Vilken oljesort?

Apollo

Trådstartare
Vad ger ni för olja? Har tittat på både Dodson Horell och Kraffts olja. Men det kanske finns billigare alternativ?

Tala gärna om (om ni vet) hur mycket MJ det är per kilo om det är en vanlig olja och ingen "hästolja".

Sv: Vilken oljesort?

För mig finns inget alternativ än kallpressad linfröolja med tillsatt E-vitamin.

Det är den olja som har den bästa föredelningen mellan Omega-3 och Omega-6 fettsyrorna.

Det är väl ungefär samma MJ i alla matoljor?

För mig finns inget alternativ än kallpressad linfröolja med tillsatt E-vitamin.

Det är den olja som har den bästa föredelningen mellan Omega-3 och Omega-6 fettsyrorna.

Det är väl ungefär samma MJ i alla matoljor?

Dodson låg på 35 och Krafft på 30 så då kan man räkna på något sånt då gissar jag.

Gunnarshögs kallpressade från Österlen. Skitsmidigt att köpa på nätet och skickas hem. Smidig bag in box som är super att använda. Kostar typ under 300 för 5 liter.

Brukade fodra med antingen raps- eller matolja. Huvudsaken är att det är livsmedelkvalité. Kräsna hästen vägrade linfröolja, den är rätt besk.

Den skall inte vara besk, då har den härsknat. Oljan skall smaka ungefär som pelletsen.

Linfröolja är väldigt känslig mot ljus och luft, därför kan den snabbt bli dålig.

Jag använder 10 liter bag in box från Gunnarshögs gård, ger 1-2 dl per dag. Den har aldrig blivit dålig. :)

Jag har provat fem olika sorter, från livsmedelsbutik. Har också blivit serverad på restaurang. Samtliga har varit (olika) beska i smaken, så jag tror faktiskt det har med oljans smak att göra.

Hästolja ?? Vad är det ? Vad är det du är ute efter...Energin ? Då funkar vilken olja som helst.

Hästolja ?? Vad är det ? Vad är det du är ute efter...Energin ? Då funkar vilken olja som helst.

Menade att på en förpackning som säljs som foder till hästar står det nog på förpackningen hur mycket energi den innehåller. Visste inte att olja innehåller i princip samma energimängd. Trodde det berodde på vad oljan är gjord av.

Jag har provat fem olika sorter, från livsmedelsbutik. Har också blivit serverad på restaurang. Samtliga har varit (olika) beska i smaken, så jag tror faktiskt det har med oljans smak att göra.

Konstigt. Gunnarshögs linfröolja smakar mycket bra. Säljs ju till oss männsikor med. Mina hästar äter det utan att ens blanda i fodret.

Alla oljor består av 100 % fett = samma energi. Sen delar man upp det i
omättad, enkelomättad, fleromättad. Ju tjockare fett, högre smältpunkt ju mer omättat eller enkelmättat fett. Oljan har då bättre hållbarhet tex olivolja, palmolja, sojaolja, jordnötsolja de bästa att fritera i. Tål stark värme utan att oxidera. Ju tunnare olja desto mer fleromättat och oljan blir känslig för uppvärmning och lagring tex solrosolja som passar bäst till dressing. Dåligt/ oxiderat fett smakar och luktar härsket och skall inte konsumeras då kroppen har svårt att bryta ned det.
Olja i glasflaska i jämförelse med plastförpackning har mycket bättre lagringsegenskaper dvs oxiderar inte lika fort. Har aldrig varit med om att en olja i plastflaska inte luktar härsket efter ganska kort tid trots att datumet inte har gått ut. Nu har jag smakat en hel del olja då jag provsmakade all inkommande soyaolja innan packning till kund då vi hade olja under vårt varumärke. Faktiskt riktigt gott när den är pinfärsk.
Köper aldrig olja i plastförpackningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hitta på ett eget efternamn?
  • Sånger som du hatar
  • Pusseltråden