vilken é bäst?

Sv: vilken é bäst?

beror ju på vad du skall köra.
tyngre flakvagnar ,redskap,timmer mm dvs om du arbetar med hästen med tyngre saker så ska du använda lokselen.
kör du lättare vagnar som rockard ,gigg ,maratonvagn mm så går det jättebra med tex en bra bröstsele.
kör du sulky eller lättare rockard så går även travselen bra att använda.
alla seltyper är ju anpassade till ett visst ändamål för att det skall fungera så optimalt som möjligt för hästen.

/k

En loksele ger hästen betydligt bättre dragläge, oavsett vad du ska köra och dom allra flesta hästar passar dessutom mycket bättre i det. Kan du inte skaffa lite lättare lokor då? En loksele måste ju inte väga ton :)

Om tex har en ponny (gotlandsruss är ett bra ex.) som har en grov hals finns det chans att bröstan inte "får plats". när den är i rätt höjd i jämnförelse med halsen så kanske den ligger på bogspetsarna, ajaj. Sen finns det ju hästar som har ett så dåligt loksels-läge att de kanske måste ha en annan typ av sele.
vilken sele du än väljer - se till att den ligger bra! inte bara när hästren står silla utan när den drar.

Lycka till ! : D

det är verkligt synd att lokselarna i allmänhet inte är delbara ,jag mailade till en av våra större tillverkare om delbara selar men fick ingen respons .Har själv listat ut en stark koppling mellan dragläder och dragringen som är lätt att lossa .Iövrigt är jag lokfantast och tycker att dom oftast fyller sin funktion bäst ,men att bröstselar fyller sin funktion där den är lämplig.
Vore jag bättre att rita och lägga ut bilder skulle jag bjuda buke på uppfinningen.

Senast ändrad:

Jag gillar loksele!
Det finns lättare lokselar som är smidiga, men själv släpar man med en tyngre modell, ligger väll på en 12 kg. Har en på 18 kg oxå:D
På shettislokselen har jag bytt ut draglädren, men på stora lokselen är de nitade, vilket man inte kan ta i sär utan att den blir mer lr mindre förstörd....
Ska köpa en lättare modell hade jag tänkt:)

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en...
Svar
7
· Visningar
581
Senast: Rosett
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Tjatter Vad är de bästa tips som du har fått från Bukefalos? Mina är hårolja och deodorant under brösten.
Svar
17
· Visningar
781
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka