Vilken hingst passar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Tingeling-
  • Startdatum Startdatum
T

-Tingeling-

Är det någon här på buke som har bra koll vilka hingstar som står för naturlig betäckning? Funderar på att så småningom betäcka, blir alltid sugen när våren närmar sig! Har ni några förslag till denna dam?

Har en halvblodsmärr, f.97, e. Bernstein ue.Duell - Hurricane xx, av mindre modell, ca 158. Modern f.77 så min pålla har fått har lite av den "äldre" lågställda typen, tror jag! :D

Vad mina ögon kan se, (därmed inte sagt att dettta är den absoluta sanningen!:o), bra resning, lite tråkigt bakparti, någorlunda korrekt samt mediokra rörelser, lite plus för trav och galopp (lite bakben finns där allt! :) ) Skall ställa ut henne till sommaren för att få ett mer korrekt omdöme....(8*3=24p som föl)

Försöker mig på att lägga in några bilder på damen ifråga....ge jättegärna lite omdömen, samt förslag på passande hingst! Gärna gångartshingst....:d Ursäkta de vita prickarna, snö! :)

Bertha4.jpg

Bertha6.jpg

Bertha3.jpg

Men VARFÖR naturlig?

Jag är undrande....

Semin är det vanligaste inom halvblodsaveln och hade jag ett maidensto (som ska betäckas för första gången alltså) så skulle jag inte ens fundera på naturligt.

Seminen ger så oerhört många fördelar - förutom den att det är högre dräktighetsprocent än på naturlig! Högst dräktighetschans har du med färsk semin på en hingst som står på samma station, sedan kommer transporterad sperma, sedan naturligt, och sist fryst.

Seminering ger väldigt bra koll på stoets könsfunktioner eftersom hon ultraljudas inför varje inseminering, det är mycket mer hygieniskt och skaderisken är väldigt mkt mindre.

Du kan mycket väl ha ett sto som brunstar fint men inte har några ägg att tala om, eller så har hon ägg men visar ingen vettig brunst osv osv. Man blir luttrad vad gäller sånt efter ett antal år.... Då är det skönt att luta sig på en bra station med bra veterinär.

Dessutom är det vääääldigt få hingstar som står på naturlig betäckning så ditt urval blir oerhört begränsat. Det är sällan de bättre.... Och efttersom de är så få blir resorna så väldigt mkt längre också, svårt att hitta nåt på nära håll.

Det absolut enda som du har som fördel på naturligt är att det är billigare. Men det är i så fall dumsnålt tycker jag.

Jag har inte tittat på bilderna - sitter ännu på låååångsamt modem - men rent allmänt så tycker jag det finns många bra gångartshingstar som passar Bernsteinblod bra. Antagligen kommer ett gång till vid årets bruksprov!

Sv: Vilken hingst passar?

Görel: Ja du, så långt har jag inte tänkt än! :D Bor en bit utanför Borås....har du några förslag!:idea:

illmyra: Via semin finns det så många att välja mellan, nästan för många!:crazy: Anledningen till att jag frågade kring naturlig betäckning är att jag har en liten favorithingst in mind....och han står på naturlig betäckning!

Vilken hingst tror ni att det är!:p

Är dock öppen förslag, så berätta nu om hingstar som lämnar trevliga avkommer samt skulle tänkas passa min madame!:bump:

Svar till illmyra.

Jag håller inte med dig i ditt resonomang..................

Vadför skall man gå ifrån den naturliga betäckningen, om stoet är brunstig så skall hon också kunna stå för hingst om hon är beredd psykiskt för att bli betäckt.
Detta är en naturlig utrensning av stomatrial som inte skall stå i avelsboxen. Jag är inte emot semin, men när det finns hingst ägare som fortfarande, betäcker naturligt, så flagga upp för de människorna, för det är inte lätt.
Till och med Celle i Tyskland, får plocka ut en del hingstar och ställa på naturlig betäckning, för att de inte fungerar längre på bock....
De hingstarna är inte sämre än någon annan, men det är en konst att hålla en sådan hingst i hull och känslomässigt i form.

Och du i mitt stall står två stoföl, född 2005, efter Majim G.
1. Majim G - Bernstein.
2 Majim G - Wonderland ( Weltmeyer)

Kom och besök oss, Majim G står 3 mil ifrån mig.
Lotta

Att hingstar står på naturlig betäckning innebär väl inte med automatik att stona inte ultraljudas?
Innan vi gick över till semin kollades stona lika ofta som vi kollar dom nu, dvs mån-ons-fre. Iofs så hade våra hingstar då 50-70 ston.

Dessutom verkar det vara flera motttagarstationer som INTE ultraljudar.
Flera gånger har det ringt folk hit och beställt skick, och jag har lätt listat ut att dom enbart beställer för att stoet VISAT brunst, de har ingen aning om hur stort ägget är, och om de verkligen behöver skicket nu, och inte nästa vecka...

Sv: Men VARFÖR naturlig?

illmyra skrev:
Högst dräktighetschans har du med färsk semin på en hingst som står på samma station, sedan kommer transporterad sperma, sedan naturligt, och sist fryst.

Vad grundar du detta påstående på? Min statistik (baserad på Blå Boken) mellan 1998-2003 visade på samma dräktighetsprocent för AI och naturlig betäckning, några procentenheter lägre för TAI och mycket, mycket lägre för FAI.

Tyvärr har min dator kraschat och statistiken försvann :cry: men jag återkommer med exakta siffror när jag räknat ut allt igen.

Sv: Men VARFÖR naturlig?

Nähä, ingen som vill kommentera pållan eller komma med förslag!?!?

Mystiskt.....jag vill ha lite fritt tyckande och tänkande här! =) Var inte blygsamma, shoot!

Tja, jag har ingen aning, men jag gillar personligen Majim G och Nactus av de som står på naturlig. Majim G kanske är ett bra alternativ om du vill ha en lite mer högställd avkomma.

Det var faktiskt just pga av Majim som jag började fundera på naturlig betäckning.....Min kompis väntar en avkomma efter honom så jag hade tänkt avvakta litegrann o spana in den fölisen...

Det hon har berättat om honom och det jag läst här på buke verkar dock lovande...förstår inte varför han inte används mer!?!

Hade du någon bra hingst in mind?

Jag e öppen för alla förslag! =)

Utifrån det ni ser på stoet, vad tycker ni jag borde välja för hingst!?!

Håller med dom andra om att Majim kan vara ett bra alternativ. Dels lämnar han bra ben och sedan har han enligt mig en mkt bra halsansöttning som kan gjöra att avkomman får bättre. Säger inte att ditt sto har en dålig ansatt hals, men den kan byggas på lite mer. Annars måste jag säga att du har ett trevligt sto att titta på. Lycka till med vem du än väljer.

Med naturlig betäckning blir ju urvalet ganska begränsat, men en hingst som stått på naturlig betäckning är Jeopardy 905. Han är inte så mycket använd och kanske inte den allra "flashigaste" hinsten utseendemässigt. Men han hoppar riktigt bra (svår klass) och de avkommorna jag sett har varit ganska långbenta med en del luft i gångarterna.

Jag har själv ett sto e. Jeopardy som jag visat bilder på här några gånger och som jag är väldigt nöjd med (hästen på avataren f.ö.). Hon är väldigt rar, har luftiga gångarter och en utmärkt hoppteknik. Var placerad i BT som femåring och har tävlat upp till 1.35. Det finns bilder på min hemsida om du vill se.

Men, om du vill ha en dressyrinriktad avkomma kanske inte J är rätt val. Trevliga gångarter, visst, men han kan väl knappast mäta sig med de finaste dressyrhingstarna, med de står väl å andra sidan kanske inte på naturlig betäckning.

-Tingeling- skrev:
Hade du någon bra hingst in mind?

Jag e öppen för alla förslag! =)

Utifrån det ni ser på stoet, vad tycker ni jag borde välja för hingst!?!

L`Acteur står på naturlig iår enl. flyinges hemsida,han borde passa ditt sto:idea:

Andra som finns är ju De la Gardie och Ragazzo, har du kollat på dom?

Jag har alltid gillat De la Gardie, dock tror jag han är något hetare i temperamentet än övriga förslag.

Thera skrev:

Jag har alltid gillat De la Gardie, dock tror jag han är något hetare i temperamentet än övriga förslag.

Ragazzo är borttagen från flyinges hemsida...I ridsport stod det att han står i England iår!

Jo, men det har väl varit bekymmer med dräktigheten/spermakvalitén?

Legend skrev:
L`Acteur står på naturlig iår enl. flyinges hemsida,han borde passa ditt sto:idea:

Kollade på Flyinges hemsida och han såg faktiskt mkt trevlig ut! Vad kul, det är en hingst som jag inte hade tänkt på, tack så mkt! :)

Han är ju av en långsträckt modell vilket jag tror passar min tjej, hon e lite kort. Likaså hade han bra exteriörpoäng, vill gärna ha bra typ, ben och rörelser på dem! :d

Thera skrev:

Det är lite nerv i min dam, hon är väldigt uppmärksam och ser allt, samtidigt som hon är coollugn i stallet, tror dock ändå att jag bör leta efter en hingst med bra temperament.

Liknande trådar

Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
3 019
Senast: Biotin
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 205
Senast: theJohanna
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Gazque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar