Vilken ras kan det vara?

Olymp

Trådstartare
Skulle vilja ha lite hjälp av alla kunniga här inne att lista ut en hundras.
Anledningen är att jag jobbade som dagmatte i tonåren och blev då kontaktad av en man som behövde hjälp.
Problemet var bara att när vi träffades för att se hur hundarna gick ihop osv så GAV han mig sin hund,med papper och allt.
Jag fick smått panik och han åkte snabbt iväg,fick ringa många gånger innan han svarade och gick med på att komma tillbaka.
Anledningen till att han åkt var för att han verkligen inte kunde behålla hunden,han hade köpt den 6 månader gammal och under dom 3 månader han haft honom hade den bitit sönder så gott som hela hans lägenhet.
En totalt okunnig hundägare och en enormt understimulerad hund.
Jag tog tyvärr inte emot hunden,hade garanterat agerat annorlunda i dag men som 16-åring utan ekonomi att ha egen hund gick det inte.
För att komma till rasen:
Utseende: Beige (blond?) med mycket päls och svans som en Lajka
Storlek: Vid 9 månader större än en vuxen Schäfer och rätt "grov".
Vikt: Enligt ägaren skulle han landa på 55-60 kg som vuxen.
Jag vill minnas att namnet hade Lajka i sig men jag kan inte hitta någon som är så stor.
Hunden var renrasig för jag hade papper från Skk i handen men minnet har svikit.
Den påminde om en Alaskan Malamute men större.
Någon som har en idé?

Sv: Vilken ras kan det vara?

Hade den hängande eller stående öron? Lajkorna är ganska små jämfört med schäfer, så det är nog inte en sådan. Om det inte var en blandras med lajka i sig vill säga.

Sibirisk Laika :)

Kanske du uppfattade hunden stor eftersom du var yngre då, eller glömt :D

Har kollat en del på den men det stämmer inte heller :/
Hade min andra daghund,en Schäferhane med mig när jag träffade den andra hunden och den var både högre och grövre än Schäfern :S

Det kan inte ha varit en akita då? De kan ha lite olika färger och vit är en av dem.

Det va inte en hälleforsare? Dom är beige med stående öron, mkt päls och rullad svans.

Min västsibirisk laika är 51 cm hög och väger typ 15 kg ;)

Hade däremot en östsibirisk laika hane förra året, han är en STOR laika, kanske runt 65 cm i mankhöjd och han vägde 45 kg.
dsc_023

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
198 411
Senast: Asko
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 299
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.