Ok, here i go. Din häst rör ju inte sig på ett normalt sätt. Hon ser ut som och går som om hon har spatt på bägge bakbenen. Hasorna är svaga och ...konstiga, jag har aldrig sett en frisk häst röra sig på det viset .
Jag hade spattröntgat henne om det var min häst för att undanröja alla tvivel om att hon är fysiskt kapabel att kunna använda bakbenen.
Om hon inte har spatt och du vill ha rena ridtips så tänk dig henne som en liggande mobiltelefon, om du trycker ner tex vänster framsida så kommer höger baksida att åka upp.
Det är just det din häst gör (bland alla tusen andra saker förståss) hon trycker sig hårt på vänsterbogen vilket innebär att höger bak fladdrar omkring i det blå.
Vad man då kan göra är att vad som än händer så ska du sita på ditt högra sittben, PUNKT. Du ska tänka dig att ditt sittben är långt och fäster i hennes högerbak, du kan därför känna varenda steg hon tar och hon kommer att tycka att det är ok en liten stund och sen kommer hon att försöka kasta bort dig, gå fyllegubbegång, vingla o.s.v men SKIT I DET. Du sitter där på ditt högra sittben iallfall.
Det tvingar henne att använda det.
En annan sak är att hon förmodligen inte vill gå fram till handen ordentligt, speciellt på en av tyglarna. Öva en hand i taget, skritta längs väggen och håll stadig kontakt i ytter vad hon än gör.
När hon gör det där irriterande huvudskakandet så håll inte emot utan följ med hela tiden, trycket ska vara lika stort var hon än har huvudet. Men lås henne inte.
Byta varv var gång hon ger sig och ärligt tar bettet.
Detta tvingar oxå bakbenen att börja jobba ordentligt fram till handen.
Lycka till, det är inte enkelt