Vilken höskörd?

finapina

Trådstartare
Vilken höskörd brukar ( överlag ) innehålla dom högsta värdena? Om man tänker sig första, andra, tredje skörden? Första eller andra? Förstår att det kan variera men vad är vanligast? Hur påverkar väderleken ? Mer eller mindre " power" i höet om det är torrt och varmt eller vått och kallt? Hälsningar Bara allmänt intresserad.
 
En generellt svar: Till häst brukar jag vilja ha slaget innan midsommar.

Efter att gräset blommat sjunker värdena. Grövre strå om det är slaget sent än tidigt.
 
Lägst är det oftast i första sedan kommer andra och mest krut är det i tredje.
Det hänger ihop med att dom flesta som tar in sködar i en senare växtfas i början på sommaren men tas det in vid samma växtfas vid alla 3 sködar blir innehållet mer lika.

Tycker det borde bli mindre näring om det är en torr sommar men har aldrig haft det problemet, bor på västkusten :D
 
En generellt svar: Till häst brukar jag vilja ha slaget innan midsommar.

Efter att gräset blommat sjunker värdena. Grövre strå om det är slaget sent än tidigt.
Fast det gäller ju inte för t ex en andraskörd. Då är ju gräset slaget en gång och det växer upp på nytt. Det nya som slås i andraskörden har inte gått i ax vid midsommar.
Därför är det svårt att svara på frågan, värdena beror på växtsammansättning och i vilket växtstadium de skördats i mer än om det är första - andra eller till och med tredjeskörd.
 
Fast det gäller ju inte för t ex en andraskörd. Då är ju gräset slaget en gång och det växer upp på nytt. Det nya som slås i andraskörden har inte gått i ax vid midsommar.
Därför är det svårt att svara på frågan, värdena beror på växtsammansättning och i vilket växtstadium de skördats i mer än om det är första - andra eller till och med tredjeskörd.

Jo självklart :) Men jag antog att frågan gällde en skörd, inte flera och när den isf ska tas.
 
En av mina höbönder brukar hävda att förstaskörden ofta ligger högre i energi än andraskörden.
Och att skördetidpunkten är mer känslig för förstaskörden (när det gäller proteininnehållet) eftersom det första gräset går i ax och blom vid ungefär samma tidpunkter. Att andraskörden är lite mer flexibel vad gäller tidpunkt för att få ett bra proteinvärde.
Jag brukar köpa andraskörd och har haft väldigt bra hösilage de senaste åren.
 
En av mina höbönder brukar hävda att förstaskörden ofta ligger högre i energi än andraskörden.
Och att skördetidpunkten är mer känslig för förstaskörden (när det gäller proteininnehållet) eftersom det första gräset går i ax och blom vid ungefär samma tidpunkter. Att andraskörden är lite mer flexibel vad gäller tidpunkt för att få ett bra proteinvärde.
Jag brukar köpa andraskörd och har haft väldigt bra hösilage de senaste åren.
Kan bara hålla med!
Att andra skörden ofta innehåller mer protein beror också på att det i stort sett mest bara är bladgräs i då, strågräsen är inte lika bra bra på att komma igång och växa efter första skörden som bladgrässorterna!
Troligen är fiberhalten därför också lägre i andra/tredje skörd!
Att energin är högre i första skörden beror bland annat på att gräset då får fler soltimmar!
 
Läst någon studie från SLU samt i boken hästens näringsbehov och utfodring, att om det är första, andra lr tredje skörd inte har någon nämnvärd påverkan på energi/protein innehåll, om gräset är slaget i samma växtfas vid alla tillfällen.
Gräs i en tidigare växtfas är mer energirikt och ett i senare fas blir mer proteinrikt. Fiberinnehållet ökar också ju senare växtfas gräset är i.
Vilken typ av vallblandning och hur den gödslas, påverkar också näringsinnehållet. Rajgräs är mycket energi rikt, socker?, och brukar inte rekommenderas till häst. Timotej är ett bättre alternativ. Fler sorter har jag inte i huvudet.

Om det är ett blött/torrt år påverkar hur snabbt gräset kommer i de olika växtfaserna.
 
Mitt egna foder tar vi kring midsommar, efter gräset gått i ax, från gamla mossvallar som gödslas måttligt. Jag vill ha ett energisnålt hösilage med gott protein- och mineralinehåll till mina lättfödda ponnyer, vilket jag tycker jag fått.:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 421
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 050
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp