Vilken kattmat ska man egentligen köpa?

S

Scarved

Hejsan!

Har en liten fråga, jag brukar köpa 1st Choice kattmat till mina katter och jag tycker den har funkat bra hittills. Katterna verkar bli mätta och belåtna.
Fick dock idag ett tips av min far att jag skulle prova Mästers Komplett. Jag är lite tveksam då fodret innehåller animaliska biprodukter, vilket jag gärna undviker till varje pris. I och med att jag fick det sagt kanske jag redan har besvarat min fråga. Men det är ju en kostnadsfråga. Är Mästers verkligen något att ha eller ska jag fortsätta med 1st Choice som jag vet katterna håller sig mätta på länge?

Tacksam för svar!
Mvh Rickard.

Sv: Vilken kattmat ska man egentligen köpa?

Jag tycker att 1 Choice är den klart bättre av de två.

Mästern har för låg fetthalt om inte annat. Den är inte direkt dåligt, men inget jag skulle spontant rekommendera.
- Även om jag iofs inte har så mycket emot animaliska biprodukter. De är OK för katter, kan rent av vara bra kattföda. Så länge som biprodukterna är av OK kvalite, och inte består av ren slask, t.ex. nerblodat golvdamm...

Skall du byta så ta i så fall 1st choices kittenfoder...

Det bästa du kan ge utan att barfa (och blad det billigaste) är Mjau blötmat, bara kött, inga spannmål eller konstiga tillsatser.

Ett komplett foder är det bästa.
Alltså ingen mat man kan köpa i en vanlig mataffär.

Man ska i princip aldrig byta ett foder som katterna funkar bra på, om det inte är ett foder som köps på vanliga mataffären.

Varför vill du undvika animaliska biprodukter till varje pris?

I övrigt svarar jag samma som Haukur.

Ett komplett foder är det bästa.
Alltså ingen mat man kan köpa i en vanlig mataffär.

Man ska i princip aldrig byta ett foder som katterna funkar bra på, om det inte är ett foder som köps på vanliga mataffären.

Varför skulle fodren man köper i djuraffären automatiskt vara bättre än de i matvaruaffären? För att de är dyrare? Katter bryr sig inte i priset på maten. Jag köper MJAU burkmat till mina på ICA och har inte hittat något bättre alternativ i djuraffären, oavsett pris.

Tack för alla svaren!

Kanske inte är så att man undviker biprodukter till varje pris.. Men sen är det ju så att en biprodukt är ju alltid en biprodukt. Det är alltid sånt som är sämre än äkta vara. När detgäller biprodukter i våran mat ute i handeln så är den inte bra för oss vilket gör att den inte borde vara så värst bra för katter heller. Men vad vet jag. Jag personliger finner inte biprodukter nyttiga.

Ska nog försöka köra vidare på 1st Choice iallafall. Det verkar som att dom håller sig mätta på den längre. När man har haft Mjau eller dylikt så tycker jag inte dom gör annat än är i matskålarna. Och min minsta börjar bli lite fet, så då kanske man borde ge henne bättre mat.

Tack för svaren som sagt!

Ska nog försöka köra vidare på 1st Choice iallafall. Det verkar som att dom håller sig mätta på den längre. När man har haft Mjau eller dylikt så tycker jag inte dom gör annat än är i matskålarna. Och min minsta börjar bli lite fet, så då kanske man borde ge henne bättre mat.

Om vi tittar på 1st choise kycklingfoder så ser innehållsförteckningen ut såhär:
Kycklingmjöl, majsmjöl, bryggeriris, majs, kycklingfett naturligt konserverat med blandade tokoferoler, äggpulver,
cellulosapulver, betmassa, riskli, hela linfrön, naturliga smakämnen, lecitin, rapsolja, natriumbisulfat, kolinklorid, kalciumpropionat, natriumfosfat, salt, mannanoligosackarider, yucca schidigeraextrakt, vitaminer och mineraler.

Redan som andra ingrediens får du upp något som inte är kött.. Varför tror du att det här fodret är bra? Hur mycket majsmjöl, bryggeriris och majs tror du att en katt i vilt tillstånd får i sig?

Ska vi prata BRA mat kan vi inte dra in foder med så här mycke skit i. Leta efter foder med bara kött i. Kolla på en mus, hur mycket majs tror du att det är i en mus? Möjligen innehållet i magsäcken men mer majs än så är det absolut inte i en mus.

Kollar vi istället på innehållet i Mjaus blötmat på burk,kyckling så ser det ut såhär:
Kött och köttbiprodukter, (kyckling minst 4%), mineraler

Det innehåller alltså bara kött och mineraler. Vilket foder tror du är naturligast för katten?

Har du dessutom en katt som börjar bli fet så är torrfoder det sämsta du kan fodra med.

Tack för alla svaren!

Kanske inte är så att man undviker biprodukter till varje pris.. Men sen är det ju så att en biprodukt är ju alltid en biprodukt. Det är alltid sånt som är sämre än äkta vara. När detgäller biprodukter i våran mat ute i handeln så är den inte bra för oss vilket gör att den inte borde vara så värst bra för katter heller. Men vad vet jag. Jag personliger finner inte biprodukter nyttiga.

Tack för svaren som sagt!

Vad är "äkta vara"? Enbart muskelkött? Folk filéar råttorna åt katterna i naturen kanske? ;)
Animaliska biprodukter väljer jag utan tvekan framför vegetabilier och vegetabiliska biprodukter. DET är inte nyttigt för katter.

Varför skulle fodren man köper i djuraffären automatiskt vara bättre än de i matvaruaffären? För att de är dyrare? Katter bryr sig inte i priset på maten. Jag köper MJAU burkmat till mina på ICA och har inte hittat något bättre alternativ i djuraffären, oavsett pris.
Därför att de flesta innehåller sjukt mycket vegetabiliska proteiner (gluten) och alla vill inte utfodra med blötmat. I Mjaus tetror står socker med.

I Mjaus tetror står socker med.

Rättning; Vissa av tetrorna. Det används som färgämne, sockerkulör. Jag väljer fortfarande hellre ett foder med normal vätskehalt och hög kötthalt före ett foder med mestadels vegetabilier.

Rättning; Vissa av tetrorna. Det används som färgämne, sockerkulör. Jag väljer fortfarande hellre ett foder med normal vätskehalt och hög kötthalt före ett foder med mestadels vegetabilier.
Sorry, kollade några och de jag såg hade det.
Vilket är jättevettigt, Mjaus burkmat verkar vara en av de bättre, absolut. Sen går ju aldrig burkmat och torrfoder så bra att jämföra.

Sen går ju aldrig burkmat och torrfoder så bra att jämföra.
Varför inte?

Jag har själv fodrat med torrfoder och jag erkänner villigt varför -av ren bekvämlighet och lathet, mindre pass, mindre disk, bara att hälla upp och så får det stå. Slutade för snart en månad sen helt med torrfoder eftersom min ena hane blir för fet och nu får de bara blötmat trots att den andra hannen var vansinnig i flera veckor och matvägrade hela första veckan. Men nu är samtliga katterna bra i hull och rexarna är finare i pälsen så visst är rent kött rätt foder för en katt.

Därför att de flesta innehåller sjukt mycket vegetabiliska proteiner (gluten) och alla vill inte utfodra med blötmat. I Mjaus tetror står socker med.

Det gör så gott som alla torrfoder. Det är ett bra sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna. Det finns med största sannolikhet torrfoder i livsmedelsaffärerna som håller samma kvalité som en del av de torrfoder som säljs i djuraffärer.

Blir det verkligen så billigt?
Det är över 80% vatten i en burk mjau:angel:
Kostnaden/dag för ett kvalitetsfoder(torrfoder menar jag då) blir nog betydligt lägre skulle jag vilja påstå.

tänk på att konsistensen är ju ganska exakt konsistensen på MAT. Det du köper är alltså motsvarande volym av mat.
Tänk som så att om du istället köpte färsk prima saftigt kött så skulle det vara ganska exakt lika mycket.

Och inte missunnar du att köpa din katt finfint kött - speciellt som du får det rätt billigt? :)

Eller om vi vänder på det. Våtfoder innehåller 80%+ animaliska produkter - ofta mer.
Torrfoder - kanske 30%. Resten är i prinicip bukfylla.

Det blir alltså en kvot på lågt räknat 1:2, oftast 1:3, så att säga.

Blir det verkligen så billigt?
Det är över 80% vatten i en burk mjau:angel:
Kostnaden/dag för ett kvalitetsfoder(torrfoder menar jag då) blir nog betydligt lägre skulle jag vilja påstå.

Hur mycket vatten är det i en råtta?

Här hemma går det åt knappt en burk MJAU/dag till tre katter. Det är 30 burkar i månaden. Knappt 10 kr styck, 300kr =100 kr/katt och månad. Inte alls dyrt, eller hur? Ca 3 kr om dagen, det kan man väl unna sin katt för att få den bästa maten som finns på marknaden?

Vad kostar det dig att fodra din katt med spannmål? Eller jag menar "kvalitetsfoder".

Sen kan man diskutera hur många katter som går på enbart burkmat som är feta, har diabetes eller njurproblem kontra de som går på det du kallar kvalitetsfoder, samma foder som jag kallar skit.

Känner du många som köper råttor till sina katter?
Jag förstår inte varför du behöver använda en så vass ton? Skrev jag något i mitt inlägg som du tog som stötande,så ber jag om ursäkt. Jag har aldrig påstått att du ger dina katter skitfoder..jag förstår inte hur du kan påstå att jag gör det? Vet du vad jag använder?

Vagis. Fint kött fångar mina kisar själv,det allra bästa,färskaste;)

jag förstår inte hur du kan påstå att jag gör det? Vet du vad jag använder?
Jag har inte påstått att du ger dina katter dåligt foder, jag påstår att torrfoder är dåligt foder och jag tycker det är pinsamt att kalla torrfoder för kvalitetsfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka