vilken höjd ska han gå innan debutanten.

karolinakempe

Trådstartare
Hej!
Jag håller på att planera inför nästa år då jag och min häst hade tänkta att börja träna och tävla fälttävlan( om han tycker det är roligt).
Han är rätt så outbildad och jag undrar vilken höjd ni tycker han borde gå innan vi börjar träna och tävla för debutanten.
Han är ett 7 årigt fullblod som gått häcklöp tills för 1,5 år sedan.

Sv: vilken höjd ska han gå innan debutanten.

Jag tycker hästen ska funka bra på 90-1 m åtminstone eftersom det är den ungerfärliga höjden som är i debutant. Sedan är det ju inte samma sak att hoppa banhoppning som terräng, men river den massa hinder på banhoppning är den ju inte så lämplig att ge sig ut i terräng med.

okej. det går han nu dock inte så stadigt så då blir det nog inga problem till sommaren. Inte så att han river utan han hoppar oruttinerat, tar i för kung och fosterland :)
Samt att vi börjar våran terängträning i april.
Har ni några tipps på bra övningar nu under vinter??

Kondition och lydnad är ju otroligt viktigt. Sen kan man ju bara "råka" skutta över något dike eller stock så länge det inte är för halt :angel:

det har vi redan gjort :angel:
jätte roligt... samt en del stockar.. går fort fort fort med denna kille.:banana:
dock fick han ett frispel i transporten i förrgår och vet ska komma på tisdag och ultraljuda honom då han svullnat upp i senan bak.
hoppas inte det är något för då blir det ingen fälttävlan för oss på ett tag.

Hoppas att det går bra!

En bra övning är att ställa upp 3 räcken på en långsida. Avstånden mellan de första på 13 m, mellan de andra 17 m. Börja med att rida 3 galoppsprång mellan de första och 4 galoppsprång mellan de sista. Hoppa sen från andra hållet, tvärtom alltså. Sen är det bara att variera! Till slut kanske du kan rida på 3 mellan de första och 8 mellan de andra (när 17 meter kommer först alltså) :P
En jättenyttig (och jätterolig) övning som tränar lydnad och ryttaren tvingas räkna galoppsprången :) Många hopptränare och även Pia Pantsu använder sig av denna ^^

Hej på alla där ute:) Jag undrar om det finns debutant på 70cm? Jag har en D-ponny på 148cm som är 7år. Jag tror han blir stor häst. Jag ska börja träna för debutant. Men jag är ej sugen på att hoppa 90cm!!!!:confused:

En bra övning är att ställa upp 3 räcken på en långsida. Avstånden mellan de första på 13 m, mellan de andra 17 m. Börja med att rida 3 galoppsprång mellan de första och 4 galoppsprång mellan de sista. Hoppa sen från andra hållet, tvärtom alltså. Sen är det bara att variera! Till slut kanske du kan rida på 3 mellan de första och 8 mellan de andra (när 17 meter kommer först alltså) :P

låter roligt det ska jag prova...

I morgon gäller det:crazy:

Hej på alla där ute:) Jag undrar om det finns debutant på 70cm? Jag har en D-ponny på 148cm som är 7år. Jag tror han blir stor häst. Jag ska börja träna för debutant. Men jag är ej sugen på att hoppa 90cm!!!!:confused:

Men är han inte slutmätt och har pass? Och nej, det är mkt ovanligt att hästar växer efter att dom fyllt 6. Du får alltså hoppa bland ponny, då är terrängen 80 cm :) Sen har Örebrotraktens ryttarförening hunting, om du vet vad det är, ett par gånger om året. Dom har en 70-klass och en 90-klass :banana:

hej jag tror han kan växa faktist! Han hade växt 1cm när han hade blivit 7år och 9månader.

hej jag tror han kan växa faktist! Han hade växt 1cm när han hade blivit 7år och 9månader.

Då har han nog gjort sin cm, skulle han växa mer är han unik ;)

Sen kan jag tillägga till nån ovanstående här att än så länge är höjden i debutant 70 cm i terrängen och 75 cm i banhoppningen för alla kategorier, men ändring lär vara på gång till 2008

men gud så bra att debutanten bara ligger på 70cm i terrängen!:):) hindren i banhoppningen går ju riva i alla fall!

Allt gick bra idag.
3 veckor med promenader och sen igång igen.:banana:
så det blir debuten om han nu inte tänkte skada sig mer:angel:

men det gjorde han...:cry:
ett överben som inte vill sluta växa....suck........
blir så trött på det här..
men men rönkat och klart bara att vänta(har rean väntat 2 månader) men men:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka