Vilken hingst ska jag välja till mitt sto?

L

linzie

Hej! Jag har ett sto e:Rubignon, ue: Maistic uue: Stanford. Hon är 162 idag vid 4 års ålder. Helt brun utan tecken, korrekt i exteriör och bra i typen. Högställd med bred ansatt hals och liggande bog. Jag har absolut ingen koll på avel, men funderar på att betäcka henne till våren. Vilken hingst skall jag välja? Hon har medelmåttiga gångarter, bra hoppteknik och ett bra temperament. Kan dock vara lite märrig ibland men för det mesta snäll, framåt och positiv till allt, inte tittig eller så. Jag rider dressyr så det jag skulle vilja få fram är lite bättre mer schwungiga gångarter, högre höjd och gärna lite vitt :-)
Har ni några tips på passande hingst till mig?

Tack på förhand!

Mvh Linda
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja till mitt sto?

Jag tänker direkt på Blickpunkt (e:Belissimo) eller Belissimo till ditt sto!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja till mitt sto?

Hej! tack för tipset. Kan du berätta lite mer om hingstarna? //Linda
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja till mitt sto?

Hej Linda,

Efter din beskrivning, bör du välja en hingst som ger bra gångarter men samtidigt inte förstör hoppanlagen. Hingsten bör också förärva något större då det är ett lite mindre sto, men utan att förlänga ryggen. Storlekesskillnaden bör inte vara alltför stor, för annars blir ofta fölet lika stort som fadern eller litet som stoet. Jag skulle speciellt satsa på att försöka få bra ridbarhet och korrekthet, hingsten får ju inte försämra. Jag utgår ifrån att skritten inte behöver förbättras. Allt detta stämmer bra både på Belissimo och Blickpunkt. Båda är mycket typfulla och med fin överlinje, med bra sluttande kors och detta förärver de också. Belissimos förärvning är mycket stark och säker. Blickpunkt har bara en årgång föl än och altså inga avkommor under sadel, men har lägre pris. Belissimo ger ofta vitt, men det hänger naturligtvis också på stoet. Från Rubinstein linjen kommer ofta bruna hästar med lite vitt. Om ditt sto inte har någon fuxgen kommer färgen troligen mer i riktning som mamman då både Belissimo och Blickpunkt är fuxar. Jag gillar särskilt att det finns en direkt blod anslutning till Romadour linjen eftersom både Belissimos mamma och Rosenkavaljer kommer från Romadour. Detta är en av de mest framgångsrika dressyr linjer man kan hitta. Lycka till med fölet nästa år!

Mvh Falsterbo
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja till mitt sto?

Jag röstar dock på Don Romantic. Sök på forumet och kollat på resultat från vidningar på ASVH förstår du varför;). Han lämnar storlek, fin front, mycket gång och ofta fuxar med mycket vitt:).
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 972
Senast: Novali01
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 842
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej alla avelskunniga, Kan ni tipsa om hingstar som avger bra gångarter, storlek (sto är 162) och hoppteknik? Skriv även gärna era...
Svar
7
· Visningar
2 118
Senast: Fenestra
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 458
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp