Vilken hingst?

Solvira

Trådstartare
Jag som inte vet nåt om trav alls behöver hjälp! Jag har tänkt ta föl på mitt kallblodstravarsto, men vilken hingst ska jag använda?

Järvsöfaks, javisst, men det är väntetid på honom så jag tänkte klämma in en annan hingst före. :p Jag har kontakt med dem, så honom behöver ni knappt nämna. :p

Stoet då, hon är e. Pål Best u. Troll Jana ue. Troll Jahn (se mer här)

Hjälp mig! :bow:

Sv: Vilken hingst?

Ja just det, jag vill gärna seminera henne på veterinärstationen där jag jobbar. Får säkert bra hjälp därifrån, jag som inte kan nåt om sånt här. :o

Lämnar vackra avkommor, men de har inte sprungit in några pengar direkt. Vad skall du ha avkomman till?
BB har ett intressant möderne med Boklistjerna, som var ett av norges bästa ston.

svall Ivar trevlig hingst med lite annorlunda stam, men står han på semin?

Heej.

Om du skulle ta Järvsöfaks en annan gång så tycker jag att du ska ta Moe Odin, Clay eller Qvadrigo :smirk: . Alla tre är minst lika duktiga tycker jag, men Qvadrigo är jag lite mer förtjust i än Moe och Clay.

Heej.

Om du skulle ta Järvsöfaks en annan gång så tycker jag att du ska ta Moe Odin, Clay eller Qvadrigo :smirk: . Alla tre är minst lika duktiga tycker jag, men Qvadrigo är jag lite mer förtjust i än Moe och Clay.

Visserligen kan jag inte så mycket om kallblod men inte sjutton är väl Clay och Moe Odin i samma klass? :confused:

vårt sto e. Troll Jahn har vi tagit två föl på, båda e. Skaffer Brunen. Vi är väldigt nöjda med dem och de ser riktigt lovande ut. Vi använder oss av Skaffer Brunen i år igen!

Jag har lite lösa planer själv på betäckning, men har inte bestämt mig än, men jag tror nog mina tre alternativ skulle vara rätt så passande på din märr också. Först och främst tycker jag du ska ta något ungt och fräscht, stammen på din märr är ju lite åt det äldre hållet, men det finns ju onekligen intressanta gener.

Mörtvedt Jerkeld - behöver väl ingen närmre presentation, tror jag kommer vara nästa stora norska stjärna. Så ung och löper redan jämnt med äldre eliten i sina bästa stunder. Intressanta blodslinjer.

Voje Faks - ung individ, snygg hingst med en snygg mamma. borde vara exteriört tilltalande. Väldigt inbjudande stam. Verkar ha talang utöver det vanliga.

Eldfaksen - ung individ, i mina ögon inte den allra snyggaste individen, men har ju onekligen en oerhört tilltalande stam. Verkar också talangfull naturligtvis.

Nackdelen med de två fyraåringarna är ju att man än så länge inte vet riktigt vad det kommer bli av dom. Jag vill egentligen gärna se hur de verkar nästa år, finns det talang och utveckling nog? Allt för många har varit riktigt bra som tre och fyraåringar, sen har det inte hänt så mycket mer.

Är väldigt förjust i Skaffer Brunen. Han är både trevlig och har prestationer och hans avkommor ser inte fy skam ut såhär i unga åldrar. Mammans stam är också väldigt intressant med elithingsten Eldings helsyster Eldrappa som mor.

Hur ser stoet ut i övrigt, och hur är hon att köra? Vad ska du ha fölet till?

Vi har en åring efter Moe Odin hemma, en lugn och trevlig kille, men lite blåst. Gissar att han har fått det av sin mamma dock. ;)
Just nu är stoet seminerad med Järvsöfaks, får se om det tagit sig...

Det beror ju helt på vad man är ute efter...

Ganska gammal bild, men har ingen bra ny kroppsbild

Köra vet jag inte, det går inte att spänna för henne efter att hon var på träning på Öland. Enligt hennes förra ägare är hon en av de härligaste hästar han kört och han hade henne som favorit om han skulle ut och köra med någon. Men eftersom vi är så osäkra i körsammanhanget så har vi inte kommit nånstans. Det ska väl antagligen säljas då (om man nu kan skiljas från sin bäbis :angel: ), eftersom vi inte har något humm whatsoever om trav. :p

Det är mkt som spelar in för att du ska hitta en bra hingst som passar ditt sto.
Jag såg du hade troll jahn som morfar.. då kanske inte järvsöfaks är det allra bästa? Han har troll jahn som farfar. Det bör tänkas över iaf.
beroende på hur stoet ser ut. Hur hög hon är t.ex. så skulle jag rekomendera en elding hingst. Alltså en hingst som är efter Elding. men de brukar vara väldigt små, så har du ett litet så kan det också vara lite dumt.
Några elding hingstar som jag rekomenderar som finns på semin är:

Skaffer Brunen (betäcker själv med honom iår :) Har dock inte elding som far men eldings helsyster som mor. Han avkommor ligger långt upp i statistiken)
Moe Odin (Har lämnat bra, fast har lång kö på sig, tror inte du kan få honom i år.)
Mörtvedt Jerkeld (Outstanding, utan tvekan nya järvsöfaks)
Bokli Eld (värd att titta på, hans mamma har även lämnad bokli balder som du gillade, bokli eld är dock bättre stammad. Mormor och lämnat massor av stjärnor t.ex. Lund Jerker och Pål Even.)

det var mina tips!

Eder är en väldigt snygg hingst som gett fina avkommor, bra stam också!

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=508379

Även Lome Kongen är väldigt fin, dock ej gett så bra avkommor kanske?

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=568782

Men han har också fina hingstar i sig som Rappfot, Elding, (halvbror med Eder alltså) och Jahn Sjur!

Storfavoriten är nog ändå Pålex K. då han ger otroligt snygga avkommor!

/http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=135211

Fast var inte din också efter Pål Best??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Avel Nu behöver jag råd. Vi har fått tillbaka resultatet från DNA analysen på vårt föl som föddes 2018. Det visar sig att den hingst vi...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
16 535
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka