Vilken är rätt formel?

Har två olika formler för att fastställa hästen underhållsbehov....

Vilken är rätt? Och vilken är mest fördelaktig?

(hästens vikt*0,5) ^ 0,75

(hästens vikt ^ 0,75) * 0,5

Sv: Vilken är rätt formel?

Jag har lärt mig att
används för lättfödda hästar och är standardformeln.

(hästens vikt ^ 0,75) * 0,5 ger högre värde.

Vilket som är bäst beror väl på hur hästen är och hur man räknar. Jag använder första formeln som jag skriver ner ytterliggare en liten bit (ca 5-10 %) för min ponny.

(hästens vikt ^ 0,75) * 0,5 ger högre värde.

Jag måste göra nåt fel i så fall för jag får ett lägre värde med denna formeln..?

Har tyvärr inget svar på TS:s fråga eftersom jag använder ett färdigt beräkningsprogram för att räkna min hästs behov och har aldrig ens sett dessa formler innan.. :o

Ja självklart! Du har rätt, så är det. Jag skrev fel i inlägget.. Tur att en del har ögonen med sig.

Första formeln ((hästens vikt*0,5) ^ 0,75) är standard. Brukar användas för lättfödda hästar, övriga får ett tillägg på ett par procent.

Har två olika formler för att fastställa hästen underhållsbehov....

Vilken är rätt? Och vilken är mest fördelaktig?

(hästens vikt ^ 0,75) * 0,5

Första formeln ((hästens vikt*0,5) ^ 0,75) är standard. Brukar användas för lättfödda hästar, övriga får ett tillägg på ett par procent.

Formeln för lättfödda hästar är: 0,5*(hästens vikt^0,75), dvs andra formeln.

Men Gud vad tänker jag med :rofl:
Det var ju precis det jag skulle korrigera, och så gör jag samma fel igen. Suck, dagens ungdom :p

aha ok, då ska jag använda den till mitt lättfödda sto, har använt den andra förut och inte fått ner henne tillräckligt i vikt förut.
Tack

en tanke som dykt upp så här i efterhand, att varför ha två olika formler? Min häst anser jag vara lättfödd men en vinter (av 3) behövde hon lika mkt foder som det svårfödda fullblodet, reds varken mer eller mindre än de andra vintrarna och det var inte heller så kallt som denna som varit t.ex heller.

Och nu när jag la in den formeln för lättfödda hästar så ska min häst i princip leva på luft om jag skulle gå efter det underhållsbehov med lätt träning som jag fick fram.

ja jag får se vad som behövs till hösten iaf...så svårt sånt här, ju mer man vet om foderstatsberäkning destu krångligare blir det.

Intressant! Har bara precis som "Ingela" använt färdiga program. Hur gör man sedan med resultatet, alltså vad står det för? Hur använder man de värden man får för att räkna vidare?

en tanke som dykt upp så här i efterhand, att varför ha två olika formler? Min häst anser jag vara lättfödd men en vinter (av 3) behövde hon lika mkt foder som det svårfödda fullblodet, reds varken mer eller mindre än de andra vintrarna och det var inte heller så kallt som denna som varit t.ex heller.

Och nu när jag la in den formeln för lättfödda hästar så ska min häst i princip leva på luft om jag skulle gå efter det underhållsbehov med lätt träning som jag fick fram.

Jag använder bara en formel. Min erfarenhet är att den stämmer rätt bra för de flesta hästar. Sen finns det alltid undantag. Man får hålla koll på att hästen håller lagom hull. Gör den inte det så får man justera foderstaten.

Man brukar också göra tillägg för vissa hästar, t.ex. varmblodiga hästar och fullblod.

Hur räknade du ut arbetstillägget? Det är här de flesta brukar göra fel.

Hur gör man sedan med resultatet, alltså vad står det för? Hur använder man de värden man får för att räkna vidare?

Det du får är hästens energibehov per dag uttryckt i MJ omsättbar energi.

Har du en analys av ditt grovfoder så finns det uppgift om hur mycket omsättbar energi det finns i ett kg foder. Dividerar du hästens energibehov med energiinnehållet i ditt grovfoder så får du antal kg du ska fodra med per dag.

Jag tolkade det som att voltigehopparen undrade hur man räknade vidare, alltså hur man tar sig från det uträknade underhållsbehovet i någon av ovanstående formler till det faktiska värdet med arbete och korrigering för varmblodsraser osv? Jag undrar samma sak.:p

hur man tar sig från det uträknade underhållsbehovet i någon av ovanstående formler till det faktiska värdet med arbete och korrigering för varmblodsraser osv? Jag undrar samma sak.:p

Lägg till 5% för varmblodshästar och 10% för fullblod.

Arbetstillägget kan göras på olika sätt, antingen använder man gererella tillägg (som de flesta foderstatsprogram använder) eller så räknar man ut tillägget beroende på hur mycket och hur hårt man rider i genomsnitt per dag. De generella tilläggen är 25% för lätt, 50% för medelhårt och 100% för hårt arbete. Passar inte någon av dessa “klasser” kan man välja ett annat procenttal. Bäst är att räkna ut arbetstillägget med utgångspunkt från hur mycket du rider. Själv använder jag dock andra siffror än de som SLU rekommenderar.

arbetstillägget på min häst är 15 %
Formeln för det är

underhållsbehovet+(underhållsbehovet*0,15) för att räkna ut mj

har gjort programmet i excell efter en mall på internet.

Tycker den annars fungerar ypperligt men såfick jag syn på ytterligare en formel och blev lite fundersam över vilken formel som var bäst...

Tack så mycket för förklaringen. Testade räkna och detta stämde bättre för min häst än mitt excelprogram. :p Antar att man använder detta värdet på MJ för att räkna ut proteinet också? Gånger 6? Hur gör man med mineralerna?

Ber om ursäkt för trådkap, Jordgubben.

Antar att man använder detta värdet på MJ för att räkna ut proteinet också? Gånger 6?

Ja, för vuxna hästar är proteinbehovet 6 ggr energibehovet.

Hur gör man med mineralerna?

Jag använder NRC:s rekommendationer istället för SLU:s rekommendationer för mineraler. För de vanligaste makromineralerna är behovet följande:

Kalcium:
Underhållsbehov: 0,043 g per kg BW
Lätt arbete: 0,06 g per kg BW

Fosfor:
Underhållsbehov: 0,028 g per kg BW
Lätt arbete: 0,036 g per kg BW

Magnesium:
Underhållsbehov: 0,015 g per kg BW
Lätt arbete: 0,019 g per kg BW

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka