Vilken plugg(-storlek) i tegelvägg?

moiran

Trådstartare
Jag ska sätta upp högtalare som väger sex kilo styck. Vardera ska sättas upp med två skruv. Bakom de fantastiskt fula beigegula fiskbensmönstrade strukturtapeterna döljer sig förmodligen en tegelvägg.

Hemma har jag nylonplugg i olika storlekar och typer. Vad tror ni, går det använda dessa, eller ska jag bege mig till ett byggvaruhus och köpa stålplugg? Och vilken storlek ska jag egentligen ha? Högtalarna väger som sagt sex kilo styck och är inte så djupa, men de ska sitta ungefär i axelhöjd, så risken finns ju att någon obetänksam person lutar sig lite på dem eller liknande... :crazy:

Sv: Vilken plugg(-storlek) i tegelvägg?

Hemma har jag nylonplugg i olika storlekar och typer. Vad tror ni, går det använda dessa, eller ska jag bege mig till ett byggvaruhus och köpa stålplugg?
I tegelsten eller betong är det helt med plast (nylon) plugg, dimensionera bara plugg och hål och skruv med hänsyn till varandra. Råkar du borra i bruket mellan tegelstenar kan det bli värre, i gammalt bruk är det ofta svårt att få någonting att fästa överhuvudtaget.
Om du med stålplugg menar långa självvikande expanderplugg - som man normalt använder i skivmaterial (gips, MDF, kryssfaner etc) - så är det helt fel i sten eller betong.

I tegelsten eller betong är det helt med plast (nylon) plugg, dimensionera bara plugg och hål och skruv med hänsyn till varandra. Råkar du borra i bruket mellan tegelstenar kan det bli värre, i gammalt bruk är det ofta svårt att få någonting att fästa överhuvudtaget.
Om du med stålplugg menar långa självvikande expanderplugg - som man normalt använder i skivmaterial (gips, MDF, kryssfaner etc) - så är det helt fel i sten eller betong.

Nej, nej, jag menar sådana pinn-/hylsexpandrar eller ankare som man använder i just betong/tegel. Det känns som det vore överkurs, men jag vill ju inte att högtalareländena ramlar ned heller... :angel:

Nej, nej, jag menar sådana pinn-/hylsexpandrar eller ankare som man använder i just betong/tegel. Det känns som det vore överkurs, men jag vill ju inte att högtalareländena ramlar ned heller... :angel:
Aha, du menar sååå. :)
Jag hade nog låtit upphängningen styra; om skruvarna skulle komma att behöva uppta mycket dragkrafter kanske jag skulle överväga betongankare men förmodligen hade jag nöjt mig med plastplugg om de satt i rent tegel.

t.ex. så klarar en brun plastplugg med 5-6mm skruv en dragkraft av 70kg nedåt och 40 kg utåt per styck, så det vill till mycket för att en person (hur skall vi tolka hinten :)) skall råka få ner dem.
viktigt är att skruven har en sådan längd att den går GENOM pluggen.
en röd plugg klarar ungefär halva belastningen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka