familjen gillar att vara ute och promenera i skogen och på fjället samt åka längdskidor och skulle vilja kunna ta med hunden på det.

Inget intresse finns för att ställa ut/tävlamed hunden hoss någon i familjen.

Vi vill främst ha en sällskapshund.

Minst 30cm stor, max 50cm stor

2 i familjen är allergiska. Ena är allergisk mot hästar (ej något annat pälsdjur). Den andra är allergisk mot främst katter men även hästar och lite mot hundar (har kännt av chihuahua och labrador som bott i huset under längre tid)
Ingen av dem reagerar mot bishon frisé men vi söker en större hund.

Förslag tack
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Vi har funderat på följande raser, Irish soft coated weathen terrier, Kerry blue terrier, Mellanpudel, Pumi, Puli, Langotto

Vad tror ni?
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Jag har en mellanpudel , jätte fin =)
Orkar springa med cirka en mil utan problem , är med när jag är ute och rider , han är lugn och snäll innomhus , älskar alla och fäller inte =)

Verkligen ett hett tips ^^
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Mellan , storpudel eller Lagotto kanske? Min väninna har en Lagotto. Det är en lagom stor hund med mycket energi.
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Lagotto har mycket energi, men kräver även en hel del hjärngympa och aktivering utöver motion.
Lydnad, freestyle, agility, spår, sök osv. passar rasen, utöver vanliga trix hemmavid.

Vill ni även syssla med något av det så skulle de säkert passa utmärkt!
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Med risk för att bli tjatig: Västgötaspets.

;)

En frisk ras som hänger med på det mesta och älskar att vara ute i naturen, men även kan uppskatta lugna dagar hemma. Ingen pälsvård krävs och de fäller inte speciellt mycket (jag borstade valpis efter ett bad häromdagen och det fastnade fem hårstrån i borsten).
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

WHIPPET! :love: En allsidig hund med enn stort hjärta som stämmer in på dina kriterier!

Här är min!

183139fc8c063b84e4ea9a46683dcaca_566_525.jpg
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Varför inte skaffa er en trevlig blandras? ;)
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Kul att ni ska skaffa hund! :)
Är det eran första hund? Isf så skulle jag inte rekomendera wheaten terriern. Visst är de helt underbara hundar, mycket pigga, vill vara med på allt, energi så det räcker och blir över och otroligt älskvärda. MEN, de kräver verkligen sin ägare. De har tufft psyke och kräver en fast hand. Könsbunden agressivitet är mycket vanligt inom rasen.

Däremot så skulle nog en mellanpudel passa. De är lätta att ha att göra med, pigga och energiska, lättlärda, men kräver dock en del pälsvård. Väldigt roliga och trevliga hundar. :bump:
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

OCH föresten! PROVSNIFFA!!!!!!!!!!! Åk till en uppfödare av "eran" ras och umgås med dennes hundar ett tag. Åk dit ett par gånger och kolla om det kommer nån reaktion. Eftersom det fanns allergi i familjen så tycker jag att ni först och främst ska åka till en läkare och göra tester för att se om det är mer som spökar. Vissa tål inte salivet hon hund osv. Kolla vilket pälslag allergin gäller.
Bara för att en hund sägs vara "allergifri" så är detta ingen garanti.

Lycka till!
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Jag vet att du skrev en ;) så jag antar att du skrev det med en lite skämtsam ton...

Men varför i hela fridens da'r tipsar man om en blandras, som om det vore en helt egen ras ?

Det är ju då det ofta går fel, när man som förstagångs hundägare skaffar sig en blandras som egentligen har helt galna raser i sig för familjens ändamål ...
a042.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras passar just oss?

Tack för alla förslag!
Vi ska kolla upp alla raser ni nämt närmare.

Det är våran första hund tillsammans som familj men föräldrarna i familjen har haft hund när de var yngre (BC och labrador)
 
Sv: Vilken ras passar just oss?

Håller med Jolanta (och Calazirya längre ner).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 878
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 602
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 341
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp