Vilken kvot för shetlandsponnyer ???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 783
C

Carolrita

Undrar vilken kvot i grovfoder som är mest lämpligt för shettisar om de ska slippa allt kraftfoder ??
Mitt grovfoder har en kvot på 7 ungefär, o har 70 TS.
Är det okej kvot för shettisar??

Kom igen nu!! :bump:

Sv: Vilken kvot för shetlandsponnyer ???

samma kvot som för alla andra hästar... :idea:

ja, det är okej för shettisar som för alla andra hästar

Varför skulle shettisar vilja "slippa allt kraftfoder"?

kanske för att få tugga så mycket grovfoder som möjligt i stället... Är det låga värden i grovfodret så måste man ju täcka upp det med kraftfoder och ge mindre av grovfodret. Och man har så SMÅ mängder att bolla med på shettisar, så det är nära nog omöjligt att få till bra foderstater om man har ett grovfoder med lågt proteininnehåll, om man vill undvika att hamna på energiöverskott modell stooort - och det vill man ofta undvika just med shettisar av någon anledning

:rofl: (denna smajlis kan ses som en rullande boll om man vill :angel: )

Ja du, mitt nya hösilage har en kvot på 9 o jag har mina shettisar på fri tillgång på det

Och jag har en kvot på 11.... Kanske inte idealiskt för shettisen, men ännu funkar det bra.

Tack alla för svar!
Då vet jag att den kvoten är helt okej. Givetvis håller jag koll på honom så inte han äter o bli en 'rullande' boll eller tvärtom.

Jeeves: han är ett riktigt matvrak o har haft fång, så jag vill helst att han ska få äta så mycket grovfoder han vill utan att behöva tillskottsfoder.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka