Vilken kompis kan passa min Aby?

Mammadutt

Trådstartare
Jag har en abessinier, en liten terrorist på 4½ år. Väldigt sällskaplig, väldigt påhittig, otroligt underbar. Men jag är inte så sugen på en till.... för hon har ju sina egenheter också... svårt att gosa på mitt villkor hon ska i ansiktet hela tiden är det inte å stryka sig med nosen så trycker hon upp röven dit :rofl: Så det skulle vara kul med en go katt som kanske inte är så på.

Hon har en bondkattskompis som tyvärr ska få bo hos min pappa, bondkatten är aningens speciell... hon vill inte gosa alls... och är ganska korkad och mjäkig... blir rätt hunsad av min aby :angel: och vill som sagt inte att folk tar i henne. Då vi har en (snäll) dotter på 2½ tänkte vi att hon kanske skulle trivas bättre hos min pappa som f.ö är den enda som får gosa med henne :p Men såklart behöver ju Abyn ha en kompis kanske en lite tuffare men fortfarande en lugnare typ inte lika speedad :angel: (sambon blir väl tokig om han har TVÅ terrorister som ska trampa och trycka nosen i ansiktet)

Så jag har som sagt så smått börjat kika på raser. Jag kikade på Ragdoll nyss, dom verkar coola som sjutton, men skulle en sån uppskatta en terrorist-kompis?

Annars gillar jag ju orientaler en sån borde funka, fast hur "barnvänliga" är dom? Jag vill ju gärna att nummer två är lika kärleksfull som Abyn men gärna lite mer..... avvaktande.... Abyn sitter ju gärna på axlarna och hjälper en laga mat, tjuva mat, sno sminkborstar, ta mattor, anfalla hunden, brotta ner honom och sticka iväg som en huligan :angel:

Äsch vad mkt text det blev, vad tror ni skulle passa som inte är lika "in my face"?
Edit: en hona till eller hane? (kastrerat såklart)

Bor i hus, planerar bygga kattrastgård nästa sommar :banana: Innekatter med andra ord. (mkt utekatter i området f.ö)

Senast ändrad:
Sv: Vilken kompis kan passa min Aby?

Faktum är att dessa "terroristraser" blir lättare att ha att göra med när de är i plural. Jag exempelvis har Devon Rex, en mycket aktiv ras som i mycket liknar abyn till sättet. Min första devon var ensamkatt några månader, det var påfrestande! Man är helt enkelt inte människa nog åt en så pass aktiv ras. När jag skaffade Devon nummer två fick jag det lite lugnare. De tar ut mycket på varandra helt enkelt.
Känner många som upplevt just samma sak.

hjälper en laga mat, tjuva mat, sno sminkborstar, ta mattor, anfalla hunden, brotta ner honom och sticka iväg som en huligan
Detta kommer du inte ifrån. ;) Det tenderar dock att lugna sig ett par hekto när terroristen fått en lika galen vän.

hehe det är okej att ha en terrorist men är rädd att sambon flyttar ut i garaget om det är två lika påhittiga. Jag har ju gärna två aktiva men kanske med olika personlighet, så jag tänkte :)

En till aby då får jag nog fjäska väldigt länge :angel: kanske kan lura i han att somali är en annan ras :angel:

Jag skulle nog satsa på en ras som liknar abyn dvs. en aktiv och igång ras. Om en är avsevärt lugnare än den andra finns alltid risken att den blir hunsad.

Jag tror sedan att din aby kommer bli mindre "in your face" om den får en aktiv kompis att rasa runt med. Har samma erfarenhet som Reykur, en devon är för mycket men flera är lagom.;)

Hon och bondkatten leker ju jättemkt men hon ska ju ändå i ansiktet hela tiden, jag vill gärna goa med henne men att ha två som är i ansiktet skulle bli för mkt... nån aktiv ras som ligger still i knät då man gosar då? Abyn ligger ju inte still börjar man stryka henne ska hon ju upp å gnida sig hela tiden haha... sen tror jag tyvärr inte chihuahuan skulle må så bra med två terrorister som gör samma sak... lurpassar, springer och slänger omkull honom :angel: En fartig ras men med lite annorlunda beteende kanske?

Varför jag kikade på ragdoll är ju för dom är som så coola, vet inte hur pass fartiga dom är... är Main Coon, sibirisk lite fartigare? Oriental/siames är ju speciella också men får för mig att dom talar helt olika språk?

Rex-raserna ratar sambon, han säger dom är så fula :eek: han vägrar betala för en katt han tycker är ful :devil: gubbj-el

En Bengal såklart!
Eller varför inte en liten Sphynx?
Båda är lagom terrorister. :D

Vira och Angelina busar hejvilt!

Anastacia och Angelina hittar på bus..
Klättrar på gallerdörren.

Snygga är dom o titta på också.

Bengaler verkar häftiga men en nakenkisse skulle min sambo vägra.... (han är ytlig som fan när det gäller djur :confused: karlskrälle :devil: )

Jag är fortfarande sjukt sugen på en maffig Ragdoll.... hur ska jag göra nu då? Köpa 1 aby och 2 ragdoll då har alla sällskap? :angel: :rofl:

hehe :angel:

Fått erbjudande om en 1-årig Somali... man kanske skulle hälsa på den... :idea:

Ja, somali låter som ett trevligt val. Alla aktiva raser är ju mer eller mindre krävande, men jag säger som Sol: en är för mycket, flera är lagom.

Ang raggis hade jag inte gjort den kombinationen. Min kompis omplacerade nyss en av sina katter för att hon hade en raggis och en oci. Ocin var hyper jämt eftersom den inte hade tillräckligt aktivt sällskap, och raggisen blev irriterad. Nu bor ocin med en ocikompis och raggisen har fått en ragdollflickvän, och alla är nöjda...

Ja jag får nog hålla på mina raggis-drömmar tills det är djurtomt igen... ska se vad jag tycker om fröken Somali, om hon kan tänkas passa in... undra hur mkt katt-rally det skulle bli här hemma då? :rofl:

Nu kom jag på en till social ras som jag gillar, Bombay :) Dom är rätt ovanliga men jag har träffat flera st och dom är ju bara för festliga :)

Jag har ju nära till de enda två uppfödare inom (äkta) Bombays i Sverige :P och har träffat 3 st, dom är verkligen underbara! :)

Men nu ska jag nog träffa Somalin i första hand :) sambon har okejat en Somali :angel:

Nu har jag fått ännu ett svar, en Maine Coon, kastrat, hanne, livlig, busig, tillgiven, hund och barn-kär osv som också låter passande.

Har börjat tveka kring Somalin som just nu har lös mage, kanske pga kattkompisen fick nytt hem nyligen och hon blev kvar själv? Sambon är inte så sugen att ta hem en katt som ev har ngt fel... hmmm... får se om den blir bättre i magen närmsta dagarna....

Nu en uppdatering:

Somalin visade sig ha foderallergi enl sista vet-besöket så hon är inaktuell.
Maine Coon - verkar mysig, men känns tveksamt ändå, han är oförsäkrad och snart 3 år... (skeptisk mot oförsäkrat.... hur sköts djuren då i övrigt?)

Men... nu är det så att brorsan ska omplacera sina ljuvliga bondgubbar på 6 mån..... så... mest troligen hamnar en hos min pappa och en här dom är nämligen verkligen lika mina katter till sättet... eller så slutar det med alla 4 katter här :angel: Blir väl att ta hit hannarna (honorna bor för tillfället hos min pappa 5 km härifrån), kastrera dom om 2 mån sen se vilken konstellation som funkar....

Maine Coon - verkar mysig, men känns tveksamt ändå, han är oförsäkrad och snart 3 år... (skeptisk mot oförsäkrat.... hur sköts djuren då i övrigt?)

Måste bara kommentera detta.
Jag känner flertalet människor som har sina djur oförsäkrade, både hästar hundar och katter. Dessa människor sköter sina djur exemplariskt men har valt bort försäkringsbolag och har en riktigt rejäl skadebuffert istället. Något som jag själv absolut inte tycker är fel.

Måste bara kommentera detta.
Jag känner flertalet människor som har sina djur oförsäkrade, både hästar hundar och katter. Dessa människor sköter sina djur exemplariskt men har valt bort försäkringsbolag och har en riktigt rejäl skadebuffert istället. Något som jag själv absolut inte tycker är fel.

Ja klart det kan vara så men i detta fallet avförsäkrade dom katten för att spara in på kostnader, vilket låter som att dom kanske drar in på annat också... vaccinationer, foder osv. En katt kostar ju inte många kr per mån att ha veterinärvårdsförsäkrad :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka