Vilken halmsort skulle ni valt ?

gylle

Trådstartare
Jahapp, då har min halmbonde övergivet vete i år och jag står inför ett dilemma i vilket jag skall välja. Alternativen är kornhalm, havrehalm eller råghalm.
Kornhalm från honom har vi haft några balar för något år sedan då han hade lite vete och den var i alla fall väldigt fin och funkade bra.
Havrehalm har jag aldrig haft och faktiskt nog aldrig vad jag vet varit i kontakt med hur bra suger den ? Äter de mkt av havrehalmen (fetknopparna behöver ju inte mer precis ur hull synpunkt) ?
Råg känns för mig som om den inte vore bra, men har inte heller haft kontakt med den (han sa samtidigt att han har en annan som alltid väljer råg till hästar)
En annan sak jag funderade på är skördas havren igentligen redan nu eller är jag rätt på det när jag har för mig att den skördas senare = risk för att nya regnväder kommer att fördärva den (både korn och råg kommer nog att skördas nu under den fina perioden vi har just nu, skördetröskorna är i gång överallt i grannskapet)
Så kvicka råd tack skall ringa tillbaka och ge besked vilken sort vi vill ha.

Sv: Vilken halmsort skulle ni valt ?

I äldre hästböcker varnar man för råghalm till hästar, pga att kolikrisk, vet dock ej om det anses vara så idag.
Havrehalm suger något sämre än övrig halm, hästarna tycker oftast att den är väldigt god, bästa foderhalmen, kanske inte så bra om du har hästar som är tjocka. Havrehalmen brukar vara guldgulast och finast för ögat!
Kornhalm är nog den som suger bäst av halmsorterna!

Jag hade dock valt havrehalm, har dock travare, de vräker inte i sig halm!

Senast ändrad:

Vi använder havrehalm (mest eftersom vi odlar havre för att elda och värma huset). Fungerar utmärkt som strö, vi brukar även ställa ut rundbalar som används som liggplatser ute av våra som går på lösdrift. Kul att se hästarna attackera en rundbal!

Havrehalm har jag bara bra erfarenheter av även om det suger upp fukt sämre än vetehalmen gör. Hästarna har älskat den.

Råg och korn har jag inte provat. På Agrias hemsida varnar man för att råghalm kan ge kolik och att kornhalmens agnar kan ge irritation. På Folksams hemsida står att råghalm inte är lämpligt till hästar, vete är bäst men havre och korn är OK. I en uppsats om djupströbäddar (SLU, sök på hippocampus) stod att man kan strö med halm från vete, korn eller havre, men ingen motivering till varför råg inte rekommenderas.

Idag är ju spannmålen väldigt vältröskade, förr när det kunde finnas en heldel kvar så var det ju inte så bra med råg...

Jag har haft rågvete halm den var ok, suger dock inte så mycket, spån var vi tvugna att lägga vid "kiss ställena" men jag tycker att vetehalmen är bäst!

Liknande trådar

H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre... 35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 400
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka