vilken höjd? Snabba svar tack! :)

B

Buppisen

Jag ska ut och hoppa min första banhoppningsträning med nuvarande häst. Men frågan är vilke höjd vi ska anmäla oss till. Jag tänker själv; stor häst (175cm), löjligt små hinder, 90cm borde vara ingenting.... Men är jag för optimistisk?

Bakgrundsfakta:
Hästen hoppar bra, men är lite ovan just nu. Har hoppat ca 90-1m lite blandade övningar i ca 1,5 mån nu. Inte många hinder den höjden, mest teknikövningar. Inte många hinder på rad med svängar, utan mest kombinationer av olika slag.

Jag är inte höjdrädd. Jag har ridit 90-1m klasser för ca 9 mån sedan med en annan häst (för ca 10 år sedan hoppade jag 120-klasser). Sedan i somras opererade jag knät och håller nu på "sätta igång" det, men det borde hålla.

Vi rider till träningsplatsen, ca 25 min ridväg, gör sällskap med en tjej som ska hoppa 1 m, så man vill ju inte sätta henne i hur lång väntan som helst heller.

Tror ni 90cm är för optimistiskt?

Sv: vilken höjd? Snabba svar tack! :)

jag vet ju inte hur hästen är eller så men hade det vart jag hade jag nog valt 80cm isf :)
och kanske på nästa träning hoppa 90cm. eftersom hästen inte verkar ha hoppat så mycket banor så kanske man skulle välja lägre hinder men är hästen posetiv på hinder och så så varför inte 90 :)
ta det som känns bäst, men är du minsta lilla osäker på 90 så tycker jag du ska ta 80 :)

Lycka till!:D

vad tycker din tränare? det är alltid bättre att fråga någon som har sett er IRL...

personligen tycker jag att man ska klara av att hemma hoppa en bana på motsvarande eller helst lite högre höjd och svårighetsgrad än man ska tävla på.

fast det va ju ingen tävling...:p

Där jag bor så spelar det ingen roll att det kallas banhoppningsträning. Där gäller samma som på vanlig tävling fast ingen tid, omhoppning eller placering.
Rätt så kass när man vill ta ut nya hästar för att faktiskt träna dom:mad:

Nu vet jag ju inte hur många anmälda det är men ibland kan det gå fort mellan höjningarna.
Jag hade nog tagit 80cm så det blir garanterat positivt!

Svårt för oss att svara här. Bättre att du kollar med din tränare!

jag skulle nog börjat med en 80klass är det unghäst hade jag dessutom startat utom tävlan bara för övnings skull=)

Oftast är höjden aldrig några problem, det som är det största problemet för hästar som inte varit på andra ställen eller varit med på träningstävlingar osv. Det är miljöen runt omkring!!
Då känns det bättre att rida låga klasser de första gångerna tills man känner att hästen slappnar av.

Hur gammal är hästen?

Om det inte är så att hästen är jättegrön/tittig/aldrig förr vart någon annanstans och hoppat så tror jag absolut inte det blir några problem.
Jag instämmer helt i att 90 cm inte är någon höjd för en häst som är något så när tränad. Knixiga linjer och övningar som man ofta "kör igenom" på träningar är oftast bra mycket svårare och mer krävande än att skutta över "enskilda" hinder i en bana.

Friskt vågat ;)

Skämt åsido... lita på din intuition! Det kommer gå galant! :bump:

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hoppning Jag började hopptävla mitt 11åriga fullblodssto i februari. Nötte 90 hela våren med blandade resultat. 90cm CL (ute, stopp näst...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 084
Senast: Nasseman
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka