vilken fårskinns padd?

Buck

Trådstartare
vilken är bäst? hästen min har tappat lite i överlinjen och just nu har jag en teddy padd under och sadeln ligger bra ^_^. men teddy padden fördelar ju inte trycket utan fyller bara ut, så vill ha en riktig fluffig fårskinns padd som utfyllnad tills hästen får tillbaka musklerna. (hon var rund och fin + lite tjock i somras men tappade rygg fett och lite muskler när betet tog slut och vi stödfodrade med oanalyserat hö. nu får hon mer höselage, lusern, linfrö olja och jobbar mycket dressyr med henne ^_^).

har tidigare använt mattes paddar i jobb stallen men de är de enda jag har erfarenhet av förutom gel paddar och teddy paddar, så vill ha tips om andra paddar som är bra och som inte är allt för tjocka(ska ju passa under sadeln fortfarande:p)

Sv: vilken fårskinns padd?

Jag tycker att de bästa fårskinnspaddarna är just de från Mattes. Annars är väl det viktigaste att padden har kanal för ryggraden och att den verkligen får rum mellan hästen och sadeln.

Såg när jag var inne på Hööks att de har en fårskinnspadd med fickor på sidorna med inlägg, var väldigt sugen på att köpa en men kunde inte riktigt motivera en 5e fårskinnspadd här hemma när ett par inte ens är igång på någon sadel.
Dels är en sådan ju bra när det handlar om en häst i uppbyggnad då det ju går att variera tjockleken genom att stoppa in olika mkt efter behov likadant plocka bort när det inte behövs så mkt.
Sen får man ju just kanal över ryggen iom detta, har själv modifierat en här hemma genom att sy om den för att lägga in silikonpadd på sidorna på samma sätt till en häst och den padden är klart den mest omtyckta här hemma och perfekt när man behöver använda en sadel som är lite för vid.

Jag har en sådan padd som gylle beskriver
Den är från Gold medal och det följer med inlägg som kan användas om sadel tillfälligt är för vid eller t.ex behöver lyftas fram eller bak.

Den är även toppenbra utan inläggen :) Helt klart prisvärd.
Har ryggkanal

funderade faktiskt över den från hööks med inlägg i, eller rättare sagt funderade över Mattes Correction Pad men den är för att lyfta fram, min häst har haft lite svårt att sätta muskler bak pga förra sadeln låg rejält i bakvikt länge och förstörde både häst och min sits.

en fårskinns padd med avtagbart silikon närmast sadeln hade nog varit drömmen :D men antagligen lite dyrt och sen så har jag aldrig sett nån sån:/.

men tycker att en padd med inlägg i är lite läskigt, då blir trycket inte jämnt över hela sadeln och kanterna på inläggen borde ju kännas under sadeln = ge visst punkt tryck:(.

får nog bli en mattes padd då begagnad ^_^ billigare och behöver oftast bara en genomgång av en karda för att bli fluffig och kunna anpassa sig för ny häst igen :D.

... fick nytt problem... ska man ha en med fluff bak eller en utan ??? dvs riskera att padden är förkort så bakvalvet hamnar på fluffet eller ha en utan fluff som inte är lika fin?

Senast ändrad:

funderade faktiskt över den från hööks med inlägg i, eller rättare sagt funderade över Mattes Correction Pad men den är för att lyfta fram, min häst har haft lite svårt att sätta muskler bak pga förra sadeln låg rejält i bakvikt länge och förstörde både häst och min sits.

en fårskinns padd med avtagbart silikon närmast sadeln hade nog varit drömmen :D men antagligen lite dyrt och sen så har jag aldrig sett nån sån:/.

men tycker att en padd med inlägg i är lite läskigt, då blir trycket inte jämnt över hela sadeln och kanterna på inläggen borde ju kännas under sadeln = ge visst punkt tryck:(.

får nog bli en mattes padd då begagnad ^_^ billigare och behöver oftast bara en genomgång av en karda för att bli fluffig och kunna anpassa sig för ny häst igen :D.

... fick nytt problem... ska man ha en med fluff bak eller en utan ??? dvs riskera att padden är förkort så bakvalvet hamnar på fluffet eller ha en utan fluff som inte är lika fin?

?? Varför skulle du inte få jämt tryck över hela sadeln för att det är inlägg i den ? Inläggen är lika stora som padden på varje sida fördelen är bara att du själv kan välja hur tjock padden skall vara. Naturligtvis känns inte inläggen utan det blir den vanliga kanten på padden som finns där. Mattes funkar likadant. De enda gångerna du inte får jämt tryck under hela sadeln är när du använder tex mattes för att bara höja fram eller bak då får du en glipa utan tryck precis framför/bakom förhöjningen.

Köper du en sådan med fickor är det en baggis att själv göra en med silikon bara att köpa en silikonpadd och skära sönder den så att den passar exakt och stoppa ner den i fickorna. Jag gjorde samma sak med skillnaden att jag inte hade en padd med fickor utan fick sprätta upp och stoppa i och sy igen.

Equiline hade innan i alla fall fårskinn med inlagt silikon på sidorna det var därifrån jag fick ideen, de var dock inte billiga :angel:

Jag har flera, men favoriten är helt klart min Christ pad! Den är nog iaf 10 år nu och har tvättas många ggr, trots det är den fortfarande i nyskick! Tjock och väldigt stabil. Den var dyr, 1200 kostade den men som sagt riktigt bra kvalite.

De billigare paddarna har en tendens att bli sladdriga och konstiga i passformen.

menade inlägg som bara höjer bak eller fram där man får en glipa mellan inlägg och padd, gel inlägg som följer hela sadeln på båda sidorna ger ju bara mer stöt dämpning ^_^ dock så känns det som att det kommer bli för tjockt med fårskinn + gel under denna sadeln.

men tillbaka till ludd bakom sadeln och framför, bara framför eller utan synligt ludd. det gör ju ingen skillnad för trycket under sadeln bara en smaksak :D

Senast ändrad:

Personligen föredrar jag utan ludd bak. just för att om bakvalvet hamnar på luddet, så placeras ju sadeln fel :/

Helt klart ludd bakom OM du kan hitta en padd som sadeln verkligen får plats i, är så olika hur långa sadlarna är köp hellre en som är för lång från början för förr eller senare vill du tvätta den och då drar de ofta ihop sig på längden, hade bingo när jag fick hem cvd som var mkt kortare i anläggningsytan än de andra för helt plötsligt hade jag en sadel jag kunde använda mina krympta fårskinn till för från början tänkte man naturligtvis inte på det där att de krympte när de tvättades.

jag gillar hopp padden från hööks. (har den till både dressyr samt hoppsadel) då den känns lite tunnare än andra paddar, jag gillar inte mattespadden, tyckte den var alldeles för tjock, likaså correctionpadden från hööks. köpte den men lämnade tillbaka den då den satt knepigt under sadeln.

då jag letar begagnade så får jag nog be dem mäta hur lång padden är mellan ludden, men hur är annars storlekarna uppdelade?

Jag har en Medilamb från Myone. Utan kant bak då jag inte visst om hur stor sadeln var. Den finns med sånna där fickor också. :)

de på my one verkar ju inte så dåliga, den utan ludd bak är ju inte alldeles för dyr heller... är det kanal för ryggen på dessa?

Har aldrig tänkt på att där egentligen är olika storlekar de är bara väldigt olika långa i olika märken, tyvärr är ju de flesta inte märkta med namn heller så kommer man inte ihåg vilket märke man köpt så är det svårt. Beror ju på vad du har för sadel om den har lång eller kort anläggningsyta om det är lätt eller svårt att hitta en padd som passar. Min cwd tex är om man mäter den bara en 16,5" (skall vara och är märkt som 17 men är extremt liten och kort börjar undra om det inte blivit fel någonstans) har man en sådan tex så passar alla fårskinn ända risken är att de är för långa från början, men tar man amerigon som är 17,5 med långa anläggningsytor så blir det plötsligt svårare att hitta någon som funkar framförallt efter att de varit tvättade en gång och dragit ihop sig.
Jag har för mig att den jag har på cwdn nu som blev extremt kort efter tvätt är christ men är inte hundra skall kolla när jag går ut i stallet. Har en annan som är väldigt rymlig på längden har för mig att den inte var så himla dyr heller tycker den är väldigt lagom tjock tillhör inte de tjockaste men ger ändå en del svikt. Skall kolla vad det är för märke

skillnaden i pris mellan en begagnad mattespadd som ändå är en kvalitetspadd, och en ny, lär du tjäna in flera gånger om om du köper en ny, för även en sån kvalitetspadd sjunker ihop och tappar en hel del av sin stuns om den använts i många år kontinuerligt, även om du byter ilägg. SÅ dyra är de inte att det inte är värt de extra få hundralappar det handlar om. Är du noga med att alltid ta av padden efter ridning och aldrig låta den ligga kvar under sadeln på hängaren, så har du en kvalitet som håller i många många långa år. Jmf med att köpa ngn begagnad för halva priset som kanske har hanterats och slitits massor.

he he ja, jag är redan pedantisk med mina shabrak och teddy paddar ^_^ hänger alltid upp dem efter användning och aldrig, aldrig, aldrig någonsin ska ett svettigt shabrak + padd ligga kvar under sadeln med sadelgjorden slängd över sadeln hänga i min sadelkammare :p får rysningar när jag ser andra som har det :rofl:. så skaffar jag en fin padd så tas den väl om hand, dock så vill jag ju bara använda padden tills hästen klarar sig utan igen ^_^ = en halv bra skött padd som piffas upp med tvätt och karda, kan hålla tills hästen inte behöver padd längre. men ja, om jag köper ny sadel sen så kan ju en padd vara bra att ha :/. blev mer intresserad av medilamb padden dock, den kostar ungefär som en begagnad mattes padd också får svänga in om my one nån dag och klämma på den.

Hmmm kollade mina paddar när jag var ute några är omärkta så de har jag ingen aning om vad det är för märke, men jag mindes fel om vilken som blivit så liten det var en bartl som krympt så mkt, sen blir det knepigare för den som är väldigt lång är christ men jag har ytterligare en christ (den jag gjort om med silikonfylln) och den är betydligt kortare passar precis på delgrange sadlen som är en 17 med inte så långa anläggningsytor, de är dessutom inte alls lika tjocka den långa är tunnare med relativt långt lamull medans den mindre är mer kompakt och tjockare med kortare lamull ??? Så antingen har de olika storlekar trots att ingen av dem är märkt med storlek eller så har de ändrat dem, den långa är den nyaste av dem. För övrigt är jag mkt nöjd med dessa christ paddar (även om jag i era ögon misshandlar dem för ingen risk att de blir avplockade mellan gångerna de sitter alltid kvar under sadlen får sig en tvätt och kardning någon gång då och då (inte så ofta) och behåller trots det sin svikt hur bra som helst så de tål bra att misshandlas............

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 178
Senast: Nepenthe
·
Western Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur...
Svar
14
· Visningar
2 839
Senast: MittNyaJag
·
Utrustning Lurar på om jag ska köpa en extra gelepad eller om jag ska köpa en fårskinnsvojlock. Min stackars valack har haft för liten/trång...
Svar
10
· Visningar
3 478
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka