Vilken halm?

Limelight

Trådstartare
I år får jag välja halm av en bonde som jag ska köpa av. Är rundbalar och jag får välja mellan vete eller havrehalm.
Vad är det för och nackdelar med respektive vete och havrehalm ?

Haft vetehalm alla år förut, men funderar på att testa havre i år. Ena min häst äter ganska mycket halm, men den andra rör oftast inte halmen, iaf inte så mycket.
Funderar även på i vinter att lägga ut lite halm i hagen så de har att pilla på när snön är som djupast. ger inte mina fri tillgång på grovfoder, men om det finns lite halm att pilla så har de något att äta på, fungerar havrehalm bättre då ?

Sv: Vilken halm?

Den stora nackdelen med havrehalm är att den suger dåligt. Havrehalmen är mer glansig om man jämför m tex vetehalm.

Din häst kommer antagligen äta ännu mer halm om du väljer havre. Det smakar godare :) Och som sagt den är glansig och har på så vis sämre uppsugningsförmåga. Råghalm har jag hört ska vara den bästa. Då den håller magen fint i trim om man har hästar som gärna äter halm. Lycka till!

Fast är det inte råg man brukar undvika att ha till hingstar/valacker för att stråna som blir är supervassa och kan lätt komma upp i skapet ?
Något ja hört iaf.
Låter inget vidare att havrehalmen suger sämre, tycker vete suger dåligt det med.. Hmm..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 009
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
414
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst