vilken klass ( jaktapporteringskurs)

V

vickis-pajala

Jag och mellersta dottern funderar på att anmäla oss och den yngre hunden till en jaktapporterings kurs nu i sommar.

vi håller på med apportering på hemmaplan och får god hjälp av uppfödaren och både hunden och vi tycker detta är jätte roligt och vill vidareutveckla detta för att sedan kunna deltaga i ett jaktprov och även kunna använda hunden ute i skogen vid jakt

men då är frågan vilken klass vi ska anmäla oss till ? ( har möjlighet att gå utan hund och titta de övriga dagarna)

klass indelning

Nybörjar klass NKL:
Då tränar man grundappotering: kunna sitta kvar vid kast hämta på kommando,
komma in med dumisen och lämna av den i hand.
Man tränar fältarbete.
Fotgående utan koppel gående och vid apportering.
Korta linjetag som sedan ska utveckla sej till dirigeringar som man gör i öppen klassen

Öppen klass Ökl.

Där tränas apporteringen både med enkla och dubbla dummisar.
Man har ett större sök som letar igenom.
Dirigeringar/att kunna skicka hunden rakt fram och ut samt att kunna vikla dom till höger och
vänster, samt en stopp signal innan man gör detta.
´

EKL tror jag att vi väntar lite med :D

Enligt mig så är vi någonstans mitti mellan klasserna i och med att vi jobbar med olika saker och med lite hårdträning av både oss själva ( mest oss själva) och vovven så tror jag att en öppenklass vore ju spännande att pröva på

sedan kan jag tänka mig att det är mycket för hunden att hållareda på när man är på kurs

ja bukefolket goda råd och nyttiga erfarenheter är väll något jag skulle behöva

Sv: vilken klass ( jaktapporteringskurs)

När du säger att ni är någonstans emellan, vilka grejer i ÖKL är det ni jobbar med då?
Har hunden ett bra fotgående med stadga, både vid skott och bara följa skytten? Lämnar hunden alltid i hand?
Har hunden oklanderlig stadga vid skot/kast eller kan den få för sig att knalla?

Sitter inte alla dom sakerna perfekt skulle jag gått NKl för repetitionen och den utmärkta träningen i grupp man får på en sådan kurs.
Och ska du starta b-prov måste du alltid börja med NKL ju, oavsett hur duktig hunden är :)

Jag hade hållit mig till nybörjarklassen. Det är ju den klassen man måste starta i när man anmäler till prov. Först vid ett 1:a i i nybörjarklass har man rätt att anmäla till Öppen klass. Att sedan hunden kan lite mer gör ju ingenting utan ni kan avancera lite snabbare. När har du tänkt börja gå prov?

tack för era goda svar

jag skulle ju vilja göra prov nu i höst men behöver mer kött på benen i och med att jag är nybörjare innom sammanhanget "jaktprov"

så jag tror kursen gör oss gott och sedan även få se hur andra hundar och deras förare jobbar och få lite tips och råd

jag har valt att gå kurs i NKL

Du har inget val, du börjar alltid i NKL.

Om hon hade haft en hund om med säkerhet visste är startklar för NKl och kan få 1a utan större bekymmer hade det ju egentligen inte funnits någon större anledning att gå kurs i NKL? :)

Men som sagt (och som du säkert menade) - man får inte börja med annat än NKL när man ska starta officiellt jaktprov.

Jaha är det KURSklass TS menar att hon väljer på!! Jag trodde hon valde mellan klass att starta i prov på. My bad! :)

Liknande trådar

V
Övr. Hund jag labben och mellan dottern har lust att anmäla oss till ett eller möjligen två jaktprov här på hösten som ordnas av SSRK och så långt...
Svar
9
· Visningar
1 513
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka