Vilken diskmaskin?? (Vill inte handdiska längre...)

Otherside

Trådstartare
Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen. Inte minst för att få bort använd disk från köksytorna (vårt kök är litet) så jag får plats. Jag är less eftersom det alltid är jag som får diska, även om mannen menar att han minsann också diskar (ja, två gånger i månaden HÖGST!) - och att jag, trots att jag använder rejäla diskhandskar, får självsprickor i fingrarna då man ändå blir blöt om händerna. Samt att jag vill använda min tid till annat än att diska diska diska.

Så - vilken diskmaskin ska jag köpa?? Jag vill ha en som SKÖLJER ordentligt, inget vattensparande; våra tidigare maskiner verkar skölja med smutsvatten, som sen ligger kvar på maskinens golv. Den måste skölja jätteväl. Och gärna vara tystgående så somliga inte kommer med klagomål..... (själv tycker jag ljudet av en diskmaskin är rätt mysigt! :love: ).

Tidigare diskmaskiner har lagt av efter max 3 år, oavsett märke.

Tips?? (Vi har väldigt hårt vatten men det ska ju kvitta om man använder korrekt med salt etc. )

Senast ändrad:
Jag har 2 bosch, den hemma är på sitt 8 år, den här nere är samma maskin men uppdaterad modell, dom är tysta, sköljer fint och diskar bra.
Det som skiljer gamlingen o den nya är att den nya själv öppnar luckan när den är klar och någon mera "finess"

När jag flyttade in i min förra lägenhet fanns redan en maskin från Siemens där, den höll under de sex år som jag bodde i lägenheten, och när jag flyttade fungerade den lika bra som när jag flyttade in.

Hade jag haft budget så hade jag valt något från Miele.
Med mer sansad ekonomi hade jag nog främst tittat på Bosch eller Electrolux.
Jag har bra erfarenhet av Ikeas tidigare diskmaskiner, men den senaste jag köpte (Östveda) var en besvikelse så undvik gärna den.

Miele, älskar vår, tystgående och framförallt - besticklådan.
Hade jag haft budget så hade jag valt något från Miele.

Vi har fått någon fancy variant från Miele på jobbet precis och alla är helt förvirrade 😅
Reder knappt ut att öppna luckan som ibland kan öppnas för hand medans man ibland måste trycka på en knapp. Svår att få plats med mycket i den också. Inte särskilt såld på den..

Vi har fått någon fancy variant från Miele på jobbet precis och alla är helt förvirrade 😅
Reder knappt ut att öppna luckan som ibland kan öppnas för hand medans man ibland måste trycka på en knapp. Svår att få plats med mycket i den också. Inte särskilt såld på den..
Tror det är Miele vi har med.
Vi har en vanlig modell men översta korgen är värdelös, glasen bara trillar i den.

Har en Miele hemma och en AEG i fritidsbostaden.

Kvalitetsskillnaden är ju som natt och dag. Där Miele har delar av metall har AEG nån billig plast.

Är även "Team Besticklåda" så av den anledningen gillar jag också Miele.

I vårt förra hem hade vi en Siemens tror jag. Den var en riktigt bra maskin, givet priset.

Tror det är Miele vi har med.
Vi har en vanlig modell men översta korgen är värdelös, glasen bara trillar i den.
På den vi har kan man dessutom inte justera höjd på övre korgen. Jag har nyligen lärt mig att det ens är möjligt på diskmaskiner och det öppnade upp en ny värld av möjligheter. Blir väldigt irriterad när det inte går på denna, som förmodligen är svindyr..

Vi har en Siemens, den är snart 13 år gammal och diskar bra. Förra veckan fick banden till luckan sönder men nya band kostade inte ens 15€. Vi är en stor familj som äter alla måltider hemma så den körs 2-3 gånger per dag så jag är väldigt nöjd med kvaliten.
Ljudnivån år medel skulle jag säga.
En minuspunkt har den, när den riskant klart piper den, högt tre gånger, sen 5 min paus och sen högt pip 3gånger och så håller den på. Lite jobbigt om man tex gått och lagt sig innan maskinen är färdig.

Nästa blir en där luckan öppnas automatiskt när den är färdig.

I min första lägenhet hade jag en Bosch som var otroligt tyst, den stod precis bredvid huvudändan på sängen och hördes i princip inte alls. Diskade bra också, men inredningen kändes väldigt billig och rangligt plastig. Överlag ett väldigt bra budgetköp, särskilt i en etta.
Till nuvarande lägenhet hade jag dock ledsnat på skranglig inredning och kollade igenom sortimentet på alla vitvarukedjor i närområdet. Många maskiner även i betydligt högre prisklass var fyllda av ungefär samma plastiga skrangel som min gamla bosch. Det enda märke som hade en inredning jag gillar är Asko, så det har jag nu. Guld värt med tätt galler även på bottenplan, så att man kan ställa mindre saker även där utan att de ramlar igenom. Den diskar lika bra, men öppnar även luckan själv och torkar ordentligt när den är klar. Dock inte riktigt lika tyst (eller så är det rören som låter mer i den här lägenheten).

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 129
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama