vilken olja ska hästen ha? (snabbt svar önskas)

Ämelie

Trådstartare
vilken olja ska man ge hästen? har hört att man inte ska ge rapsolja, varför? hur mycket är lagomt att ge? är det bra att ge till en sårfödd häst? eller ger de bara mer glans i pälsen?

Sv: vilken olja ska hästen ha? (snabbt svar önskas)

Jag ger matolja till min valack, för energin. Nån dl i fodret.
Han är lika blank i pälsen som mitt sto som inte får olja..

Jag ger för tillfället kallpressad rapsolja. Ibland ger jag linfröolja.
Det är lite beroende på tillgången.
/A_Z

Jag personligen skulle aldrig ge en olja som det inte är specifierad VAD det är för olja... Annars kan det vara nästan vilka rester som helst ihopblandat! Känns väl inte riktigt hundra att ge något sådant.

Jag kokar lite linfrö i vatten och ger mina hästar.
Dom får kanon fin päls och fina i magen, inte så dyrt heller om man köper en säck...

Olja av livsmedelskvalite. Det jag själv vågar använda i matlagningen vågar jag ge hästar. Men visst vi är beroende av redlighet o kontroll inom livsmedelssektorn.
PL

Hästar har så olik tarmflora än vi, dom är ju stråfoder ätare medans vi är allätare. Så jag skulle nog inte våga ge vad som helst som jag inte är säker på att han tål

Jepps, är oljan av livsmedelkvalite så är den säkert OK ur "renlighetssynpunkt" (kom inte på bättre ord så här på morgonen). Dock tror jag inte att hästar mår bra av att äta animaliska produkter och vet man inte vad det är för olja kan det vara animaliska delar i. Därav att jag vill veta vad det är för oljor. Vi människor äter ju kött etc så där spelar det inte någon större roll...

Det var så jag menade men skrev inte ut det ordentligt :o

Jag ger 1 dl av den oljesort som jag får tag i billigt på en livsmedelsaffär exv 2 lit matolja á 19,90 kr.

Utdrag från Hippocampus:

Fett som hästfoder

Allteftersom prestationskraven ökar så ökas kraven på ett alltmer energitätt = MJ/ kg ts foder. Fett är oerhört energitätt, drygt 30 MJ/ kg, dvs 1 kg fett ger samma energimängd som drygt 3 kg havre. Fettets har sin största betydelse i tävlingshästarnas utfodring.

För stuteriets hästar kan fett utgöra en ingrediens speciellt till dräktiga ston som fallit ur alltför mycket under diperioden och som man har svårigheter att få i hull under vintern inför kommande fölning. Ingen forskning finns som visar på höga givor man kan ge, men rimligen bör maximalt 1 kg = 1 liter fördelat på minst tre utfodringar per dygn kunna ges. På kontinenten används ibland fett även i unghästarnas foderstat men det ställer stora krav på skötarens kunnighet och "hästöga".

Hästen har ingen gallblåsa som kan koncentrera gallan för att sätta in en "stötdos" om foderfetthalten blir hög. Det finns alltså stor risk för fodersmältningsproblem med diarré och övriga problem om fett ges i för stora mängder. Dessutom kräver en så hög energitillförsel utomordentliga möjligheter för motion och rörelse så att unghästarna inte blir feta. En mindre giva = 1-2 dl av majs-, soja-, eller rapsolja fördelat över kraftfodergivan kan ha en gynnsam effekt på utvecklingen av unghästarna. De anses få en blank fin hårrem. En viss mängd fett behövs för resorbtionen av de fettlösliga vitaminerna och speciellt om de inte finns havre i unghästens foderstat kan fettinnehållet bli onödigt lågt.

Fettet, oljan, är utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet.

De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar.

jag ger rapsolja för energin och pälsen.
men finns det någon olja man kan ge för fettet?

Med fettet tror jag du menar typ Omega 3 och Omega 6 å sånt. Linfröolja är den som är mest rik på Omega 3, näst bäst är Rapsolja i det hänseendet, så har jag för mig. I Olivolja finns gott om Omega 6.

För den egna hälsan är det nyttigt med 1 tsk linfröolja och 1-2 msk olivolja per dag...

Vad är marina oljor???

Vegetabilisk olja sen kan du välja själv.

Vilken olja som helst går bra. Många ger rapsolja. Det är väl den billigaste tror jag.

Läser ur "utfodrings-ABC" från Krafft;- " Soja- och majsolja har visat sig fungera väl till hästar. Vad gäller rapsolja finns det indikationer på att det kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som är nedsättande på prestationsförmågan och allmäntillståndét".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama