Vilken cykel?

vi låter ganska lika faktiskt. jag var helt övertygad om att cykling var det tråkigaste som fanns. löptränade 5-6 gånger i veckan och var nöjd med det. men så träffade jag en kille, fick testa hans sons superfina MTB och fastnade direkt. helt plötsligt stod jag med en egen monstercykel för alldeles för mycket pengar och nu har jag till och med börjat göra mig av med hästarna för att jag vill satsa helhjärtat på MTB:o. det är en riktig kick att flyga fram på en svår bana. finns många trevliga klubbar runt stockholm och uppsala, sök dig till nån av dom så ska du se att du kommer fastna på en gång.
till skillnad mot hästvärlden (och i många fall hundvärlden) så är cykelvärlden otroligt trevlig och välkomnande! :)

Du är väldigt övertygande! :) Stort tack för tipset om TCM. De verkar ju ha en hel uppsjö av cyklar i varierande prisklasser enligt hemsidan, så det blir en sväng dit faktiskt. Vi har en del bra cykelaffärer mer nära som ska vara riktigt bra, men utbudet verkar rätt begränsat och jag kommer att bli besviken om jag inte hittar någon i min storlek som jag vill ha och som jag har råd med.
 
Du är väldigt övertygande! :) Stort tack för tipset om TCM. De verkar ju ha en hel uppsjö av cyklar i varierande prisklasser enligt hemsidan, så det blir en sväng dit faktiskt. Vi har en del bra cykelaffärer mer nära som ska vara riktigt bra, men utbudet verkar rätt begränsat och jag kommer att bli besviken om jag inte hittar någon i min storlek som jag vill ha och som jag har råd med.


haha ja jag vill ju att fler ska upptäcka hur kul det är med MTB. du får hojta till sen när du fått tag på en cykel så får vi köra en liten tur i skogen både med och utan whippar. jag håller nämligen till i Knivsta rätt mycket eftersom killen bor där :D
 
haha ja jag vill ju att fler ska upptäcka hur kul det är med MTB. du får hojta till sen när du fått tag på en cykel så får vi köra en liten tur i skogen både med och utan whippar. jag håller nämligen till i Knivsta rätt mycket eftersom killen bor där :D

Väldigt gärna! :)
 
Jag fortsätter gärna att ta emot tips. :)

Den vanligaste typen i den skog jag kommer cykla mest i ser ut så här:
 
Just nu är jag lite inne på Scott Scale 770, men jag begriper inte riktigt hur cyklarna beskrivs. En handlare beskriver cykeln som en instegscykel som passar utmärkt för stenig terräng med mycket rötter. En annan beskriver att den passar för enklare skogsåkning. Om den "terräng" som den passar för motsvarar Lidingöloppet, ja då kan jag förmodligen lika gärna köpa en cykel på Biltema för en tredje del av priset känns det som.
 
Jag har
Just nu är jag lite inne på Scott Scale 770, men jag begriper inte riktigt hur cyklarna beskrivs. En handlare beskriver cykeln som en instegscykel som passar utmärkt för stenig terräng med mycket rötter. En annan beskriver att den passar för enklare skogsåkning. Om den "terräng" som den passar för motsvarar Lidingöloppet, ja då kan jag förmodligen lika gärna köpa en cykel på Biltema för en tredje del av priset känns det som.

Jag har jobbat i cykelbranschen i nästan tio år nu och skulle vilja påstå att det Biltema säljer är BSO (bikeshaped objects). Det finns inte en enda av deras sk. Mountainbikes som jag skulle ta ut i skogen eller ens sätta mig på.

Det man ska hålla i minnet är att det är skillnad på vem som skriver beskrivningen och för vem. Det är inte cykelfolk som presenterar Biltemas cyklar och heller inte cykelfolk som köper dem. Därför blir beskrivningen rätt basic. Jag skulle också kalla Scale 770 för en instegs- eller juniorcykel, men det beror på att jag även säljer cyklar i 30-40 000 kronors klassen, till riktiga racer- eller mountainbikeåkare. En bra mountainbike-åkare kör inte en 770. De har bytt upp sig för länge sedan.

Skillnaden mellan exempelvis Biltema och en cykelbutik är att cykelbutiken säljer riktiga cyklar. Det är inte bara en ram med komponenter påhängda utan det är en ram med väl genomtänkt geometri anpassad till en viss typ av cyklist. Icke märkescyklar är inte gjorda för skog överhuvudtaget oavsett vad de väljer att kalla dem. Det är också vad jag brukar råda alla nybörjare. Köp en cykel med en ram du gillar och där du sitter bra. Även om du är nybörjare så kommer du känna skillnaden. Man ska alltid provcykla. Alltid!
Komponenter kan man byta ut. Ramens geometri får du leva med. Det är dessutom mycket enklare att lära sig terrängcykling om ramen är anpassad för detta och du får bättre kontroll om den passar dig. Cykeln ska vara smidig. Biltemas cyklar är som oljetankers i jämförelse. Helt hopplösa att ratta runt så fort det blir lite rötter.
Man bör också tänka på att det värsta misstag man kan göra är att köpa för stor cykel. Det blir svårt, sliter på nacke och axlar samt gör att man tröttnar. Extra viktigt om man är just nybörjare. Det är mycket, mycket enklare att göra en liten cykel större med hjälp av styrstammar och liknande än tvärtom. Många är de som fått byta sina cyklar då de köpt för stort.

Se också till att det finns en bra verkstad knuten till butiken. En mtb måste servas och det oftare än man tror. Dyrare cykel innebär inte mindre service. Det innebär bara att den tål mer stryk. Som en rally-bil.

Ska vi prata priser så brukar en schysst nybörjarhoj ligga mellan 8000-10 000 beroende på åkarens storlek och körstil. En medelgod mtb runt 15-20 000 och en riktigt bra amatör-cykel över 30 000. Vad tävlingscyklarna kostar ska vi inte ens tala om.

Personligen tror jag du kommer ha problem att hitta en 770 du kan ha. Scale-serien är aggressiv med låg front och långt överrör ( dvs långt mellan styre och sadel). Jag som är 160 cm kan inte köra S i ram. Den är alldeles för stor. Min Scott Contessa Genius är förvisso också en S och har herrgeometri, men det har en helt annat sittställning än en Scale. Gillar du Scott (mitt favoritmärke) skulle jag titta på Aspect-serien istället eller Contessa Scale.
 
Jag har


Jag har jobbat i cykelbranschen i nästan tio år nu och skulle vilja påstå att det Biltema säljer är BSO (bikeshaped objects). Det finns inte en enda av deras sk. Mountainbikes som jag skulle ta ut i skogen eller ens sätta mig på.

Det man ska hålla i minnet är att det är skillnad på vem som skriver beskrivningen och för vem. Det är inte cykelfolk som presenterar Biltemas cyklar och heller inte cykelfolk som köper dem. Därför blir beskrivningen rätt basic. Jag skulle också kalla Scale 770 för en instegs- eller juniorcykel, men det beror på att jag även säljer cyklar i 30-40 000 kronors klassen, till riktiga racer- eller mountainbikeåkare. En bra mountainbike-åkare kör inte en 770. De har bytt upp sig för länge sedan.

Skillnaden mellan exempelvis Biltema och en cykelbutik är att cykelbutiken säljer riktiga cyklar. Det är inte bara en ram med komponenter påhängda utan det är en ram med väl genomtänkt geometri anpassad till en viss typ av cyklist. Icke märkescyklar är inte gjorda för skog överhuvudtaget oavsett vad de väljer att kalla dem. Det är också vad jag brukar råda alla nybörjare. Köp en cykel med en ram du gillar och där du sitter bra. Även om du är nybörjare så kommer du känna skillnaden. Man ska alltid provcykla. Alltid!
Komponenter kan man byta ut. Ramens geometri får du leva med. Det är dessutom mycket enklare att lära sig terrängcykling om ramen är anpassad för detta och du får bättre kontroll om den passar dig. Cykeln ska vara smidig. Biltemas cyklar är som oljetankers i jämförelse. Helt hopplösa att ratta runt så fort det blir lite rötter.
Man bör också tänka på att det värsta misstag man kan göra är att köpa för stor cykel. Det blir svårt, sliter på nacke och axlar samt gör att man tröttnar. Extra viktigt om man är just nybörjare. Det är mycket, mycket enklare att göra en liten cykel större med hjälp av styrstammar och liknande än tvärtom. Många är de som fått byta sina cyklar då de köpt för stort.

Se också till att det finns en bra verkstad knuten till butiken. En mtb måste servas och det oftare än man tror. Dyrare cykel innebär inte mindre service. Det innebär bara att den tål mer stryk. Som en rally-bil.

Ska vi prata priser så brukar en schysst nybörjarhoj ligga mellan 8000-10 000 beroende på åkarens storlek och körstil. En medelgod mtb runt 15-20 000 och en riktigt bra amatör-cykel över 30 000. Vad tävlingscyklarna kostar ska vi inte ens tala om.

Personligen tror jag du kommer ha problem att hitta en 770 du kan ha. Scale-serien är aggressiv med låg front och långt överrör ( dvs långt mellan styre och sadel). Jag som är 160 cm kan inte köra S i ram. Den är alldeles för stor. Min Scott Contessa Genius är förvisso också en S och har herrgeometri, men det har en helt annat sittställning än en Scale. Gillar du Scott (mitt favoritmärke) skulle jag titta på Aspect-serien istället eller Contessa Scale.

Tack för ett bra inlägg, men jag tror att du hakade upp dig på Biltema i onödan. Vad jag menar är att om inte cykeln funkar på riktiga skogsstigar så kan jag lika gärna köpa en som inte funkar alls (dvs. Biltema). :)

770 finns i XS, men det behöver ju förstås inte säga någonting. Det där med storlekar blir jag inte riktigt klok på heller. Går jag på kroppslängd så ska jag ha 14" (35 cm), men, men går jag på benlängd så ska jag ha 16" (41 cm).

Nåja, nu ska jag iväg till den närmsta cykelaffären och kolla. De har mest Scott så det är därför jag har snöat in på det. I helgen blir det även en tur till TCM i Tyresö om jag inte mot förmodan skulle hitta någon idag.
 
Tack för ett bra inlägg, men jag tror att du hakade upp dig på Biltema i onödan. Vad jag menar är att om inte cykeln funkar på riktiga skogsstigar så kan jag lika gärna köpa en som inte funkar alls (dvs. Biltema). :)

770 finns i XS, men det behöver ju förstås inte säga någonting. Det där med storlekar blir jag inte riktigt klok på heller. Går jag på kroppslängd så ska jag ha 14" (35 cm), men, men går jag på benlängd så ska jag ha 16" (41 cm).

Vanliga stigar och motionsspår är att anse som lätt terräng så kör du bara sådant fungerar instegsmodellerna bra. Terräng där man inte kan sitta ned utan att skaka av cykeln (om man inte har heldämpat) samt har rejäla upp- och nedförslut med stora stenar räknas som medel/svår. Dit räknas också kurvig singletrack, inslag av berghällar och lite drop och hopp.

Vad gäller storleken så kommer du inte bli klok på det innan du provkör.
 
Tillägg: Eftersom jag gillar att sporta skulle jag vilja hitta en cykel som fungerar bra både i skogen och på landsvägen, men hur bra fungerar hybridcyklarna i skogen?

Det där behöver man inte bry sig så mycket om. Det var bara ett infall. Ska jag ha en cykel till landsväg så får det bli en separat landsvägscykel.
 
Vanliga stigar och motionsspår är att anse som lätt terräng så kör du bara sådant fungerar instegsmodellerna bra. Terräng där man inte kan sitta ned utan att skaka av cykeln (om man inte har heldämpat) samt har rejäla upp- och nedförslut med stora stenar räknas som medel/svår. Dit räknas också kurvig singletrack, inslag av berghällar och lite drop och hopp.

Jag tycker att det är lite svårt att avgöra vad som är vanlig stig. Du får gärna kika i filmen som jag länkar till ovan eftersom det är ungefär så det ser ut mest där jag planerar att cykla (finns dock både lättare och svårare partier, typ hopp (men där planerar jag inledningsvis att leda cykeln)). :)
 
Jag tycker att det är lite svårt att avgöra vad som är vanlig stig. Du får gärna kika i filmen som jag länkar till ovan eftersom det är ungefär så det ser ut mest där jag planerar att cykla (finns dock både lättare och svårare partier, typ hopp (men där planerar jag inledningsvis att leda cykeln)). :)

Det där är snälla stigar där en instegscykel fungerar utmärkt för nybörjaren. Lite får du kämpa vid de mer rotiga partierna och du kanske inte kan gasa i kurvorna, men överlag är det enkel stig.
 
Det fanns ju inte många cyklar som passade mig. Närmare bestämt ingen. :rofl:

Killen i butiken var dock jättebra. Han var väldigt noga (precis som du @Jadzia) att ramen skulle vara kort, liksom att jag skulle kunna stå ordentligt över ramen. Konstigt nog var killcyklarna bättre ur det senare perspektivet. En sak som han tyckte var viktigt var att framgafflarna var luftdämpade eftersom jag som väger lite inte skulle få tillräcklig dämpning av fjädrar.

Av de märken som de sålde så kom vi fram till att en 13,5" Trek X-Caliber 9 skulle passa bra, men det fanns ju ingen som jag kunde prova. Storleken större hade lite för lång och det var precis att jag inte kunde stå rakt över stången. Med 13,5" så skulle jag ha god marginal att stå och även få en mer upprätt sittställning.
 
Det fanns ju inte många cyklar som passade mig. Närmare bestämt ingen. :rofl:

Killen i butiken var dock jättebra. Han var väldigt noga (precis som du @Jadzia) att ramen skulle vara kort, liksom att jag skulle kunna stå ordentligt över ramen. Konstigt nog var killcyklarna bättre ur det senare perspektivet. En sak som han tyckte var viktigt var att framgafflarna var luftdämpade eftersom jag som väger lite inte skulle få tillräcklig dämpning av fjädrar.

Av de märken som de sålde så kom vi fram till att en 13,5" Trek X-Caliber 9 skulle passa bra, men det fanns ju ingen som jag kunde prova. Storleken större hade lite för lång och det var precis att jag inte kunde stå rakt över stången. Med 13,5" så skulle jag ha god marginal att stå och även få en mer upprätt sittställning.

Jag håller med honom. Är man tung krävs en luft/oljegaffel som helst ska gå att pumpa till rätt tryck.

Att det inte finns små ramar hemma är tyvärr inte ovanligt.
 
Storleken större hade lite för lång och det var precis att jag inte kunde stå rakt över stången.

Menar du överröret i ramen?

Jag tycker det är rätt att som prio ett välja en cykel i rätt storlek och en kortare ram med lite mera upprätt körställning låter också klokt, jag har inte kört mtb men det gäller nog allmänt.
 
Menar du överröret i ramen?

Jag tycker det är rätt att som prio ett välja en cykel i rätt storlek och en kortare ram med lite mera upprätt körställning låter också klokt, jag har inte kört mtb men det gäller nog allmänt.

Ja jag menar överröret. Det saknades visst ett ord i meningen.
 
En butik inne i stan har 13,5" hemma, fast det är x-caliber 8 och inte 9. Hur som helst så ska jag till min naprapat i morgon och butiken ligger bara några kvarter ifrån. Så jag har bokat tid att prova den och lite andra cyklar om det finns någon som kan passa.
 
En butik inne i stan har 13,5" hemma, fast det är x-caliber 8 och inte 9. Hur som helst så ska jag till min naprapat i morgon och butiken ligger bara några kvarter ifrån. Så jag har bokat tid att prova den och lite andra cyklar om det finns någon som kan passa.
Finns det möjlighet att hyra för en kortare tid innan du bestämmer dig kanske det är en bra ide? Rätt storlek och körställning är som sagt det viktigaste tycker jag
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp