Vilken hingst passar bäst? (Kallblodstravare)

Solvira

Trådstartare
Ska ta föl på mitt kallblodstravsto i år och kommande år. Nån som har tips på vilken hingst som skulle kunna passa? Helst kallblodstravare, men vill även ha lite idéer för korsningar inför kommande år ;) Stoet jag har är 8 år och e. Pål Best u. Troll Jana ue. Troll Jahn. Alla travsintresserade jag känner har tjatat i alla år som jag haft henne att jag ska ta föl på henne, så nu ska det bli av! :)

Jag vet några kallblodsägare som betäckt sitt sto med PRE. Kan nog bli en väldigt ridbar och vacker avkomma!

Jo, det är något jag har funderat på också eftersom det finns en väldigt snygg PRE hingst här i Uppsala! Vet du något mer om hur avkommorna blir? Temperament och så..?

Va fin din häst är. Jag älskar Pål Bests avkommor, dom brukar vara trevliga att ha att göra med. Är dock partisk ifrågan då min favorit sköthäst genom alla år har varit Pål Best. Skötte honom i 2 månader och han var en underbar personlighet.

Vilka egenskaper vill du få hos avkomman? Färg, exteriör, trav. De två frågorna som man tyvärr bör ha i tankarna är: hur långt kan jag åka och vad får det kosta.

Har du kollat på www.blodbanken.nu?

Tack, blir alltid så glad när jag får beröm för mina hästar :) Ja, hon är helt underbar! Vi hade en annan kallblodstravare här i stallet förrut, men hon hade inte alls samma underbara personlighet, och inte heller samma exteriör. Jag är så lycklig över min häst, för hon är den snällaste häst jag stött på samtidigt som man aldrig får tråkigt med henne :)

Jag är inte riktigt klar över färg och exteriör, men vill gärna ha en häst som kommer gå bra på travet... Hon har ju sån fin stamtavla, så det vore ju verkligen nåt att satsa på. :D Dock skulle jag verkligen gilla om fölet ärvde hennes färg, då den inte är sådär jättevanlig!

Ska jag vara ärlig så har jag inte riktigt förstått hur man ska göra på Blodbanken... Kanske nån kan förklara lite snabbt..?

Angående blodbanken så gå in på den kalla sidan och klicka på arbetsvägledning. Där skriver du in ditt stos namn och ev. några krav på hingsten (tex viss blodslinje eller pris). Skickar med listan som kom upp, dock bara 2 st fuxar och en gul(det stod faktiskt gul på STCs hemsida). Qvadrigo har jag sett i verkligheten och han är läcker med en bra exteriör.

Alm Silver(NO) 107 0.97 3500 kr
Bodbäckspålle 113 0.82 7000 kr
Eder (NO) 127 0.75 10000 kr
Elding (NO) 137 0.99 18000 kr
Eng Svarten(NO) 124 0.74 10000 kr fryst
Forin Brage 110 0.84 5000 kr
Guli Gutten 112 0.72 6000 kr
Järvsöfaks 117 0.70 16000 kr
Kjöstad Jo (NO) 120 0.74 16800 kr
Lappe Troll (NO) 107 0.98 7500 kr sth.fux
Lappello 111 0.96 7000 kr
Leik Kvik (NO) 114 0.91 6000 kr
Lovin 107 0.89 4500 kr
Marine Svarten (NO) 115 0.95 8500 kr
Mentor Mollyn (NO) 124 0.89 10000 kr fryst
Metsgar (NO) 114 0.95 7000 kr
Moe Odin (NO) 132 0.74 18000 kr fryst
Nordgubben 117 0.74 10000 kr
Nordli Svarten (NO) 122 0.95 14000 kr
Nordlys 115 0.74 7000 kr
Qvadrigo 122 0.74 9500 kr sth.fux
Schuvar (NO) 124 0.74 9000 kr
Skaffer Brunen (NO) 118 0.74 10000 kr
Slogum Björn (NO) 120 0.87 9000 kr gul
Snärt Troll 119 0.91 5000 kr
Spang Best (NO) 110 0.97 10000 kr fryst
Svall Ivar 118 0.85 8500 kr
Thuli Elden (NO) 122 0.91 7000 kr
Troll Kevin 119 0.73 14000 kr
Trollfager 114 0.72 8000 kr
Åsrapp (NO) 113 0.97 6000 kr

Hoppas att det var till lite hjälp. Även fast det blev sulligt när man klistrade in det.

Ngn som vet vart Lovin står?

Slogum Björn är tydligen en riktig pärla, både utvändigt och invändigt...dock står han ju uppe i Skellefteå. Skulle ha åkt och kollat in honom live förra helgen, men pga strejkande bil blev det inte så...får bli ngn helg här framöver.

Vet faktiskt inte riktigt var lovin står i år. Men kolla på www.travsport.se så ser du vilka som äger honom nu. Sedan är det bara att slå en signal och höra efter.

Med hennes stam så skulla jag aldrig betäcka henne med annat än en premierad kbl.travare.

En sak som jag skulle fundera på är, ifall hon har raka haser, att inte betäcka med en hingst som oxå har det.

Hennes hovkvalitet nedärvs till fölet, så har hon bra hovar kommer avkomman att få det oxå, eller tvärt om.

Vill du få råd så finns Sleipners avelsrådgivare. Telefonnummer finner du i Sleipners hingstkatalog. Är du inte medelm så kan du få medelems info. på www.sleipner.org

Okej, men om man söker på blodbanken kommer du upp hingstar som inte är premierade också?
Jag tror inte att hon har speciellt raka hsar, det är inget som hon har haft problem med alls och hennes trav är extremt vacker och snabbflytande. Hovarna hennes är utmärkta, jag brukar ha henne oskodd hela sommaren utan problem!

vi betäkte med Forin Brage och jag har sett rätt många avkommor efter honom,de är alla inklusive vår völdigt coola och kloka med vackert huvud.
Min medryttares morbror äger Qvadrigo och jag har varit hemma hos honom, en snygg hingst med gott temperament.

de flesta av forin brages avkommor har här i byn(han står i grannbyn) har visat talang och jag har för mig att han har ngn 3-4 åring som går bra.
Qvadrigo är ju egentligen ett oskrivet kort än men jag minns honom som 2-åring på vår lilla lokala hemmabana, helcool häst!!!
Hans prestationer talar för sig själv.
I nuläget blir tipset Forin Brage, hans ägare är jättebra att ha att göra med och veterinären han anlitar är jättebra,jag har själv anlitat henne till alla mina djur de sista 10 åren.

Ja, det låter ju verkligen bra...

Just det, höll på att glömma bort det. Erbjuder alla hingstar naturlig betäckning, och erbjuder de insemination också?

det kan du kolla med hingstägarna....
Qvadrigo tror jag är semin i första hand då han tävlar mkt.
Forin Brage hade vi naturligt på men hans veterinär är ju även seminutbildad på häst så det kanske går att ordna? Det finns ju andra hingsstationer i närheten som har semin om hon inte ordnar det,menar jag. Det bästa är nog att kontakta hingsthållaren för Besked.
Jag kan ge telnr om du vill till hingstarna ovan,PM:a isåfall.

synd att hon är nära släkt med Orrvirus,annars hade fått chansen att få in Steggbest-fritt blod,det blir mer och mer eftertraktat....

Ja, det är ju lite tråkigt... Men vad finns det för fler hingstar som inte har Steggbest nånstans i stamtavlan?

Åh, nu är jag himlans sugen på att betäcka henne med PRE hingsten som finns här i stan. Tycker ni att jag ska göra det, eller ska jag försöka boka en tid hos en kallblodstravare istället (även om jag får vänta)?
Jag står i valet och kvalet verkligen. PRE hingsten är så himla snygg, och verkar så fin att ha och göra med och går så himla snyggt när han rids! :love: Och min lilla pålla tycker ju inte om att åka länge i transport så första gången kanske den hingsten är att föredra?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka