Vilken pälslängd?

gul_zebra

Trådstartare
Har fått hem papper från SKK så jag kan regga Igor, men vet inte vad jag ska fylla i på pälslängd. Han är inte riktigt solklar åt något håll... Vad säger ni? Semi?

20141029_144823.jpg

20141029_145002.jpg

20141029_145028.jpg

20141029_145104.jpg

20141029_145127.jpg

Ignorera stöket please :p

På "kattbeskrivningsspråk" semi, genetiskt sett långhår. Finns semilånghår som alternativ?

Biologiskt sett är ju det vi idag beskriver som långhår en extremavel, semilånghår är det naturliga utfallet av genetiskt långhår.

En korthårskatt har inte yvig svans, det brukar vara det lättaste knepet. Semilånghår har oftast fluffsvans, byxor och krage när de är i full pälskondition även om resten av kroppen har kortare päls. På kattungar ser långhår "rufsigare" ut än korthår, och har en liten borstsvans. Kan vara skitsvårt att se även när man vet att man förväntar sig både lång- och korthårig avkomma. (Säger hon vars enda möjliga variation i kullarna är kön :angel:)

Semi finns som alternativ ja :) Super, då fyller jag i det, tack! Huvudsaken utseendemässig beskrivning stämmer så bra som möjligt om han skulle komma ut :)

Som de andra sa: semi, även om huskatter bara benämns som korthår resp. långhår (HCS resp. HCL) "officiellt" eller vad man ska säga :)

Vilken fin katt. :)

Säger som de andra, han måste vara semi långhår pga svansen men ser ut att ha ganska kort päls på kroppen. Min semi är mycket lurvigare men det kan variera.

Vilken fin katt. :)

Säger som de andra, han måste vara semi långhår pga svansen men ser ut att ha ganska kort päls på kroppen. Min semi är mycket lurvigare men det kan variera.
Danke, kan bara instämma :D

Yes, semi ifyllt och papper inskickat, så nu ska han kunna kännas igen om oturen är framme och han kommer bort :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 741
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 129
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka