Vilken bil bör vi köpa?

TeamLundVer

Trådstartare
Vi ska köpa ny bil och som det ser ut så lutar det starkt åt en Skoda Octavia Kombi.
Vi väljer just nu mellan två bilar då vi inte har tid att vänta allt för länge på att beställa en utan tar en som är på väg in till säljaren redan nu.

Vi bor i Skåne och utöver precis vid stallet så brukar det inte vara några direkta problem med snö. Åh andra sidan brukar det vara 2m djup snö vid stallet och det klarar ingen bil :angel:
Hästtransporten har en tjänstevikt på 1460kg vilket båda bilarna får dra. Frågan är bara hur det är med orken? Vi kör inte särskilt ofta med hästen men jag tokvägrar att ha en bil som knappt kommer uppför backar med ett släp (been there done that). Samtidigt vill vi ha en bil som drar så lite som möjligt och helst inte lägga hur mycket som helst för en större motor om den mindre fungerar bra.

Bil nr. 1 är en Skoda Octavia Kombi 4wd 150hk (diesel) med ett vridmoment på 320nm
Bil nr. 2 är en Skoda Octavia Kombi 4wd 105hk (diesel) med ett vridmoment på 250nm

Frågan är alltså i första hand om bil 2 rent faktiskt orkar dra ett fullastat släp även i uppförsbackar? Fördelar och nackdelar med de olika motorerna?


Idag har vi en Hyundai i30 kombi 2wd 115hk med ett vridmoment på 255nm och den klarar av sin uppgift om vi säger som så. Vi vill alltså ha en bil som klarar lika mycket osm nuvarande. Mer behövs inte.
 
Frågan är alltså i första hand om bil 2 rent faktiskt orkar dra ett fullastat släp även i uppförsbackar? Fördelar och nackdelar med de olika motorerna?
Den kommer att orka, det gör strängt taget vilken bil som helst, frågan är bara hur fort (läs: på vilken växel). Det är hela grejen. Om det finns tunga faktorer som talar för den mindre motorn - inköpspris, förbrukning etc - så skulle jag inte vara främmande för att köpa den, även om jag visst hellre skulle ha den större.
Den bil vi drar med har 109 hk och 280 Nm, med den och en häst i transporten kör vi söderut över Hallandsåsen på trean i 60-70 strax innan krönet, och norrut hela vägen över åsen på femman i 100 även med två hästar om vi vill. Det har visserligen mycket med bilens utväxling att göra, den har inte lika hög toppfart som t ex en Octavia och har därmed tätare mellan växlarna, och lättare att köra på optimalt varvtal. Visst hade det varit trevligt med 40-50 Nm till och kunnat hålla högre hastighet i branta backar, men upp kommer man som sagt oavsett.

Sen finns ju ett annat alternativ. Då lyfter den lilla motorn från 105 hk / 250 Nm till 130 hk / 305 Nm... och utifrån min erfarenhet (har haft i två bilar) utan generellt högre bränsleförbrukning. Kostar i storleksordningen 4000 kr.
 
@Snubbelfot
Vad bra det låter :)
Var lite rädd för att få samma problematik som med den sista bensinaren vi ägde. Var tvungen att dra upp den till 120km/h innan glumslövsbacken för att så småningom landa i 40km/h innan krönet :meh: Och med tanke på att stallet ligger så att man måste ta sig uppför en backe nästan direkt så kändes inte det lockande. Jag är nöjd om bilen blir som en liten traktor som tuffar på i en OK hastighet utan att man ska fundera på om man ska ge sig ut och putta på :D

Hur stor roll spelar det förrsten att man har 4 hjulsdrift? Har alltid bara haft 2 hjulsdrift tidigare
 
Var lite rädd för att få samma problematik som med den sista bensinaren vi ägde. Var tvungen att dra upp den till 120km/h innan glumslövsbacken för att så småningom landa i 40km/h innan krönet :meh:
En dieselmotor har ofta en litet flackare vridmomentkurva än motsvarande bensinmotor. Det betyder i praktiken att det inte är riktigt lika kritiskt att hålla varvtalet uppe, det finns användbar kraft även under kurvans "puckel".
Jag är nöjd om bilen blir som en liten traktor som tuffar på i en OK hastighet utan att man ska fundera på om man ska ge sig ut och putta på
Utväxlingen spelar stor roll, och antalet växlar...
Hur stor roll spelar det förrsten att man har 4 hjulsdrift? Har alltid bara haft 2 hjulsdrift tidigare
Ganska stor, i backar med dåligt grepp. Vi har bara bakhjulsdrift nu (och kedjor med i bilen), men hellre det än bara framhjulsdrift när det skall dras släp uppför och det är halt. De flesta bilar blir tunga bak och lätta fram med kopplad hästtransport...
När vi tidigare om åren drog med en Volvo 855 och hade en svag backe i sväng ut från dåvarande stallet var det inte sällan som det fick sitta en fru eller ett par tonårstjejer på framskärmarna, även med bra däck. :p
(Nu kommer en hel hög med volvoägare att flika in att det förstås går hur bra som helst med bara framhjulsdrift... och det gör det ju, om man måste. ;) )

Brasklapp - jag såg nu att det finns en motorvariant med 105 hk / 250 Nm som "det andra alternativet" bara höjer till 122 hk / 290 Nm istället för 130 hk / 320 Nm... men det är inte heller dumt. :)
 
Jag skulle ju vilja rekommendera den större motorn, då kanske också andra delar är snäppet rejälare såsom koppling, bromsar m.m. Fördel när ni ska dra släp. Den mindre motorn lär klara jobbet men marginalerna blir ju större med 150hk.

Men det är ny/nästan nybilsköp? I så fall tycker jag verkligen att ni ska försöka testa att dra ert släp med de två alternativen innan och känna på det.

Fyrhjulsdriften stjäl ju egentligen lite lite kraft i o m de extra drivaxlarna/diffen och mer vikt att släpa på. Men det brukar ofta upplevas som mer stabilt och såklart en extra trygghet så fort ni står på en blöt gräsplätt med släp tillkopplat och skall iväg.

Skillnad i förbrukning mellan dem är på pappret inte så stor men här kanske någon kan dyka in som kör med liknande idag.


Mvh Thomas
 
För vad det är värt - vår pendlarbil har en tio år gammal 130 hk variant av samma 1,9-litersdiesel, den drar ganska exakt 0,6 som vi kör den (ca 80-90 % motorväg i 125 km/h).
 
Jag skulle ju vilja rekommendera den större motorn, då kanske också andra delar är snäppet rejälare såsom koppling, bromsar m.m. Fördel när ni ska dra släp. Den mindre motorn lär klara jobbet men marginalerna blir ju större med 150hk.

Men det är ny/nästan nybilsköp? I så fall tycker jag verkligen att ni ska försöka testa att dra ert släp med de två alternativen innan och känna på det.

Fyrhjulsdriften stjäl ju egentligen lite lite kraft i o m de extra drivaxlarna/diffen och mer vikt att släpa på. Men det brukar ofta upplevas som mer stabilt och såklart en extra trygghet så fort ni står på en blöt gräsplätt med släp tillkopplat och skall iväg.

Skillnad i förbrukning mellan dem är på pappret inte så stor men här kanske någon kan dyka in som kör med liknande idag.


Mvh Thomas

Hur menar du att andra delar såsom koppling osv också är rejälare? :confused:

Det är två helt nya bilar det rör sig om, tyvärr verkar inte den handlaren vi var hos ha exakt rätt bil inne just nu (verkar svårt med det övht). Alla dieslar de hade inne var automatare och de man kunde prova var båda på 150hk :(

Jag vill minnas att skillnaden i pris låg på ca 50 000:- så det är ju lite frågan om det är motiverat att köpa den större motorn då när vi i absolut bästa fall kör med transporten kanske 1gång/ månad? Om hästen håller sig undan vet. besök så lutar det mer åt 1gång/ kvartal :)
 
Automat som är så trevligt :love:

Vad säger tillverkaren om skillnad i förbrukning mellan motorerna?

Hade jag råd att köpa en ny skulle jag ta de där 50 för att få en rejälare motor med mer klös i. Det är roligare att köra då (och jag kör inte fort! Jag snittar 0.69 med min Opel Frontera, även med lite släpkörning, diesel och det går inte om man har bråttom :p ).
 
Hur menar du att andra delar såsom koppling osv också är rejälare?
Större motor brukar ha större koppling rent fysiskt.
Med större motor så får man större marginaler och behöver inte belasta bilen till bristningsgränsen.
Den håller bättre då.
Den behöver inte dra mera bränsle då man oftast kan köra på en högre växel.
 

Liknande trådar

Fordon Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst. Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp