Vilken musiklåt skulle du vilja ha till din egen begravning?

Asko

Trådstartare
Som rubriken säger. Vilken låt skulle du vilja att det spelades på din begravning?

Kanske lite morbidt men jag blev nyfiken då jag tänkte att man skulle välja en låt som den avlidne älskade. Men då började jag fundera på min och jag har så många låtar som jag tycker om! :nailbiting:

Jag har tänkt att ledmotivet till bröderna lejonhjärta skulle vara så otroligt fint på begravning, men egentligen har jag ingen koppling till filmen alls och även om jag tycker mycket om den så är den ingen favorit egentligen.

Om man istället skulle ta den låt som jag troligen lyssnat på mest i mitt liv så skulle det bli Wings av Birdy. Men den är mera en kärlekssång, vilket egentligen inte passar mig då jag har inga såna relationer.

Eller Young And Beautiful av Lana Del Rey, även den är en kärlekssång men lite passande ändå och jag har lyssnat på den många många gånger också.

Så, vad skulle ni vilja att det spelades på er egen begravning? Och gärna varför?

Jag blir tvångsmässigt knasig och vill svara något tjo och tjim, som Rättvikarnas gånglåt eller ännu hellre överpampigt glatt som Pomp and Circumstance. Men... Det skulle nog vara taskigt mot de överlevande...

Eller vad sägs om den här versionen av Who wants to live forever av Queen.
Skulle bli väldigt ståtlig på en begravning.

Jag blir tvångsmässigt knasig och vill svara något tjo och tjim, som Rättvikarnas gånglåt eller ännu hellre överpampigt glatt som Pomp and Circumstance. Men... Det skulle nog vara taskigt mot de överlevande...

Jag kan tänka mig att det beror på hur starkt man känner för det.
Om man vet att den avlidne ville ha det så, så blir det lite som att man skrattar/ler medan man gråter (om det är en rolig låt) typ om du förstår vad jag menar.

Om man vet att den avlidne ville ha det så, så blir det lite som att man skrattar/ler medan man gråter (om det är en rolig låt) typ om du förstår vad jag menar.
Nja, jag tror nog mer att det för min del handlar om att jag värjer mig mot allvaret.

På pappas begravning avslutade vi med "Änglahund" (får man ta hunden med sig in i himlen). Han hade flera gånger när vi pratade om döden mm sagt att det spelade honom ingen roll vilka låtar vi valde - förutom att den var ett måste. Det hördes små skratt mellan alla tårar när den startade ❤️‍🩹.

John Lennon - Imagine. Med betoning på budskapet i den. Det är min absoluta favoritlåt genom tiderna och den sammanfattar samtidigt mina värderingar och det jag ser som viktigt och gärna blir ihågkommen för bland de som kommer ihåg mig.

Och så kan vi bryta av med Beatles - Octopus garden pga varför inte, Beatles är bra och jag älskar havet och nördar trädgård och det behöver inte vara så allvarligt :)

Jag var så tacksam att min pappa hade gjort en spellista över vilka låtar han ville ha. Det gjorde planeringen av den borgerliga begravningen så mycket enklare. Har man gått ur kyrkan, borde det vara krav att man planerar sin begravning och inte dumpar det på sina släktingar. ( Jag tycker det är lämpligt att man döstädar också. Det är jobbigt nog ändå när någon dör. )

Jag vill ha en begravning i kyrkan trots jag inte har varit där sedan jag motvilligt gifte mig i kyrkan. Ritualen hur man tar avsked av den döde i kyrkan sitter liksom i ryggraden och gör det enkelt eftersom man ”vet” hur man ska uppföra sig.

Min mamma hade preciserat både psalmer och vanliga sånger till sin begravning. Själv lutar jag åt att jag själv garanterat inte är närvarande då de begraver mig, men precis som @LadyCovergirl ska de spela Circle of life (med Joni Mitchell) och Sinéad O'Connors Come reason with me. Det blir min sista hälsning till alla som är kvar då. Min son kommer att vara helt bekväm med de låtarna.

Jag var så tacksam att min pappa hade gjort en spellista över vilka låtar han ville ha. Det gjorde planeringen av den borgerliga begravningen så mycket enklare. Har man gått ur kyrkan, borde det vara krav att man planerar sin begravning och inte dumpar det på sina släktingar. ( Jag tycker det är lämpligt att man döstädar också. Det är jobbigt nog ändå när någon dör. )

Jag vill ha en begravning i kyrkan trots jag inte har varit där sedan jag motvilligt gifte mig i kyrkan. Ritualen hur man tar avsked av den döde i kyrkan sitter liksom i ryggraden och gör det enkelt eftersom man ”vet” hur man ska uppföra sig.
Jag tänker nästan helt omvänt. Vill någon (som min mamma) ha en kyrklig begravning är det till mycket stor hjälp om de väljer låtar och psalmer själva i förväg. Jag har ingen relation till någon psalm. Vid borgerlig begravning kan man ju helt enkelt göra som det känns. Det är mycket enklare och bättre och mer personligt. Tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka