Vilken kunskap behöver en för att skaffa häst?

Cam

Trådstartare
Jag läser mycket här på forumet och lär mig nya saker hela tiden. Något som intresserar mig är diskussioner om kunskapen hos hästägare, som kommer upp i alla möjliga trådar. Allt från kapaciteten att hantera andras hästar till kunskap om att beräkna foderstat eller bedöma hull.

Vilken kunskapsnivå tycker ni att en ska ha för att skaffa häst? Bred fråga, så klart, men jag tänker att det rimligen finns en del mer eller mindre “allmängiltiga” saker en bör ha koll på/erfarenhet av, oavsett om en tänkte ha hästarna hemma på gården eller inackordera på fullservicestall med kunniga människor runtomkring.

Eller, för den delen, något ni i efterhand tänker att ni själva kanske borde ha haft koll på innan ni skaffade häst :) .

Obs att jag är genuint nyfiken på era personliga åsikter och inte ute efter att bedöma om min egen kunskapsnivå räcker för att skaffa häst (det gör den inte).
 
Egentligen tycker jag inte det går att svara kortfattat och generellt, men jag försöker ändå.
Man bör kunna göra det vardagliga med aktuell häst och för aktuell uppstallningsform. Och man bör kunna avgöra när man behöver ta hjälp. Det här tycker jag är nyckeln, kan man inte mycket men står i stall med personal på heltid och möjlighet att få hjälp i princip 24/7 så kan det vara ok att skaffa häst, fast man är låååångt ifrån redo för att ha häst mer under eget ansvar i eget stall eller t.ex. kollektivstall.
Men vet man att man inte kan nåt om sadelutprovning, foderstatsberäkning, träningsupplägg, hanteringsträning eller vad det än må vara, så måste man förstå att man inte vet och då be om hjälp. Det är ok att inte veta allt, men man måste förstå när man behöver hjälp. Annars är man inte redo.
 
Beror på hur ägaren kommer ha hästen uppstallad. Lite skillnad på att ha hästen hemma på egen gård och hyra in sig hos en kunnig kompis eller tränare som vågar öppna truten och dela med sig.
 
Det värsta tycker jag är människor som inte förstår hur lite de kan och inte är ödmjuka nog att be om hjälp. De kör sitt okunniga race och hästen blir lidande.
Att inse sina begränsningar och åtminstone kunna avgöra vilka personer som är värda att fråga och lyssna på är det viktigaste i början. Dock bör man ändå ha kunskap nog att klara hästens vardag själv, tycker jag, och då även ridmässigt. Sedan kommer det alltid att dyka upp situationer där man behöver fråga/be om hjälp hur erfaren man än är.
 
Vill bara tillägga att forska så stalläg/kompis är rätt utbildad och inte bara kör eget hittepå
Visst är det så, kan låta bra när någon pratar naturligt och rangordning eller fint putsat stall men hästarna får gå kort tid i små hagar.

Sedan ansågs säkerligen jag som att jag körde på eget hittepå när jag började yra om att det finns ingen rangordning i en harmonisk flock och började se fördelarna med positiv förstärkning även hos häst, idag är detta fler som håller med mig än för 15 år sedan. Eget hittepå behöver inte vara fel men det behövs mer kunskap från den som ska avgöra.
 
Det värsta tycker jag är människor som inte förstår hur lite de kan och inte är ödmjuka nog att be om hjälp. De kör sitt okunniga race och hästen blir lidande.
Att inse sina begränsningar och åtminstone kunna avgöra vilka personer som är värda att fråga och lyssna på är det viktigaste i början. Dock bör man ändå ha kunskap nog att klara hästens vardag själv, tycker jag, och då även ridmässigt. Sedan kommer det alltid att dyka upp situationer där man behöver fråga/be om hjälp hur erfaren man än är.
Att fråga om kunskap där ägaren vet att det brister är ju det lätta.
Om ägaren inte vet om att hästar har parasiter så vet ju ägaren inte om att det ska skickas in bajs på analys för att veta om avmaskning behövs eller inte eller om ägaren inte har kunskap nog att veta att det inte bara är att köpa en sadel.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Att fråga om kunskap där ägaren vet att det brister är ju det lätta.
Om ägaren inte vet om att hästar har parasiter så vet ju ägaren inte om att det ska skickas in bajs på analys för att veta om avmaskning behövs eller inte eller om ägaren inte har kunskap nog att veta att det inte bara är att köpa en sadel.
Exakt sådant jag syftar på när jag skriver att man bör ha kunskap nog att ensam kunna hantera hästens vardag.
 
Tack för era svar! Att vara ödmjuk och kunna be om hjälp och råd känns mycket klokt. Det som flera av er är inne på, att också kunna bedöma råden en får, är något jag har funderat på. Känns onekligen som att det behövs en viss kunskapsnivå för att kunna avgöra "kvaliteten" på de råd som ges. Där jag rider finns det många kunniga personer, men nog ger de delvis olika råd om saker och ting. Ett mål jag har är att jobba upp kunskap nog att självständigt kunna bedöma vilka råd jag ska lyssna till. Annars känns det som att en kan hamna ganska fel.
 
Det värsta tycker jag är människor som inte förstår hur lite de kan och inte är ödmjuka nog att be om hjälp. De kör sitt okunniga race och hästen blir lidande.
Att inse sina begränsningar och åtminstone kunna avgöra vilka personer som är värda att fråga och lyssna på är det viktigaste i början. Dock bör man ändå ha kunskap nog att klara hästens vardag själv, tycker jag, och då även ridmässigt. Sedan kommer det alltid att dyka upp situationer där man behöver fråga/be om hjälp hur erfaren man än är.

Formuleringen om att kunna klara hästens vardag själv gillar jag, tack!
 
Tack för era svar! Att vara ödmjuk och kunna be om hjälp och råd känns mycket klokt. Det som flera av er är inne på, att också kunna bedöma råden en får, är något jag har funderat på. Känns onekligen som att det behövs en viss kunskapsnivå för att kunna avgöra "kvaliteten" på de råd som ges. Där jag rider finns det många kunniga personer, men nog ger de delvis olika råd om saker och ting. Ett mål jag har är att jobba upp kunskap nog att självständigt kunna bedöma vilka råd jag ska lyssna till. Annars känns det som att en kan hamna ganska fel.
Ett tips är att plöja faktaböcker.Ju mer vetenskaplig beprövad fakta man har att stå på ju lättare är det att sålla. Sen har ju alla ändå sitt sätt och man måste hitta det man tror och kan stå för. Tex har det här pratats om rangordning. Det är upp till var och en o tyda men det är inget avgörande för hästens välbefinnande. Bara som ett exempel
 
Exakt sådant jag syftar på när jag skriver att man bör ha kunskap nog att ensam kunna hantera hästens vardag.
Att en häst ska avmaskas och att den behöver en passande sadel ser jag absolut som sådant som faller in under vad man bör ha koll på innan man skaffar häst.

Ja, det är absolut sånt jag anser en behöver ha koll på innan man skaffar häst. MEN det tillhör för mig knappast vardag (träckprov) i hästhållningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 011
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 930
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 106
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp