Vilken bomlösa ska jag välja?

AnnaKarinA

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig och det blir en bomlös. Men jag är alldeles vilse i djungeln och har ingen aning om vilken jag ska ha!
Har en travarval som är stor, bred och rund över ryggen, (uuuuunderbar att rida barbacka på kan jag tillägga) något markerad manke, och har lätt för att sätta muskler över rygg. Vi rider mestadels i skogen och lite derssyr blir det. Vilken skulle ni tro passar för ändamål och häst? Ska självklart ta hem en på prov.

Jag har haft Torsion och Barefoot hemma och köpte senare en begagnad FitForm samt en ny Torsion. Jag sålde av Fitformen, men det ångrar jag faktiskt nu.

Kvar har jag Torsion Endurance som jag tycker fungerar till det jag gör (kallblodstravare som tränas med sneglingar åt AR, träning sker främst utanför paddocken).

Hästen stortrivs i sadeln och har fått betydligt bättre balans (bomsadlar har en tendens att lägga sig i framvikt på hennes raka rygg, då hon spänner länden emellanåt). Har fått beröm från mina hästmassörer eftersom hon på kort tid har utvecklat en del snygga ryggmuskler. Främst runt manken syntes skillnaden väldigt snabbt (1 vecka tog det innan hon hade fyllt ut en god del av de begynnande urgröpningarna).

Jag kan alltså rekommendera Torsion (även om jag hellre hade behållt min Fitform). Själv har jag en TN-padd till, jag ville inte ha Skito som ju är ullig och i mitt tycke svårare att hålla ren.

Jag har testat fitform och freeform (som är den nya modellen från samma tillverkare) På min häst, som är ganska bred över ryggen tyckte jag att freeform var skönast. Den är lite smalare i sätet. Sen är den ruskigt snygg också för att vara bomlös :d Ser ut som en engelsk sadel.
Fitformen tillverkas inte längre, men det går säkert att få tag i en begagnad, annars är Torsion en liknande modell. Den har jag inte testat själv, men dom som har den verkar ju vara nöjda.
Se bara till att få pröva innan köp, alla modeller passar inte all hästar. Och om du bestämmer dig för en bomlös utan bossor, så glöm inte att du behöver en pad som skapar kanal över ryggraden, dom kostar mellan 1000-2000 kr.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar