Vilken kattmat ska man egentligen köpa?

Sv: Vilken kattmat ska man egentligen köpa?

Jag tänker inte ge mig in i några disskusioner med någon halv-tjurig allvetare som är så duktig på foderlära som du:grin:

Jag tänker inte ge mig in i några disskusioner med någon halv-tjurig allvetare som är så duktig på foderlära som du:grin:

Nähä, va lessen jag blir. Tycker att det är ganska enkelt det hela -kolla på vad katter i vilt tillstånd äter och försök efterlikna det så har man kommit en bra bit på vägen. Jag fodrar både hund och häst på samma vis -naturligt is the shit.

jag påstår att torrfoder är dåligt foder och jag tycker det är pinsamt att kalla torrfoder för kvalitetsfoder.

nå, att våtfoder av bra kvalité är bäst (eller BARF då), men det finns ju en hel skala inom torrfoder.

Man måste således kunna skilja inom skalan av torrfoder...

Det är det man menar med kvalitets (torr)foder, respektive bara torrfoder....
Ett alternativ vore kanske att säga dålig, dåligare, sämst, men så funkar ju inte språket... :)
Kanske då urkass, dålig, mindre dålig, inte SÅ dålig?? :) :)

Problemet är att även rätt dåliga torrfoder kallar sig ofta för kvalitetstorrfoder. Så till syvende och sidst måste konsumentens hussar och mattar ändå ha ett hum om vad de skall kolla efter.

Senast ändrad av en moderator:

nå, att våtfoder av bra kvalité är bäst (eller BARF då), men det finns ju en hel skala inom torrfoder.

Man måste således kunna skilja inom skalan av torrfoder...

Det är det man menar med kvalitets (torr)foder, respektive bara torrfoder....
Ett alternativ vore kanske att säga dålig, dåligare, sämst, men så funkar ju inte språket... :)
Kanske då urkass, dålig, mindre dålig, inte SÅ dålig?? :) :)

Problemet är att även rätt dåliga torrfoder kallar sig ofta för kvalitetstorrfoder. Så till syvende och sidst måste konsumentens hussar och mattar ändå ha ett hum om vad de skall kolla efter.
Visst håller jag med! I den här tråden verkar ju dock vissa tro att bara för att man köper foder på djuraffären så får man ett bra foder och bara för att man köper på mataffären får man ett dåligt. Då kan man snacka om att vara naiv. Folk måste börja intressera sig lite mer för sina djur och inte bara skaffa och sen inte lära sig vilka behov de har.

Jag har inte påstått att du ger dina katter dåligt foder, jag påstår att torrfoder är dåligt foder och jag tycker det är pinsamt att kalla torrfoder för kvalitetsfoder.

Även Hill's, vilket veterinären rekommenderar?:confused:

Hej!
Jag har inte läst alla inlägg men måste få fråga en sak. Har två katter, den ena äter glatt burkmat och vanlig mat (kött, kyckling, fisk) och vad han nu får. Han äter torrfoder halva dagen och burkmat halva och får smaka lite av vår mat. Han är en kastrat.

Den andra 11 månader gammal hankatt som BARA äter torrfoder! Burkmat vägrar han äta, han krafsar lite runt skålen (vilket är en glad nyhet, innan fnös han bara) och sen går han därifrån. Grillad kyckling åt han ibland förr, men är inte särskilt intresserad av det längre. Men vanlig kruksallad älskar han och kalkonskivor skriker han efter. (Kalkonskivorna är ju inte så mycket kött i heller om man kollar innehållsförteckningen.) Även olika mjölkprodukter försöker han komma över, lyckas dock sällan. Han ratar oxfilé, rostas, lövbiff osv., vanlig kyckling, fisk, ja allt annat oavsett om det är rått eller tillagat. Den andra katten är överlycklig då han får mera när den andra ratar.

Till frågan: Vad ska jag ge den kräsna tonåringen?! Nu äter han RC sensitive torrfoder.
Om nu burkmat är så mycket bättre, varför vill han inte äta det? Han är mycket fin i pälsen och pigg och glad i bra vikt.

:bow::bow:

Även Hill's, vilket veterinären rekommenderar?:confused:

Det beror väl på varför veterinären rekomenderar det, om din katt har några problem. Men många veterinärer verkar tyvärr inte ha någon större koll på lämpliga foder de heller. När jag kastrerade min hona blev jag rekomenderat ett specialfoder för kastrerade katter, första ingrediens var spannmål... Hur tänkte de där?

Jag har en som är precis likadan. Han äter INGET annat än sitt torrfoder (han äter iof allt torrfoder oavsett sort men ingen annan mat), räkor, kött, fisk osv ratar han rakt av. Men en dag bestämde jag mig att jag inte vill att han äter torrfoder. Katten matvägrade i nästan en vecka, han försökte stjäla hundens mat och åt hellre torra kex men ingen blötmat. Efter en vecka var katten så hungrig så han tog lite smakisar men det tog drygt två veckor innan han började äta så mycket som han borde av blötmaten. Han gick ner nästan ett kilo men nu äter han blötmat, fortfarande under vilda protester och kan han stjäla av hundarna när de äter så är han mer än lycklig men han måste ju äta någonting och här serveras blötmat. Trägen vinner, få friska djur svälter hellre ihjäl än att äta något som inte är riktigt lika gott som det de vill ha.

Det beror väl på varför veterinären rekomenderar det, om din katt har några problem. Men många veterinärer verkar tyvärr inte ha någon större koll på lämpliga foder de heller. När jag kastrerade min hona blev jag rekomenderat ett specialfoder för kastrerade katter, första ingrediens var spannmål... Hur tänkte de där?

Vår katt har haft förhöjda njurvärden och får därför Hills k/d. Efter ett halvår gick värderna neråt och har inte gått upp mer efter det. Skulle aldrig våga byta foder på honom och får helt enkelt lita på veterinärens rekomendation.

Han får både torrfoder och blötmat men blötmaten är endast för att han ska få i sig lite extra vätska. Han har problem med tänderna och det som sitter där tandstenen utvecklar sig är blötmaten, så för vår del finns det både för och nackdelar med blötmat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka