Vilken häst ska man eg köpa?

Emor

Trådstartare
Ja alltså, jag letar återigen häst. Min förra togs bort för över 2,5 år sedan men jag har inte kännt mig redo, förrän nu!

Men det går inte riktigt som jag tänkt mig, då jag inte kan bestämma mig för vilken slags häst. Har varit inne på en skogsmulle, men återkommer till om det kanske inte ska bli en körponny trots allt hela tiden. Är det knäppt att köpa en ponny enbart till körning, lite trick osv? Kommer jag ångra mig och sakna ridningen?

Behöver lite hjälp med att bena ut tankarna, och kanske lite erfarenheter?
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Hade varit den ultimata lösningen bortsett ifrån att jag enbart tycker om att köra mindre hästar, typ shettis och russ. Och Dom Kan jag inte rida...
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Prova att köra en fjord eller litet kallblod kanske? Bara för att känna på menar jag? Det är ju dumt att inte prova, nu när du står i valet och kvalet...
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Jag har kört mindre kallblod, och jag trivs inte riktigt med det, kan inte sätta fingret på varför heller, men i vagn bakom stor häst känner jag mig lite osäker, trots att jag enbart kört snälla hästar och aldrig råkat ut för någonting. När jag rider, eller kör små hästar upplever jag det inte på samma sätt.
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Jag har en b-ponny och jag saknar ridningen enormt vissa dagar. Men de flesta dagar tycker jag det är alldeles perfekt med en liten ponny.
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Är det ett alternativ att köra in själv?

Jag har blivit rätt feg på äldre dar (haha, jag är inte ens 30 än, hur ska det gå för mig :p) men med min häst jag känt sedan han var 2.5 år och som jag delat vartenda steg i utbildningen med känner jag mig trygg, även som helt ovan kusk i vagn bakom. Han är visserligen inte jättestor heller men tryggheten sitter i att jag vet precis hur han har reagerat och hur han har svarat på alla kommando år ut och år in i allehanda situationer. Han kördes in på vintern som blivande 3-åring och har sedan dess körts några få gånger per år men är verkligen den perfekta körhästen för mig. Bara att sela på och köra, han älskar det!
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Ja alltså, jag letar återigen häst. Min förra togs bort för över 2,5 år sedan men jag har inte kännt mig redo, förrän nu!

Men det går inte riktigt som jag tänkt mig, då jag inte kan bestämma mig för vilken slags häst. Har varit inne på en skogsmulle, men återkommer till om det kanske inte ska bli en körponny trots allt hela tiden. Är det knäppt att köpa en ponny enbart till körning, lite trick osv? Kommer jag ångra mig och sakna ridningen?

Behöver lite hjälp med att bena ut tankarna, och kanske lite erfarenheter?


Jag har också valt mellan ridhäst och liten ponny, valet har fallit på ponny och jag kommer att köpa två shettisar så fort vi byggt klart och fixat hagar.

Har verkligen vacklat av och an massor och kan såklart fortfarande ibland känna att "fan, tänk om vi skulle köpa stor i stället" Men nej, för mig känns det just nu rätt med små och ridningen är ju faktiskt bara en del av allt med häst! Hästkänslan och samspelet kan man ju få utan att sitta på hästens rygg!

Och bara för att man köper liten nu betyder det ju inte att det aldrig någonsin blir stora sedan :)

:angel:
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Man kan ha både och ;)



Mm, men i mitt fall så tycker jag det känns så tråkigt för mig och min sambo om vi har en häst som kan ridas och en som inte kan ridas, då kan vi liksom inte göra samma saker samtidigt..Typ skogsritter och sånt, om han tex skulle fräsa iväg med en nordvensk på skogsstigar så går det lite knaggligt för mig och en shettis om vi ska vara i släptåg med vagn :D
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Hur stor är du?


Jag har precis köpt mig en liten B-ponny som ska bli kör- och trickponny! Men jag har ju en större också.


Skulle jag skaffa häst igen skulle jag helt klart skaffa mig en Welsh Cob runt 150 cm!
Snygga framför vagn, snygga under ryttare. Utstrålning och har även oftast gångarter lite utöver andra ponnyraser. Skulle hävda sig på dressyrbanan på den nivån jag vill och jag är helt säker på att de kan hoppa också ;)

En riktig allround!! :)
 
Sv: Vilken häst ska man eg köpa?

Men hörru, varför välja. du behöver ju ändå sällskap? köp en liten shettis och en lugn stor så kan du ju göra båda. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 246
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 130
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp