Vilken ålder ?

annie_cool

Trådstartare
Vilket ålder tycker ni är den bästa åldern på ett sto att få det första fölet?Är inte så insatt i detta med avel så.Jag har ett sto som ska betäckas nu till våren så.
 
Sv: Vilken ålder ?

Då borde det inte vara några problem att betäcka ur den "synpunkten" sen är det ju mycket annat som kan ställa till det på vägen...
 
Sv: Vilken ålder ?

jag har hört att 14år är bäst före datumet, har haft lite bry om ifall jag vill betäcka min nu till hösten eller nästa vår. 13 år i år och inte haft föl tidigare.
kan jag kanske känna mig lite mindre nojig över att hon får föla vid 15 års ålder?
 
Sv: Vilken ålder ?

Enligt dagens forskning är 16 år som är bäst före datum för ston som inte är kontunerligt i avel. Det är i den åldern som ålderförändringarna kommer i livmodern och som då kan staälla till det.
Det som forskningen ännu inte riktigt rett ut är varför det inte blir så på ston som är i kontinuerlig avel. Det får också ålderförändringar men deras dräktigheter påverkas inte alls på samma sätt av det.

Så för ett sto som bara fått något enstaka föl eller inget alls är det 16 år som är det magiska datumet. För ett sto som verkat som avelssto hela livet är det när hennes kropp säger ifrån troligen någon gång mellan 20 - 25 år.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp