Vilken olja ska han få?

MaRomer

Trådstartare
Har en liten rottis hane som nu är 16 v. Han väger 12 kg och är smal. Är även torr i huden (mjällig).

Tycker nu att hans mage har varit ok i någon vecka och skulle vilja testa att få upp hullet och bättra på pälsen på honom. Men vilken olja ska jag ge honom och hur mycket om dagen?

Kan EJ byta foder då han är foderallergiker. Han äter nu Hills Large Breed Puppy, och jag får i honom ca 5 dl om dagen. (Får så mycket han vill ha)

Tacksam för tips!

(För de som undrar mer om hans mage läs mina tidigare trådar)

Sv: Vilken olja ska han få?

Laxolja/fiskolja/sälolja.

En del tycker att vetegroddsolja är bra men jag har alltid föredragit fiskolja.

Får han fri tillgång eller maten serverad i portioner?

svarar år maromer.
Han får fri tillgång förutom då han är på resande fot eller i stallet.
har prvat att både ta bor maten och att ha fri tillgång. han äter varken mer eller mindre..

I vilken djuraffär som helst. Dosering står på förpackningen, brukar vara nån matsked per dag.

Laxolja ska ju vara väldigt bra, men vanlig solrosolja inehåller även det dom bra fetterna.
Men man ska inte ge för mycket, en msk/dag, inte mer.
Detta är ju kanon för pälsen bla.

Vill du att hunden ska gå upp i vikt, så är det bättre med animaliskt fett, som hunden har lätt att ta upp.. köp späck i affären och ge lite om dan till hunden, så borde han lägga på sig lite. Viktigt är ju att han får i sig lika mycket av sitt foder iaf, eftersom han annars kommer få vitamin brist.

Sen skulle nog jag ge hunden mat på fasta tider ist. Lätt att hunden bli lite "lat" med ätandet annars. Ge han maten, och ta sen undan skålen till nästa gång. Blanda i lite späck och vatten, så smakar maten lite godare.
Ge han fyra ggr/dag, så får han mindre mängd och orkar därmed äta upp maten.
Efter ett tag borde han ha fått upp aptiten och man kan gå ner till tre ggr/dag, för att om ett par månader vara nere på två gånger, med full ranson torrfoder.

Lycka till, och hoppas det ordnar sig!

Har inte fått tag på "rätt" olja ännu utan häller lite olivolja ovanpå hans mat och han äter mkt bättre nu! Hoppas att hullet kommer snart!

Ska kolla om det fått in oljan på måndag!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 315
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Hej! Skulle hemskt gärna få lite tips och synpunkter kring valpfoder. Jag har en 4månaders LH collie/labbe valp med goooood aptit. Har...
Svar
9
· Visningar
2 022
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10