Vilken modell??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 250
S

Sweet

Har hittat en fin begagnad gammal stübben dressyrsadel men säljaren vet ej vad det är för modell. Någon här som har några gissningar? Sadeln har 2 långa stroppar, ganska plant säte och kantigt, ej runt bakvalv.

x1pqIiaf5L8mwv7CUDn6eXl3DdpWPGDPNoC81UDp3f3NFvDQ9S4AQQX3kJAnb1nrJJpjRh9UhFG8IcJpelULxsYe8GPXugOk_ACcNh0_VmwETrT7v1sHBmLCEkHPeyNYzv6w6gO4WGv6_CpcDKcq93mIA

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken modell??

De romanus jag sett har alla haft runda bakvalv, denna sadel har kantigt så det är därför jag är lite fundersam.

Kolla serienumret, så kanske dom kan hjälpa dig som som jobbar på Stübben.
Dom hjälpte mig med att få reda på när en begagnad sadel jag köpte var tillverkad.
Riktigt trevliga var dom :)

En äldre Stubben Tristan CS? Eller en Stubben Island II? Ser faktiskt ut mer som en Island än en vanlig dressyrsadel, pga det flata sätet, fyrkantiga bakvalvet (vilket de äldre Stubben sadlarna hade) och de små knästöden.

Skulle gissa på en Tristan alt Siegfried CS om jag bara får spekulera vilt, men "prata" med Stübbens hemsida om du har tillverkningsnummer

Apo

Skicka fotot till Haglunds sadelmakeri i göteborg, dom har sålt stubben sen urminnes tider, och vet allt om dom. Problemet med stubben är ju att dom aldrig slits ut så man får ju ingen anledning att köpa ny sadel.... :banana: :banana: :banana:

Ja, det skulle kunna vara en islandssadel men de brukar ju ha större/bredare kåpor än dressyrsadlar, nu har jag iofs inte sett en äldre islandssadel från stübben men de nya har större/bredare kåpor än dressyrsadlarna i alla fall.

Spelar ingen roll vad det är för modell men det är ju kul att veta. Sadeln är tänkt att användas till en islänning så om det är en islandssadel så gör det ju inget, jag har inte sett sadeln irl än men ska självklart kolla upp serienummret, vart hittar jag det föresten?

Serienumret står väl högst upp under kåpan, var bomvidden står.

Jo, men jag har sett en gammal Stubben islandssadel som såg ut mer som en vanlig dressyrsadel. Och det som skiljde sig mellan den och dressyrsadlarna var just de vulstrena och att knästöden var så små. (den var väldigt lik sadeln på bilden, hade också fyrkantigt bakvalv, var en sadel från ca 98 skulle jag tro.)

Jag har inte bestämt mig än, kollar runt på lite olika modeller. Inte säkert att stübben passar heller men jag får ju prova i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 014
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025