Vilken del av hästen rider du?

C

Carmenzita

Om du fick välja den viktigaste delen av din häst som du rider just nu, vilken blir det då? Ett bakben? Huvudet? Geisten? Magen? Ryggen?

Han har en ideal kombination av framåtanda och ärlighet! Sedan att exteriören och gångarterna kunde varit bättre spelar inte så stor roll. Det är roligt att rida!
Annars tror jag att förtroende mellan häst och ryttare är det viktigaste att jobba på, det ger utdelning i längden.

Geisten? Vad är det?
Ja du vet ju vad jag rider..... En jävla satans förbannad bål som bara far hit och dit. Höger bakben rider jag oxå rätt mkt på ( vänster fram om djuren får bestämma dock :D )

Jag har ridit höger bog rätt så länge men det har mer och mer gått över till att jag rider vänster bakben.
När jag rider ut försöker jag i första hand att dressera magen, det behövs och den är också lättare att hålla koll på när man brakar fram i buskarna.

Precis vad jag behövde, nu fick jag verkligen ta tag i mitt huvudbry som jag haft sen senaste kursen...
Jag blir galen, jag får inte ihop detta "pussel".
Det får därför bli ett jättelångt svar på din korta fråga.

Ok, here we go. Hästen ska enligt alla källor och bildbevis lägga över mig till höger. Och jag vet att hon gärna gör sig kort i vänstersidan. Vänsterbogen är låst och hon griper inte framåt med vänster framben, skillnaden mellan höger och vänster framben blir allra tydligast i traven. Så långt stämmer allt, MEN! Ingen av bakbenen vill bära vikt, men de beter sig på olika sätt! Vänster bakben kliver mer rakt fram under hästen, men helst med ett kort och fjolligt litet steg, medan höger bakben kliver långt fram fast BREDVID istället för in under tyngdpunkten. Höger framben viftar. Konstigt nog är hon svårare att få att gå på en rund volt till vänster än till höger. I vänster varv faller hon utåt. :confused:
Och igår när jag red ut så kände jag hur tydligt som helst att det hela tiden var vänstersidan jag höll på att åka ner på, vet inte om jag hade sadlat konstigt eller vad det var som hände..?

Men mitt tema nu för att sammanfatta det hela, är att "befria" vänster bog och samtidigt inte hamna för mycket till höger.

Go figure... :smirk:

Tillägger att jag GÄRNA vill ha tips på vad som kan göras åt detta med vänsterbogen. Jag "offrar" gärna något annat under tiden, som nog blir lättare att fixa rätt igen, för den här sakens skull.

Ok, here i go. Din häst rör ju inte sig på ett normalt sätt. Hon ser ut som och går som om hon har spatt på bägge bakbenen. Hasorna är svaga och ...konstiga, jag har aldrig sett en frisk häst röra sig på det viset .
Jag hade spattröntgat henne om det var min häst för att undanröja alla tvivel om att hon är fysiskt kapabel att kunna använda bakbenen.
Om hon inte har spatt och du vill ha rena ridtips så tänk dig henne som en liggande mobiltelefon, om du trycker ner tex vänster framsida så kommer höger baksida att åka upp.
Det är just det din häst gör (bland alla tusen andra saker förståss) hon trycker sig hårt på vänsterbogen vilket innebär att höger bak fladdrar omkring i det blå.

Vad man då kan göra är att vad som än händer så ska du sita på ditt högra sittben, PUNKT. Du ska tänka dig att ditt sittben är långt och fäster i hennes högerbak, du kan därför känna varenda steg hon tar och hon kommer att tycka att det är ok en liten stund och sen kommer hon att försöka kasta bort dig, gå fyllegubbegång, vingla o.s.v men SKIT I DET. Du sitter där på ditt högra sittben iallfall.
Det tvingar henne att använda det.

En annan sak är att hon förmodligen inte vill gå fram till handen ordentligt, speciellt på en av tyglarna. Öva en hand i taget, skritta längs väggen och håll stadig kontakt i ytter vad hon än gör.
När hon gör det där irriterande huvudskakandet så håll inte emot utan följ med hela tiden, trycket ska vara lika stort var hon än har huvudet. Men lås henne inte.
Byta varv var gång hon ger sig och ärligt tar bettet.
Detta tvingar oxå bakbenen att börja jobba ordentligt fram till handen.
Lycka till, det är inte enkelt :D

.Den obstinata delen av mig säger hela hästen, det går ju inte attbara välja ut en bit.

Den sammarbetsvilliga biten tycker väl att det är ryggen, just nu, nästa vecka är det väl höger bog eller vänster bak ;)

Tack för all input! :idea:
Jag ska börja med att spattröntga henne innan jag fortsätter med någon form av krävande ridning. Det skulle ju vara för jäkla tråkigt om hon inte går som hon ska pga att hon har ont. :cry:
Är röntgen det enda sättet att upptäcka spatt eller finns det andra symptom som gör att det går att fastställa? Funderar på om min vanliga vet ska titta på henne först / böja henne eller vad som behövs göras.

Man kan göra böjprov för att kolla förståss. Är man erfaren så kan man känna förändringar i hasleden med bara handen.

Jag undrade också vad "geisten" vad för nåt innan jag kom på att det var "gajsten" hon menade :idea: Visste inte att det stavades så :D

Fast du spar pengar om du spattröntgar direkt. För att säkerställa spatt ( som är en skelettförändring) krävs röntgen. Böjprov kan som mest ge en reaktion som kan vara vad som helst.
Jag kan komma ut en dag om du vill och böjja henne ( van vid det från travet) så kan vi se om hon markerar nått.

Jag har en 4-åring som jag just nu rider huvudet på. Hon har fin energi och måste nu lära sig att ta det lite lugnare och förstå vad jag vill. Kul är det men känns lite ovant efter att ha haft en utbildad häst att jobba med.

hmm nja.. har ingen egen hast :( hobbyrider fn for att halla igang (andra bullar blir det i sommar!!), sa beroende pa vilken hast jag rider..
krullhast 1: munnen (darefter bakbenen om man kommer sa langt) och takten
jobbig hast: hogerbogen (in/rak ja, varsomhelst utom dar den ar nu - sa sned att sadeln sitter sa man ar vriden till vanster) och takten
krullhast 2: overlinjen

men i sommar far jag rida mera sa da blir det skoj :D

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama