Vilken hund passar bra till rådjursjakt?

Sv: Vilken hund passar bra till rådjursjakt?

Stora hundar (stövare etc.) får inte jaga rå. Satsa på en fauve tycker jag ;)

Atlas_4-L.jpg

Mkh 32-38 + 2 cm och mkt trevliga familjehundar och bra jakthundar dessutom :banana:

Varför får de inte det?

JAG ska inte ha någon mer hund :D (För tillfället :p ) Utan det var en bekant som frågade, han jagar mest fågel nu.

De är för snabba i sin drivning och det får inte rådjurshundar vara av hänsyn till rådjuren.

De är för snabba i sin drivning och det får inte rådjurshundar vara av hänsyn till rådjuren.

Aha! Tänk nu har jag lärt mig två nya saker idag! :) (Den andra var att vår 16åriga prao visade hur man fixade kort på datorn, hon höll på att dö av skratt när jag skulle göra själv. :cool: )

Men säg någon mer ras! Är fauven utpräglad "jakt på rådjurshund"

De jagar till största del rådjur, ja

Vi präglar iofs våran på räv, men instinktivt så är rå byte nr 1.

Tax är ju inte heller dumma på rå, terrierraserna kan vara bra om man har mindre marker.

Fast de jaktavlade terrierna är ju inte så trevliga att ha utanför jakten alla gånger dessvärre..

Nja, BT är inte så dumma och här nere har vi faktiskt fått en mjukare TJT-typ som är supertrevliga.

Strålande :D

Men jag röstar ändå på fauve..

Våran har ju börjat söka ut fint på 10-15 minutersrundor nu, men idag så kom han nära på ett rätt färskt rävspår som han drog efter. Först kom 4-5 skall i rapp takt, sedan blev det tyst en kort stund och sedan ljummade skallet genom skogen. Inget långt drev så här första gången iofs, men runt 5 minuter och sedan hade räven dragit väck för honom. Vi är dock stolta ändå :D

Skönt att drevet kommit igång innan säsongen är helt över.

Lite olika bilder från morgonen kommer här..

Var är du??
Atlas-08-03-21012-L.jpg

Där är du ju..
Atlas-08-03-21013-L.jpg

Något doftar här..
Atlas-08-03-21015-L.jpg

Nu drar jag..
Atlas-08-03-21014-L.jpg

Byebye..
Atlas-08-03-21010-L.jpg

Atlas-08-03-21031-L.jpg

Lillen börjar bli stor

Jag älskar fauvar, hade en uppfödare i klubben innan, så mysiga hundar.

Man kan ju inte direkt påstå att terrierraserna är speciellt bra som drivande hundar på rå, hur som haver.. De är ju inte avlade för den sortens jakt precis.

Visst, de stöter och kan även i vissa fall funka som kortdrivare, men att rekomenderas till någon som vill ha just en drivande hund? Njää

I så fall är väl wachtel ett bättre alternativ om man nu inte ska ha en rent drivande hund.

Fast det stod inte att den skulle driva länge ;)

Här nere är alla långtidsdrivare utdömda på förhand, få har så stora marker, därför ser jag oftare terriers som driver bra. Det finns ju en viss inriktning och här nere är det inte jättesvårt att hitta en bra drivande terrier, jag har själv en.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka