Vilken hingst skulle du rekommendera?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jensan
  • Startdatum Startdatum
J

Jensan

Jag har inte så jättestor erfarenhet av avel, men jag har ett sto (en 3-åring) Lasandos - Amiral - Furioso III. Jag skulle gärna vilja betäcka med en hingst som ger goda gångarter. Mitt sto är stort (170cm och kommer troligtvis att växa lite till) hon blev klass 1 dressyr och klass 2 i hoppning vid 3-års testerna i våras. hopp-poängen var möjligen lite snålt tilltagna, men så säger väl alla :smirk: . Hon har ett "lugnt" huvud, och samarbetsvillig.
Är sugen på Akribori - men man vet ju så lite om avkommorna. Men snygg är han.
fritt fram för tips eller åsikter om hingstval! Jag har inte bråttom, utan väntar ev. tills det känns rätt.

Sv: Vilken hingst skulle du rekommendera?

Akribori är som sagt en mkt vacker hingst, och de avkommor som jag sett har i de flesta fall haft en bra typ,"byggt för ridning" om du förstår vad jag menar... :smirk: De har också ett nyfiken, lite kvickt men snällt psyke...

Annars vill jag råda dig att titta lite mer på hingstar som Bourbon,QE,Last Liberty mm. Hingstar med bra hoppblod(precis som ditt sto) men som även lämnar bra gångarter och extriör.

Akriboris äldsta avkommor är ju bara 2 i år, så det är svårt att säga hur de blir som vuxna och ridna. Titta på en äldre hingst som är ordenligt avkommeprövad så kan du vara lite säkrare på vad som kommer ut än om du använder en ungherre.

Min häst har helt godkända gångarter, 8-7-8. Jag skulle så gärna vilja få en avkomma som ytterligare förfinar gångarterna. Lasandos är ju hoppblod, men hur är det med Amiral och Furioso III, jag trodde att de var mer "gångartshästar"?
Lite novis som sagt.
Skulle vilja inrikta mig mer mot en "dressyrhäst" med en ev.avkomma. De som jag pratat med blir lite förvånade över att hon har Lasandos som pappa, eftersom det vore (enligt dem) mer "i linje" med hennes stam att ha en gångartshäst som pappa.

Mamman är otroligt vacker exteriört och jag skulle gärna vilja att denna egenskap bibehölls.

Hej! Jag håller med Görel om att det torde vara lämpligt att "titta mer" på en mer avkommebeprövad hingst. Både Lasandos och Amiral är/var hästar med mycket temperament, och vill du att avkomman ska ha ett lugnt temperament är et nog en bra idé att välja en hingst som nedärver ett bra psyke. Inte så att Lasandos eller Amiral på något sätt varit elaka, men de är/var reaktionssnabba och har/hade mycket framåtanda, och många avkommor till dessa har tyvärr haft ett temperament som för många varit svårhanterligt. Om det beror på att hästarnas genetiska arv, eller okunskap hos människor vet jag inte....

Briar har underbara rörelser, och exteriör! Dessutom kan han hoppa mycket bra, vilket han verkar nedärva till avkommorna.
Aerline H är en härlig hingst, som ger trevliga avkommor med rörelser och hopp.
Bara några små tankar....

Feliciano är mitt tips! Elithingst, sin faders mest framgångsrika tävlingsavkomma, trots att fadern hade 47 avkommor i svår hoppning! Plus tre i svår fälttävlan! Feliciano själv har 13 avkommor i svår hoppning! Hans mamma Felicia tävlades också i svår hoppning, och av hennes tre avkommor som levde till vuxen ålder har alla tre tävlats i svår hoppning! Feliciano, hans helsyster Marcos Lilla Lisa och halbrodern Chess, som också är godkänd hingst.
Dessutom är Feliciano känd för att lämna avkommor med gott och samarbetsvilligt temperament!

hmm... djungeln verkar nu ännu djupare :smirk:
Tack för era åsikter, jag har nu fler frågor än svar, men det är nog bra i detta läge. Feliciano verkar ju jättetrevlig (var in på nätet o kollade), Briar är ju en av mina favvo-hästar - utstålning för ett helt kompani. Det här får nog tugga några varv till, jag hör av mig med hur det går...

Jo, djungeln är enorm om man inte är så insatt tidigare...

Briar tror jag på till hoppavel!

Görel skrev:
Akriboris äldsta avkommor är ju bara 2 i år, så det är svårt att säga hur de blir som vuxna och ridna. Titta på en äldre hingst som är ordenligt avkommeprövad så kan du vara lite säkrare på vad som kommer ut än om du använder en ungherre.

Det visades en import efter Acribori på treårstesten ivåras i varberg. Den fick hoppdiplom och var visst en riktig pärla... sa dom som hann dit i tid på morgonen... :crazy: ;)

Har en kompis som är helt inne på Feliciano. Hon känner 3 avkommor som alla har kalas-temperament. Hon själv letar nu en valack efter Feliciano -just för att det är väldigt behagliga hästar.

Jag håller faktiskt med Xhantine om att du ska ta en hingst med bra temperament, jag har själv en MKT fin Lasandos-avkomma men där temeramentet är det som brister, är inte alltid så cool... Visserligen så säger du att din avkomma har bra temeprament men risken finns väl att det nedärver sig på nästa avkomma? Jag är ändå inte helt förvånad att uppfödaren till ditt sto har valt Lasandos trots att han är hoppstammad, för han ligger ändå ganska bra till gångartsmässigt oxå, och fördelen med Lasandos är att han ofta ger avkommor med mkt bra exteriör- och typ poäng! :idea: Men kan du inte berätta lite mer om ditt sto och sätta in en bild på henne?? Skulle va kul eftersom jag har en avkomma själv och inte sett så jättemånga andra! Jag har precis betäckt min med Cornetto, en hoppstammad Holsteinerhingst som nu står i Sverige, som utöver hoppningen ger högresta avkommor med bra galopp :bow: Ang Akribori vet jag inte så jättemkt mer än att jag förstått att han är populär just nu, lite av mode :p

*lånar knapp*
Vi har en Akribori-avkomma hos grannen. Hingst och kommer nog att bli både stor och grov. Modern är e. Napoleon - Lester. Hon har gett en fin hingst e. Briar -03 som jag tror har potentital att bli något bra (dressyr). Akribori kan nog ge både grövre och mer moderna men personligen skulle jag välja honom till ett nättare sto med mycket fullblod.

Akribori var väl lite "inne" 2004, hur det är i år vet jag inte, men visst tusan har Flyinges marknadföring med saken att göra. Richfield som vann men en ynka poäng över LÁcteur i bruksprovet har även han fått mycket mer "tryck" i marknadsföringen. Vilka gäller i år? Sandakan och Santino? (Talar framförallt om dressyrblod - på hoppsidan ska väl Qalle säljas till varje pris, vid sidan av Cardento, eller har jag helt fel?)

Apropå L´Acteur - någon som vet varför han inte tävlas? Richfield och Santino är ju på banan. Är L´Acteur fortfarande "valpig" och inte mogen, har han varit skadad eller är det något annat som inte stämmer? Nyfiken!

Ursäkta, spårade ur lite i ovanstående inlägg.

Mitt råd är: har du möjlighet att se hingstarna "live" - gör det! Inga bilder eller BLUP-index säger lika mycket som att se hingsten och träffa honom i stallet. (Men ha gärna denna information i bakhuvudet och lägg till dina egna intryck!) Prata med så många du kan och fråga runt. Ta tid på dej och känn efter vad som verkar vara "rätt" kombination med ditt sto.

Sätt upp en lista för dej själv; vilka styrkor/svagheter har mitt sto? Vad vill jag åstadkomma med avkomman? Är den till mej själv eller ska den säljas?

När du kommit fram till svaren på ovanstående frågor - då är det dags att välja hingst! Och som jag skrivit här ovan - låt det ta tid och välj både utefter analys och med "magkänslan" när du träffar hingstarna. Hur som helst är det ett kul "jobb" du står inför! :)

Lycka till!

Och det är just därför jag valt att betäcka mitt eget sto med honom ;) Hon kan vara lite egensinnig ibland :crazy: så därför vill jag ha en hingst som just är känd för att läma gott temperament :)
En kompis till mig som ridit flera avkommor till honom säger också att de är väldigt taktmässiga i sina rörelser!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Piaff
·
Avel Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
50 379
Senast: insearchof
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka