Vilken ras är detta?

Vogue

Trådstartare
Liten, A-B, möjligtvis C!
Gärna ganska grov & hårfager.
Skall "finköras" av vuxna i första hand.
Stabil och trygg i humöret, dock gärna med gnista att plocka fram om man vill så att säga.

Ett förstaval är givetvis en stor och rejäl Shettis! :love:
Men finns det liknande raser som är något större skulle det också vara aktuellt, därav denna tråd :)
 
Sv: Vilken ras är detta?

Gotlandsruss? Lite större än en shettis, men hamnar ofta som B-ponny.

Welsh eller welsh mountain? Faller kanske lite på grovlek, men fina framför vagn är de....
 
Sv: Vilken ras är detta?

Glömde skriva att jag inte gillar russ! :o:)

Ja, men finns det nån typ av Cob som är lite grövre?
 
Sv: Vilken ras är detta?

ridskolan hade någon exmoor eller dartmoorponny. Skitgullig, masso man och svans och trevlig exteriör tyckte jag :) tror han var ca 125 i manken.
 
Sv: Vilken ras är detta?

Welshponny av cobtyp? Mindre än welshcoben men grövre än welsh och welsh mountain.
 
Sv: Vilken ras är detta?

Jo dom är fina, men har fått för mig att det är mer en ridhäst och oftast runt D ponny? :)
 
Sv: Vilken ras är detta?

Welshponny av cobtyp? Mindre än welshcoben men grövre än welsh och welsh mountain.

Exakt! Jag vill åt något ädlare och lite större än shettis men ändå inte stor och grov! :)

Ingen som vill starta ett projekt att avla fram Miniatyr Friesers? ;):d
 
Sv: Vilken ras är detta?

Vilken fining! Precis en sån (fast med vita strumpor) vill jag ha som körponny!

För att återgå till tråden, det finns ju massor med små ponnyer, korsningar eller renrasigt? Jag tycker ofta att shettisar är lite väl små och att de är väldigt envisa (ja, jag generaliserar!), inga egenskaper jag gillar. Tycker russen är bättre på den delen, och welsharna är jag riktigt svag för...
 
Sv: Vilken ras är detta?

fred.jpg


Bytte bild till en dartmoor som är lite mer rastypisk
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras är detta?

Det finns ju fellponnyer? de är väl något större c-d men jag tycker de verkar hur mysiga som helst. Lite grövre i modellen.
 
Sv: Vilken ras är detta?

Ja men C-D är för stort, vill hålla mig max till en stor B, liten C :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 538
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej på er alla! Mina föräldrar fick tyvärr ta bort sin Golden för ett tag sedan pga cancer på lever och mjälte=(. Nu börjar vi så smått...
Svar
12
· Visningar
890
Senast: isafore
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras ...från Lona, i alla fall på ett bra tag. Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund...
2
Svar
27
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp