Vilken gångart? Islandsfolk se hit!

F

Fridamatilda

Är medryttare och snart ägare till en 16-årig travarvalack som har en extra gångart.
Själv är jag inte så kunnig att jag kan avgöra om det är pass eller tölt, eller om han har en alldeles egen unik gångart :D ;)
Den kommer fram i övergångarna mellan de vanliga gångarterna eller när han tappar balansen (dvs när jag tappar balansen) Man kan bibehålla den genom små uppresande tygeltag samtidigt som man driver på framåt. Rider man i denna gångart ett tag och han tappar takten ligger det närmast tillhands för honom att rulla över i galopp, men eftersom vi i dressyren jobbar med att få övergångarna så rena som möjligt bjuder han i bland till för att gå på tygeln och därmed byter till trav, vilket även syns på filmen som jag bifogar. Tyvärr har filmen något dålig kvalitet, men det borde gå att se något sånär i alla fall!

Det går att reglera tempot från väldigt långsamt till hyfsat snabbt, och man sitter helt stilla i sadeln oavsett tempo.

Jag ber er att ignorera min sits, det är inte det som tråden handlar om.

http://s46.photobucket.com/albums/f112/fridamatilda/?action=view&current=Amigo2.flv

Sv: Vilken gångart? Islandsfolk se hit!

Det är tölt, men den är inte i ren takt. Det finns för mycket diagonal i gångarten, så därför måste den anses som travtaktig.

Tack! Tycker det är fantastiskt trevligt att ha den, det gör att han sticker ut lite ur mängden. Den naturliga följdfrågan blir ju såklart om det går att utveckla tölten och få en renare takt, eller om han är ett hopplöst fall? Och om den nu är as good as it gets, är det då på något sätt skadligt att fortsätta rida den medvetet, eller är det bara att rida på och vara nöjd med det man har?

/Frida

Senast ändrad av en moderator:

Det är tölt, men inte helt ren takt som Boj sa.
Du kan nog säkert träna upp den! Ta hjälp av någon som kan rida islandshäst (gångarter) för att få lite hjälp om du själv inte är så haj, så ska det nog gå vägen! :) Det du bla kan träna på är att få den att ta lite mera vikt med bakbenen, just nu är h*n väldigt framtung, vilket bidrar till den orena takten. Och räta upp dig lite mer och driv med sätet, så har hästen det lite lättare. lycka till! :)

Ok! Nej jag är inte det minsta haj på det här med islandgångarter ;) därav bristen på sits och teknik. Tyvärr känner jag ingen som kan islandshäst, men ska hålla utkik efter någon. Tar till mig av och ska prova dina tips, kom gärna med fler! Jag tycker ju att det här är jätteskoj! :banana:

hehe, okei! ja, det är svårt med nya gångarter i början! =)
Men tänk dig att det är en "vanlig" gångart bara, så rätar du nog upp dig lite i sitsen. Men som sagt, träna att få bort framtyngden och satt du får en lite rundare form på hästen. Gör många halvhalter och försök att "få med" rumpan i hörnpasseringar och på volter etc. Så fort du känner att h*n är påväg att bryta så tryck till ordetligt med sätet och fånga upp hästen igen. Håll gärna ett lite ökat tempo i början, så är det lättare.
Synd att du inte känner någon! men kanske kolla upp om det finns någon islandshästtränare i närheten då..? För det är ju alltid lättare med nån som kan säga åt en lite hur man ska göra:D Vart bor du?

SIF kan du under utbildning hitta om det finns någon tränare i din närhet. Sedan finns det många snälla på Buke som säkert kan PMa tips

Jag tycker att det såg ut som tölt!

Travtaktig tölt tycker jag det ser ut som.;)

Vill bara säga ett stort Grattis:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka