Vilken färg runt fönsterna?

Presto

Trådstartare
Tycker inte riktigt den bruna originalfärgen som är idag passar. Vilken färg tycker ni jag ska måla runt fönsterna (kommer inte på vad det heter, fönsterbleck??)? Eller ska jag ha det kvar som det är nu? Inte vitt iaf, men kanske nån ljusare färg än det bruna.

Vad tycker ni?
IMG_0251.jpg

IMG_0252.jpg

Alltså, en ljusare typ grön, blå eller gul (eller annan) färg kan säkert se bra ut. MEN, jag tror att man tröttnar snabbare på en sådan färg. Grått/vitt/svart har en tendens att passa med det mesta medan lite mer färgglada färger kan skära sig med annan inredning, det är svårare att matcha helt enkelt. Personligen hade jag kört på ljusgrått! Tror det kommer bli grymt snyggt!

Alltså, en ljusare typ grön, blå eller gul (eller annan) färg kan säkert se bra ut. MEN, jag tror att man tröttnar snabbare på en sådan färg. Grått/vitt/svart har en tendens att passa med det mesta medan lite mer färgglada färger kan skära sig med annan inredning, det är svårare att matcha helt enkelt. Personligen hade jag kört på ljusgrått! Tror det kommer bli grymt snyggt!

Då kör jag på det!! Köper färg imorgon :)

btw, som man ser lite tydligare på första bilden är det massa vinklar och grejer. Men allt ska vara i samma gråa färg? Funderar på att det som "hänger med när man öppnar fönstret" kanske ska vara vitt? Och allt annat grått?

Tycker inte riktigt den bruna originalfärgen som är idag passar. Vilken färg tycker ni jag ska måla runt fönsterna (kommer inte på vad det heter, fönsterbleck??)? Eller ska jag ha det kvar som det är nu? Inte vitt iaf, men kanske nån ljusare färg än det bruna.

Vad tycker ni?
IMG_0251.jpg

IMG_0252.jpg

Hej! Jag tycker att det viktigaste när man ska måla om (vägg/tak/lister mm) är att verkligen stämma av det med golv och väggfärger. Många tänker inte på det och får, i mitt tycke, konstiga resultat.

Måla om brunbetsade/laserade (för det är det väl?) fönster kräver nog att du grundar ordentligt - annars kommer betsen krypa igenom. Det finns många som haft jätteproblem att få bruna lister snyggt ljusa - ta hellre hjälp om du är osäker... Det är också olika behandling och färg beroende på om det är betsade eller laserade fönster har jag för mig (har en gång haft en sambo som var färghandlare, men är ingen expert själv). En bruten vit är väl ett måste - hör med en färgaffär så hjälper de dig vilken kulör den ska brytas med.

Allra snyggast hade ju varit att kunna "ljusa" upp fönstren med en vitbets - men det tror jag är omöjligt (om inte färgtekniken gått extremt framåt senaste 10 åren) - då hade trästrukturen kunnat bevarats och du fått lite "chabby-chic"-känsla.

Så, nu har jag målat :) Först snodde jag lite färg av morsan och farsan som dom hade, den var ljusgrå. Men den var alldeles för ljus insåg jag när jag målade, så jag fick köpa ny. Dock visade sig det att färgen jag köpte var mer ljusblå än grå typ. Inte så lätt att se när man står och kollar på ett kort som är typ 3x2cm.

Men jag blev nöjd ändå, måste bara investera i nya persienner då det ser lite tokigt ut med mina bruna. Frågan nu är bara, svarta eller vita persinner? :p

Här kommer lite bilder
IMG_0259.jpg

IMG_0260.jpg

IMG_0261.jpg

Jag kollade på bilderna innan jag läste ditt inlägg och tänkte: "..Ser det inte väldigt blått ut?" XD
Tycker att det blev väldigt fint, trots att det blev ljusblått istället ;)
Jag skulle säga vita persienner, faktiskt. Känns fräschare på något sätt. Men det kanske bara är jag? :P

Svarta i sovrum och vita i andra rum. Jag vill ha mörkt så när vi fick vita i hela lägenheten när vi fick nya fönster så var jag inte så glad. Men man vänjer sig väl kanske.

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka